دوشنبه 29 دی 1393 | 08:18
شهر سنجار؛ نبرد ادامه دارد
 شهر سنجار؛ نبرد ادامه دارد
با غروب خورشید، شهر در تاریکی مطلق فرو می رود و دیگر این جنگجویان هستند که بر شهر دوپاره سنجار حاکم می شوند و تعقیب و گریز و 'کر و فر' تا صبح ادامه می یابد؛ در شهری که خالی از سکنه است و به دلیل موقعیت استراتژیکی آن هیچیک از طرفین کوتاه نمی آیند

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" نظامیان رسمی عراق به همراه جنگجویان کرد، بعد از عملیات 21 روز پیش که توانستند وارد شهر سنجار شوند، اکنون دو سه هفته ای است که بر بخش قدیمی شهر تسلط یافته اند و تلاش آنان برای عقب راندن نیروهای داعش از بخش جدید شهر همچنان ادامه دارد.

این هفته گروهی از جنگجویان کرد سعی کردند شبانه از کوچه پس کوچه های بخش قدیمی سنجار از خط تماس با داعش که در طول روز به دلیل استقرار قناص های حرفه ای امکان پذیر نیست، عبور کنند که این تلاش آنان یک درگیری سنگین دو سه ساعته به دنبال داشت و در نهایت آنان به مواضع خود در بخش قدیمی بازگشتند.

داعش نیز طی روزهای گذشته چندین بار تلاش کرده تا بخش قدیمی را بازپس بگیرد، چرا که برای این گروه، تسلط کامل بر شهر سنجار جهت محافظت از موصل مرکز اصلی استقرار رهبران و فرماندهانش حیاتی است.

نیروهای داعش با استقرار قناص های خود بر فراز بام خانه ها و بلندی های شهر، به هیچ جنبده ای اجازه حرکت به سمت بخش جدید نمی دهند. یکی از فرماندهان پیشمرگ با دوربین، نقطه ای از شهر را که بر فراز یک ساختمان عمومی، دو قناصه چی مستقر بودند، نشان می داد. آنها بر یک گذرگاه و خیابان منتهی به آن اشراف داشتند.

سنجار حالا کاملا یک شهر تعطیل و غیر مسکونی است و نه در منازلش باز می شود و نه کره کره مغازه هایش صبح ها بالا زده می شود. اما تا دلتان بخواهد سوراخ های ریز و درشت ناشی از اصابت گلوله سلاح های خودکار بر در و دیوارهایش دیده می شود.

مدارس هم تعطیل است و مساجد و کلیساها و معابد هم اگر سالم مانده باشند، مراجعه کننده ای ندارند. یک پیشمرگ جوان هم به ما توصیه می کند که به خانه ها و اماکن عمومی نزدیک نشویم، چرا که داعش همه آنها را بمب گذاری و تله گذاری کرده است.

سه شهر زمار، سنونه و عیونات نیز وضعیت مشابهی دارند، این شهرها نیز 20 روز پیش آزاد شده و هم اکنون بطور کامل از داعش پاکسازی شده اند، با اینحال در روزهای اول آزادسازی این سه شهر، برخی آوارگان اقدام به بازگشت به خانه های خود کردند، اما زمانی که درها را گشودند، با انفجاری مهیب کشته و زخمی شدند.

اقلیم کردستان عراق به دنبال این حوادث از شهروندان این شهرها خواست عجله نکنند و تا پایان عملیات خنثی سازی و پاکسازی به شهرهایشان برنگردند.

کار پاکسازی مناطق آلوده کار آسانی نیست، هم خطرناک و هم زمان بر است، اما یک فرمانده عملیات آزادسازی شهرهای زمار، سنونه و عیونات به خبرنگار ما گفت: عملیات پاکسازی از مواد منفجره در این شهرها آغاز شده و امیدواریم طی چند ماه زمینه را برای بازگشت آوارگان به خانه هایشان فراهم کنیم.

نیروهای داعش همچنین مساجد و معابد را هم بمب گذاری و تله گذاری کرده اند. در شهر سنونه یک مقبره متعلق به ایزدی ها وجود دارد که نیروهای داعش تلاش زیادی کردند آن را مانند صدها اثر تاریخی و مذهبی از بین ببرند، اما با عملیات نیروهای ارتش و کردها، تلاشهایشان عقیم ماند و منطقه را ترک کردند. با اینحال دورتادور این مقبره که متعلق به شیخ شرف الدین(از بزرگان ایزدی) است، بمب گذاری شده و کسی نمی تواند به آن نزدیک شود.

یکی از فرماندهان پلیس منطقه اقلیم کردستان عراق نیز در خصوص عملیات پاکسازی شهر سنجار گفت: ما می توانیم با توپخانه و موشک، شهر را از شر داعش خلاص کنیم، اما نمی خواهیم با بمباران خانه های مردم نابود و منهدم شود. چرا که بازسازی آن خانه ها و آوارگی صاحبان آن سالها بطول خواهد انجامید.

سنجار یکی از شهرهای استراتژیک در غرب موصل است که 12 مرداد ماه امسال به تصرف داعش درآمد. این شهر هم مرز با سوریه و نزدیک مناطق اصلی استقرار داعش در موصل ، در 540 کیلومتری شمال بغداد است.

زمانی که داعش این شهررا به تصرف خود در آورد، 3500 دختر و زن جوان از ایزدی های ساکن آن را دزدید و در شهرهای سوریه و موصل به فروش رساند. همچنین 20 هزار خانوار از این شهر آواره شدند و آنها که توان فرار و آوارگی نداشتند ، ماندند و مردانشان اعم از شیعه، سنی، مسیحی و ایزدی سربریده شدند.

این شهر در دامنه کوهستانی قرار دارد که به کوهستان های سنجار شهرت دارد ، همان ارتفاعاتی که هزاران ایزدی تا 20 روز پیش ماهها در آن پناه گرفته و در محاصره داعش بودند. در پشت این کوهستان ، سه شهر زمار، سنونه و عیونات واقع است. این سه شهر هم مرز با سوریه و در فاصله کمی از 'ربیعه،' مهمترین گذرگاه مرزی در مثلث عراق، ترکیه، سوریه واقع هستند.

حالا اهالی این شهرها، عمدتا در مناطق مختلف استان های کردنشین عراق در اردوگاههای آوارگان و زیر چادرها اسکان داده شده اند و از نظر بهداشتی، درمانی، تغذیه و پوشاک و لوازم گرمایشی در زمستان جاری، در سختی زندگی را سپری می کنند.

یکی از بزرگان ایزدی که می گوید از جمله اندک افرادی است که هیچگاه سنونه را ترک نکرده است، داعش را یک گروه بی دین معرفی کرده که به اسلام ارتباطی ندارد و این گروه را صرفا تروریست هایی می داند که با اعمال وحشیانه بر منطقه مسلط شده اند، ولی در عین حال این اعتقاد را دارد که داعش باعث شد یک بار دیگر همه اقوام و مذاهب در این منطقه متحد شوند.

اکنون در بخش قدیمی شهرسنجار، بر در هر خانه و مغازه ای، یک پرچم و یا علامتی از داعش دیده می شود و برخی از آنها به رنگ هایی آغشته است که احتمالا برای نشانه گذاری خانه های اقلیت های مذهبی و دینی است؛ چیزی که به عقیده بسیاری یک پازل از سیاست های اسلام هراسانه غربی هاست.

آن روز در حالی که هوای منطقه سرد و ابری بود و زمین گل آلود و در حال ترک منطقه بودیم، با گروهی از نظامیان حاضر در حومه سنجار برای لحظاتی گپی زدیم و از اینجا و آنجا پرسیدیم و شنیدیم و اینکه می گفتند در تمام سه هفته ای که عملیات آزادسازی این مناطق و نبردهای سنگینی که بر سر حفظ مواضع تازه فتح شده صورت گرفت، هیچ کمکی از آمریکایی ها با آن همه وعده و وعید ندیدیم و در این میان یکی از پیشمرگان جوان گفت متاسفانه تصاویری دریافت کردیم که هواپیمایی را نشان می داد که برای داعش محموله سلاح پرتاب می کرد...

این نظامیان که در بازگشت مسیری را با آنان همراه شدیم، از کمک های ایران خیلی یاد کردند و می گفتند که ایران تنها کشوری است که بطور واقعی به کمک ما آمد و می توانیم در جنگ با داعش بر روی آن حساب کنیم.

مقامات کرد از جمله شخص مسعود بارزانی رییس منطقه اقلیم کردستان عراق بارها اذعان داشته اند که اگر کمک به موقع جمهوری اسلامی ایران نبود، اربیل در مرداد گرم عراق سقوط می کرد.

از منطقه که دور می شدیم هرازگاهی صدای شلیک سلاح های خودکار و آرپی به گوش می رسید که نشان از ادامه نبردها داشت.

منبع :ایرنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.