شنبه 6 مهر 1392 | 10:24
شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء با تصویب قطعنامه ای، انهدام تسلیحات شیمیایی در سوریه را خواستار شد.
شورای امنیت سازمان ملل نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه را خواستار شد
شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء قطعنامه‌ای را که استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم می‌کند، تصویب کرده و نابودی این تسلیحات را خواستار شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

در این قطعنامه که ۱۵ عضو شورای امنیت آن را روز جمعه (۵ مهر) تصویب کردند، برنامه‌ای برای نابودی تسلیحات شیمیایی در سوریه پیش‌بینی شده است.

این قطعنامه، در عین حال اقدام تنبیهی اتوماتیک علیه دولت بشاراسد رئیس جمهور سوریه را در صورت عدم پایبندی آن به اجرای این قطعنامه خواستار نشده است.

این قطعنامه پس از چند روز مذاکرات فشرده میان امریکا و روسیه تصویب شد. دو طرف در باره فصل هفتم منشور سازمان ملل که استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه را مجاز می‌داند، اختلاف داشتند.

اعضای غربی شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای که مجوز استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه را بدهد،در تلاش هستند. این درحالی است که چین و روسیه با هر گونه حمله‌ای علیه سوریه مخالفند.

روسیه و چین از ماه مارس سه قطعنامه شورای امنیت را که کشورهای اروپایی پشنهاد داده بودند، وتو کردند. این قطعنامه ها اقدام نظامی وتحریم‌ها علیه دمشق را خواستار بودند.

همچنين، روسيه و چين ضمن مخالفت با فشار فعلي امريکا، انگليس و فرانسه براي آغاز جنگ عليه سوريه اعلام کرده‌اند هر گونه قطعنامه‌اي که راه را براي اقدام نظامي عليه اين کشور هموار کند، وتو خواهند کرد.

قطعنامه شورای امنیت، روز جمعه مطابق با توافق مسکو و واشنگتن در ژنو در اوایل ماه جاری میلادی تصویب شد. توافق میان مسکو و واشنگتن درپی حمله تسلیحات شیمیایی در ۲۱ اگوست در حومه دمشق که ادعا شده بود در آن صدها نفر کشته شدند، صورت گرفت.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل پس از تصویب این قطعنامه گفت : « این قطعنامه تاریخی، پس از مدت‌ها اولین اخبار امیدوار کننده درباره سوریه است .»

دبیر کل سازمان ملل همچنین تصریح کرد انواع خشونت در سوریه که از سال ۲۰۱۱ میلادی صحنه ناآرامی است، باید متوقف شود.

لفاظي‌هاي جنگ طلبانه خود عليه سوريه پس از آن شدت گرفت که نيروهاي مخالف مورد حمايت خارج دولت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه را به حمله شيميايي به پايگاه‌هاي شورشیان در۲۱ آگوست در حومه دمشق متهم کردند.

دمشق قويا اتهامات را رد کرده و مي‌گويد، اين حمله طي عملياتي پرچم دروغين از سوی شورشیان انجام شد.

در همين حال وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه ۱۰ سپتامبر گفت کشورش از پيشنهاد روسيه براي قرار دادن تسليحات شيميايي دمشق تحت کنترل و نظارت بين‌المللي استقبال مي‌کند.


دولت روسيه اين ابتکار عمل را ۹ سپتامبر در جريان ديدار وزير امور خارجه اين کشور با همتاي سوري خود در مسکو مطرح کرد.

معلم افزود :«ما مي‌خواهيم به معاهده منع استفاده از تسليحات شيميايي بپيونديم. ما آماده عمل به تعهدات و وظايف خود بر اساس اين معاهده هستيم که از جمله آن‌ها مي‌توان به ارائه اطلاعات جامع و کامل درباره اين تسليحات اشاره کرد.»

اوباما نيز در واکنش به اين تصميم سوريه از کنگره امريکا خواست راي‌گيري درباره صدور مجوز اقدام نظامي بر ضد سوريه را به تعويق بيندازد تا فرصتي براي اجراي پيشنهاد روسيه فراهم شود.

سازمان ملل در ۱۶ سپتامبر گزارش بازرسان این سازمان را منتشر کرد. در این گزارش استفاده از گاز اعصاب سارین در حمله ای که ادعا شده بود صدها نفر کشته شدند، تایید شد . تیم سازمان ملل در عین حال به عامل این حمله اشاره نکرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.