سه شنبه 27 آبان 1393 | 12:51
دریادار سیاری در همایش علمی پژوهشی عملیات آزادسازی سوسنگرد:
موضع‌گیری‌های امام(ره) در دوران دفاع مقدس مایه قوت قلب مردم و نیروهای مسلح بود
موضع‌گیری‌های امام(ره) در دوران دفاع مقدس مایه قوت قلب مردم و نیروهای مسلح بود
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امام خمینی(ره) با آن نگاه عمیق و مدبرانه خود مساله دفاع را به امری مردمی مبدل کرده و بدین ترتیب دفاع از نظام اسلامی، شرف و ناموس را مطرح کرد و به آن قداست بخشید.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"   ،امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، صبح امروز در سومین همایش علمی پژوهشی عملیات آزادسازی سوسنگرد که در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا برگزار شد، با اشاره به اهمیت دفاع در جلوگیری از راهبرد پیشرفت دشمن در سال اول جنگ اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر در توازن قوا و شرایط ژئوپولوتیکی منطقه، بلوک شرق و غرب از این تغییرات احساس خطر کردند.

وی در ادامه به تبیین دفاع مقتدرانه نیروهای مردمی بسیج، سپاه، ژاندارمری با محوریت ارتش کشور در سه ماهه آغاز جنگ پرداخت و گفت: همان‌طور که عنوان شد با پیروزی انقلاب، بلوک شرق و غرب احساس خطر کرده و برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از انقلاب اسلامی و در جهت کنترل جریان انقلاب، اقداماتی را علیه کشورمان صورت دادند، تا بدین وسیله با مهار انقلاب بتوانند از صدور انقلاب جلوگیری کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: دشمن در آن دوره احساس می‌کرد بحث صدور انقلاب از طریق جنگ برای ایران محقق می‌شود؛ لذا بحث مهار انقلاب را در دستور کار قرار داد.

امیر سیاری ادامه داد: با توجه به این موضوع، اقداماتی از سوی بلوک شرق و غرب صورت گرفت که اولین آن ترور مسوولین اثرگذار و عناصر حزب‌اللهی بود که طبق آمار حدود 17 هزار شهید ترور را در دوران انقلاب تقدیم اسلام کردیم. دشمن از این طریق نتوانست به نتیجه دلخواه دست یابد، لذا پس از پرداختن به عملیات‌های تروریستی، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی را در راستای مغفول نگه‌داشتن اهداف انقلاب اسلامی در دستور کار خود قرار داد، اما به‌واسطه هوشیاری انقلاب اسلامی نتوانست از این طریق هم به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: درهمین رابطه دشمن جنگ هشت ساله را بر ملت ایران تحمیل کرد و دراین رابطه از گزینه صدام که همه فاکتورهای لازم ازجمله قدرت‌طلبی در منطقه و زیاده‌خواهی و پتانسیل لازم جهت حمله به ایران را داشت استفاده کرد.

فرمانده نداجا یادآور شد: برآورد دشمن در آن دوره این‌گونه بود که با توجه به اینکه انقلاب در ایران صورت گرفته، نیروهای مسلح و به‌ویژه ارتش در موقعیتی نیستند که بتوانند در برابر هجمه همه‌جانبه ایستادگی کنند؛ لذا صدام را به انواع تجهیزات نظامی مجهز کرده و با پیمان نامبارکی که بین بلوک شرق و غرب بسته شد، حمله به ایران را آغاز کردند. کمک تجهیزاتی و انسانی 36 کشور نشان‌دهنده حمایت وسیع شرق و غرب از این جریان بود.

دریادار سیاری تصریح کرد: این که صدام فکر می‌کرد یک روزه خرمشهر و سه روزه خوزستان را فتح می‌کند و در مدت یک هفته به میدان آزادی خواهد رسید، را حامیان غربی و شرقی‌اش برای او امری طبیعی وانمود کرده بودند.

وی در خصوص موضع‌گیری‌های امام راحل (ره) در آن دوران اظهار کرد: امام خمینی(ره) در برابر حملات وسیع دشمن بعثی در جنوب کشور گفتند "دیوانه‌ای آمده و سنگی را به چاه انداخته که باید او را سرجایش نشاند" و یا اینکه در جای دیگر فرمودند "عزت و شرف ما در گرو مبارزه است"؛ که این نوع موضع‌گیری‌ها سبب قوت قلب مردم و نیروهای مسلح می‌شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با آن نگاه عمیق و مدبرانه خود مساله دفاع را به امری مردمی مبدل کرده و بدین ترتیب دفاع از نظام اسلامی، شرف و ناموس را مطرح کرد و به آن قداست بخشید، و آنچه که باعث پیروزی ما در هشت سال دفاع مقدس شد همان قداست مساله دفاع در برابر دشمن است.

سیاری با بیان اینکه متأسفانه برخی فکر می‌کنند که در سال اول جنگ دفاعی صورت نگرفت، اظهار داشت: اینکه استراتژی دشمن که می‌خواهد پس از گذشت یک هفته به تهران برسد شکست می‌خورَد و بیش از یک ماه در خرمشهر زمین‌گیر می‌شود نشان از دفاع همه‌جانبه مردم و نیروهای مسلح در آن دوران دارد.

وی همچنین با اشاره به نقش نیروی هوایی در سه ماهه اول جنگ گفت: نیروی هوایی علی‌رغم تمامی مشکلات، ازجمله خروج مستشاران، عدم تحقق رزمایش و برخی تغییرات درونی، در روز دوم جنگ عملیات کمان 99 را با 140 فروند هواپیما انجام داد که این نشان از توان هوایی کشور دارد و ضربه‌ای که در جهت اقتدار کشور به دشمن وارد شد.

فرمانده نداجا در ادامه با اشاره به عملیات آزادسازی سوسنگرد، در خصوص نقش نیروی زمینی ارتش در این عملیات اظهار داشت: اگرچه نیروهای مردمی، سپاه پاسداران و بسیج همه در این عملیات سهیم بودند، اما محوریت نیروی زمینی ارتش در آزادسازی سوسنگرد قابل توجه است، و نتایج حاصل از این آزادسازی به ما نشان می‌دهد که این مساله اتفاق مهمی در جنگ است؛ زیرا اگر استان خوزستان در آن مقطع از کشور جدا می‌شد، در واقع مهم‌ترین منبع اقتصادی خود را که از فروش نفت بود از دست می‌دادیم، که این ضربه مهلکی بر پیکره کشور بود؛ اما بحمدالله با حضور هوشمندانه مقام معظم رهبری در منطقه و سلحشوری نیروهای مسلح، دشمن به اهداف خود نرسید و سوسنگرد آزاد شد.

امیر سیاری به نقش نیروی دریایی ارتش نیز در سه ماهه اول جنگ اشاره و تصریح کرد: در حماسه 34 روزه خرمشهر همه اقشار جامعه کشور اعم از عشایر، بسیج، سپاه و دانشجویان دانشگاه افسری و مردم عادی حضور داشتند؛ اما یگان ویژه آموزش‌دیده در خرمشهر و تکاوران نیروی دریایی ارتش در ایستادگی 34 روزه در برابر دشمن نقش محوری ایفا کرده و راهبرد دشمن را در این منطقه تغییر دادند؛ به گونه‌ای که دشمن نتوانست به‌طور مستقیم وارد آبادان شود.

وی به روز نیروی دریایی اشاره کرد و افزود: در 7 آذر59 یعنی پس از گذشت 67 روز از آغاز جنگ، نیروی دریایی عملیات مروارید را اجرا کرد که طی آن دستاوردهای مهمی برای کشور به‌دست آمد؛ مهم‌ترین این دستاوردها قطع خطوط مواصلاتی دشمن، و تخریب شریان‌های اقتصادی در بنادر فاو، بصره و ام‌القصر بود، که باعث شد ضربه مهلکی به اقتصاد عراق وارد شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: نیروی دریایی در این عملیات با پشتیبانی نیروی هوایی توانست دو پایانه البکر و الامیه را نابود کرده و بدین ترتیب به مهم‌ترین نقطه استراتژیک عراق که بیش از 80 درصد صادرات نفت این کشور را بر عهده داشت ضربه بزند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.