شنبه 13 مهر 1392 | 14:23
شبه نظامیان مورد حمایت خارج در سوریه (تصویر آرشیوی)
مقام روس: عربستان عامل حمله شیمیایی در سوریه بود
يک منبع ديپلماتيک در روسيه مي‌گويد حمله شيميايي آگوست در نزديک دمشق، پايتخت سوريه توسط عوامل اطلاعاتي عربستان سعودي اجرا شده بود.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

خبرگزاري اينترفکس به نقل از اين مقام روس گزارش داد :«بر اساس داده‌هاي جمع آوري شده از منابع مختلف مي‌توان قطعات اين تصوير را کنار هم چيد. فتنه انگيزي مجرمانه در غوطه شرقي از سوي يک تيم مخفي صورت گرفت که سعودي‌ها از طريق اردن به منطقه اعزام کرده بودند و با حمايت گروه لواء الاسلام به اين اقدام دست زد.»

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه (۱۰ مهر) گفت مدارکي وجود دارد که نشان مي‌دهد بخش‌هايي از تسليحات شيميايي مورد استفاده شبه‌نظاميان مورد حمايت خارج در سوريه براي «فتنه‌انگيزي‌هاي» احتمالي به عراق ارسال شد.

لاوروف که پس از ديدار با سلمان خورشيد، همتاي هندي خود در يک کنفرانس خبري سخن مي‌گفت، افزود :«ما گزارشات را مطالعه کرديم و از منابع مختلف نيز در اين باره اطلاعاتي دريافت کرديم، مقام‌هاي نيمه رسمي و قابل اعتماد که سخنان آنان مبني بر اين است که برخي از نمايندگان رسمي تعدادي از کشورهاي منطقه، سوريه را احاطه کرده‌اند و گفته مي‌شود به طور منظم تماس‌ها و ديدارهايي با رهبران جبهه النصره و ساير گروه‌هاي تروريستي دارند و اين افراد راديکال برخي از اجزاي تسليحات شيميايي را در اختيار دارند که ممکن است در سوريه نيز يافت شود يا احتمالا از نقاط ديگر به اين کشور ارسال شده باشد و اين سلاح‌ها نه تنها در خاک سوريه ديده شد بلکه تعدادي از اجزاي تسليحات شيميايي به عراق نيز انتقال يافت و براي ايجاد فتنه‌انگيزي‌ در اين کشور نيز آماده شد.»

در اثر يک حمله شيميايي به غوطه شرقي در حومه دمشق در ۲۱ آگوست صدها نفر کشته و ده‌ها نفر ديگر نيز زخمي شدند.

شبه‌نظاميان فعال در سوريه و مخالفان دمشق که از حمايت خارجي برخوردارند ارتش را به دست داشتن در اين حمله مرگبار متهم کردند.

با اين وجود دمشق به شدت اين اتهام را رد کرد و اين حمله را يک عمليات پرچم دروغين ناميد که گروه‌هاي تکفيري در تلاش براي فراهم کردن زمينه مداخله نظامي در سوريه آن را اجرا کردند.

در پي اين حمله شيميايي، امريکا لفاظي‌هاي جنگ طلبانه خود بر ضد دولت سوريه را افزايش داد و خواهان اقدام نظامي تنبيهي بر ضد دمشق شد.

دولت سوريه با پذيرفتن پيشنهاد روسيه براي قرار دادن زرادخانه تسليحات شيميايي خود تحت کنترل بين‌المللي و انهدام آنها از حمله احتمالي امريکا به اين کشور عربي جلوگيري کرد.

ناآرامي‌هاي خونين از سال ۲۰۱۱ گريبان‌گير سوريه است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پيمانان منطقه‌اي آن به ويژه قطر، عربستان سعودي و ترکيه از شبه‌نظاميان معارض دمشق در سوريه حمايت مي‌کنند.

کميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان اخيرا با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد تعداد آوارگان سوريه که از ناآرامي‌هاي ۲۹ ماهه در اين کشور گريخته‌اند به ۲ ميليون نفر رسيده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل همچنين تاکيد کرد از زمان آغاز بحران در سوريه تاکنون تعداد آوارگان داخلي در اين کشور به حدود ۴ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر رسيده است.

منبع پرس تی وی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.