یکشنبه 7 مهر 1392 | 08:07
ولید المعلم: حمایت خارجی نباشد، بحران سوریه پایان می‌یابد
وليد المعلم، وزير خارجه سوريه مي‌گويد اگر کشورهاي خارجي از حمايت شبه‌نظاميان دست بکشند، بحران اين کشور در چند هفته به پايان خواهد رسيد.

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

المعلم اين اظهارات را روز شنبه (۶ مهر، ۲۸ سپتامبر) پس از نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک در مصاحبه با شبکه تلويزيون روسيه بيان کرد.

اين ديپلمات ارشد سوريه گفت تا زماني که شبه‌نظاميان مخالف حکومت بشار اسد از سوي امريکا و برخي کشورهاي اروپايي و منطقه حمايت مي‌شوند، جنگ در سوريه ادامه خواهد داشت.

وليد المعلم تصريح کرد: «کشورهاي زيادي درباره حمايت خود از راه حل سياست صحبت مي‌کنند. اين موضوع مهم است اما اين امر مستلزم آن است که اين کشورها به ويژه کشورهاي همسايه مانند ترکيه، عربستان سعودي و قطر از حمايت مالي و تسلیحاتي گروه‌هاي تروريستي دست بردارند.»

وزير خارجه سوريه درباره موافقت دولت دمشق با نظارت بين‌المللي بر زرادخانه سلاح‌هاي شيميايي اين کشور گفت که اين تصميم به دليل ترس از حمله نظامي امريکا گرفته نشد، بلکه به طور مستقل گرفته شده است.»

وي گفت: «ما پس از مشورت با روسيه اين تصميم را گرفتيم. در نهايت متقاعد شديم که طرح ابتکاري روسيه پيشنهاد خوبي براي گشايش دريچه‌ای براي يافتن راه حل سياسي است.»

در حمله‌اي شيميايي که ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) در حومه دمشق رخ داد بيش از هزار نفر جان باختند. امريکا و هم‌پيمانان اين کشور دولت سوريه را عامل اين حمله مي‌دانند اما سوريه و روسيه، مخالفان مسلح را به عنوان عامل حمله شيميايي معرفي مي‌کنند که هدف آنان متهم کردن بشار اسد، رئيس جمهور سوريه بود.

در پي اين حمله شيميايي، امريکا لفاظي‌هاي جنگ‌طلبانه خود عليه حکومت سوريه را افزايش داد و انجام اقدام نظامي تنبيهي عليه دمشق را خواستار شد.

با اين حال، دولت سوريه با پذيرش طرح روسيه مبني بر نظارت بين‌المللي بر زرادخانه شيميايي آن کشور و سپس از بين بردن سلاح‌ها، خطر حمله امريکا به سوريه را دفع کرد.

باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا، که پيش‌نويس طرح حمله به سوريه را براي سناي اين کشور فرستاده بود، گفت طرح حمله نظامي به سوريه تا زماني که «موضع» سوريه در قبال طرح پيشنهادي روسيه «واقعي» باشد، منتفي خواهد بود. وي از کنگره امريکا نيز خواست تا راي‌گيري درباه طرح حمله نظامي به سوريه را تعويق اندازد.

ناآرامي‌هاي خونين از سال ۲۰۱۱ گريبان‌گير سوريه است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پيمانان منطقه‌اي آن به ويژه قطر، عربستان سعودي و ترکيه از شبه‌نظاميان سوريه حمايت مي‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، بسياري از شورشيان مسلحي که در سوريه عليه حکومت اين کشور مي‌جنگند از اتباع کشورهاي خارجي هستند.

کميسارياي عالي پناهدگان سازمان ملل در بيانيه‌اي اخير خود گفت شمار آوارگان سوري که در ۲۹ ماه گذشته خانه‌هاي خود را ترک کرده‌اند به ۲ ميليون نفر رسيده است.

اين نهاد سازمان ملل در گزارش اخير خود اعلام کرده است که نزديک به چهار ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از آغاز درگيري‌ها در سوريه بي‌خانمان شده‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.