دوشنبه 19 آبان 1393 | 12:58
گزارش دفاع پرس از پرنده‌ی متجاوزی که ایرانی شد؛
سایه‌ی RQ170 ایرانی روی سر یانکی‌ها/ کابوس آمریکایی‌ها چگونه رنگ واقعیت گرفت؟
سایه‌ی RQ170 ایرانی روی سر یانکی‌ها/ کابوس آمریکایی‌ها چگونه رنگ واقعیت گرفت؟
تنها سه‌سال زمان کافی بود تا پهپاد آمریکایی‌ها که به حریم هوایی ایران اسلامی تجاوز کرده بود، مهندسی معکوس شده و به پرواز در آید. کابوس آمریکایی‌ها از پرواز RQ170 ایرانیِ تهاجمی، رنگ واقعیت به خود گرفته است و از امروز هرلحظه سایه‌ی آن‌را بر سر خود حس خواهند کرد.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت ،سیزدهم آبان‌ماه 1390 بود که اسم پهپاد RQ170 با انتشار یک خبر حیرت‌انگیز بر سر زبان‌ها افتاد. خبر حاکی از این بود که "یگان‌هایی از نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شدند یک فروند پهپاد پیشرفته‌ی آمریکایی را سالم به زمین بنشانند".

پس از اعلام این خبر شاید کم‌تر کسی گمان می‌کرد پاسداران متخصص نیروی هوافضای سپاه بتوانند اطلاعات پیشرفته‌ترین پرنده‌ بدون سرنشین ایالات متحده را رمزگشایی کنند، اما فرماندهان سپاه نه‌تنها از رمزگشایی، بلکه از آغاز عملیات مهندسی معکوسی این پرنده خبر دادند. پس از این خبرها بود که زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت نسخه ایرانی پهپاد RQ170 شنیده شد.


اولین تصاویری که از پهپاد شکار شده منتشر شد

جانور محرمانه‌ی قندهار

پهپاد RQ170 یکی از سری‌ترین پرنده‌های بدون سرنشین سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) است که در اختیار ارتش این کشور قرار دارد. این پهپاد به صورت گسترده در عملیات‌های جاسوسی و نظامی ایالات متحده در افغانستان به‌کارگیری شده است. تصویر پهپاد RQ170  نخستین بار در قندهار دیده شده بود و لذا به "جانور قندهار" معروف شد.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این پرنده‌های بدون سرنشین توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) قابل رهگیری نیستند و با شرایطی خاص که تقریبا نزدیک به محال است، فقط رادارهای خاص و برد کوتاه توان شناسایی و رهگیری این پهپادها را دارند.

نکته دیگر در مورد این پهپاد، این است که فناوری به‌کار رفته در این پهپاد که توسط سپاه شکار شده است، بسیار نزدیک به فناوری و تکنولوژی به‌کار رفته در جنگنده‌های فوق پیشرفته F-35 است؛ جنگنده‌هایی که این روزها یکه‌تاز عرصه هوایی هستند.

نوع آلیاژ به‌ کار رفته در بدنه، دوربین‌های تصویربرداری و فیلم‌برداری فوق‌حساس و پیشرفته، سیستم‌های راداری و مخابراتی منحصر به فرد، تجهیزات شناسایی و... همگی از دیگر امکانات بسیار حساس به‌کار رفته در این پهپاد است که برخی از آنها، همچون دوربین‌های آن، فقط در اختیار آمریکا و چند کشور معدود است.

از دیگر ویژگی‌های این پرنده بدون سرنشین، موتور بسیار حساس و پیچیده‌ای است که روی آن نصب شده است؛ این موتورها قابلیت پرواز پهپاد از چند ساعت را به چند روز افزایش داده و شاید دومین ویژگی‌ برتری‌بخش این پهپادها در کنار رادارگریز بودن آنها، محسوب شود.


یک فروند RQ170 در پایگاه آمریکا

اگرچه پس از شکار این پهپاد پیشرفته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقامات آمریکایی چنین امری را تکذیب کردند، ولی پس از انتشار تصاویر آن توسط سپاه، ناچار شدند این موضوع را بپذیرند.

جاسوس پنهان‌کار؛ از رمزگشایی تا مهندسی معکوس

در حالی‌که آمریکایی‌ها می‌گفتند این پرنده‌ی پیشرفته غیرقابل نفوذ است، تنها پنج ماه بعد از این شکار بزرگ، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگویی درباره آخرین جزئیات دستیابی سپاه به اطلاعات پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا RQ170 گفت: اطلاعاتی از این سیستم به دست آمده است و حتی بخشی از اطلاعات این سیستم را هم بازیابی کرده‌ایم که نشان می‌دهد این پهپاد پیشرفته جاسوسی آمریکا در عملیاتی علیه بن لادن در پاکستان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی یک سال بعد، از انجام کاری بزرگ در مجموعه سپاه خبر داد و گفت: تمام اطلاعات RQ170 رمزگشایی شد.

مدتی بعد نیز سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه در مهرماه سال 92 گفت: تمام حافظه‌ها و کامپیوترهای RQ170 رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار خوشی از این پهپاد و بهینه‌سازی‌هایی که نیروهای ما بر روی "مدل معکوس شده" آن انجام دادند، اعلام خواهد شد.

پس از اعلام خبر انجام مهندسی معکوس این پرنده‌ی پیشرفته، سردار حاجی‌زاده نیز در مراسم رونمایی از پهپاد "شاهد 129" با صحه گذاشتن بر صحبت‌های سردار سلامی، از به پرواز در آمدن RQ170 ایرانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بهمن‌ماه 92 و یک‌سال پس از رمزگشایی پهپاد آمریکایی آر کیو 170 گفت: نمونه اولیه این پهپاد در دست ساخت است و تا حد بسیار زیادی در این زمینه پیشرفت کرده‌ایم.

** نمایشگاهی سرشار از دستاورد و یک شگفتی

سرانجام در اردیبهشت‌ماه 1393 و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه، مدل ایرانی پهپاد پیشرفته RQ170 برای نخستین بار به نمایش درآمد.

سردار حاجی‌زاده یک‌روز بعد در مصاحبه‌ای گفت:‌ به دست آوردن پهپاد RQ170 دستاوردهای زیادی در بخش‌های اطلاعاتی و عرصه‌های مختلف برای ما داشته است و خیلی خودمانی بگوییم ساخت مدل ایرانی آن برای «رو کم کُنی» بود و ما رفتیم تا آن را بسازیم. ما در آن زمان پهپادهای با قابلیت‌های بالا داشتیم که گاها در حوزه عملیاتی دست کمی از این پهپاد ندارند.

وی همان‌جا گفت تنها تست‌های پروازی این پهپاد فوق پیشرفته باقی مانده است. البته مقیاس 15 درصد این پهپاد در هفته‌های قبل پرواز داشته که موفق بوده و این نمونه نیز طی ماه‌های آینده پرواز خواهد کرد.

حاجی‌زاده همچنین با اشاره به نمایش مقیاس یک به یک و 40 درصد پهپاد RQ170 در نمایشگاه گفت: فروندهای دوم و سوم این پهپاد نیز در حال ساخت است.

پرواز RQ170 مِید این ایران!

اما امروز هم‌زمان با سی‌امین سال تاسیس یگان موشکی سپاه، فرمانده نیروی هوافضای سپاه از یک اقدام مهم پرده برداشت و گفت پهپاد RQ170 ایرانی به پرواز در آمده است.

این یعنی کابوسی که سه‌سال خواب آمریکا‌یی‌ها را آشفته کرده بود، امروز رنگ واقعیت گرفت. حالا یک «پهپاد شناسایی تهاجمی» دیگر به خیل موشک‌ها و پهپادهای ایران اسلامی پیوست تا حفاظت از حریم وطن را عهده‌دار شوند.

آمریکایی‌ها دیگر تنها کابوس نخواهند دید بلکه از امروز سایه‌ی این پهپاد تهاجمی را نیز هرلحظه بر سر خود حس خواهند کرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.