دوشنبه 6 بهمن 1393 | 09:38
امیر پوردستان در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:
ایران صاحب قدرتمندترین یگان زرهی غرب آسیا است/ موشک دهلاویه اهداف خود را با دقت منهدم می‌کند
ایران صاحب قدرتمندترین یگان زرهی غرب آسیا است/ موشک دهلاویه اهداف خود را با دقت منهدم می‌کند
فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه تانک‌های بهینه‌سازی شده نزاجا با سامانه‌های زرهی روز دنیا برابری می‌کنند، گفت: ایران قدرتمندترین یگان زرهی را در منطقه غرب آسیا دارد.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ،امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش ، با اشاره به توانمندی یگان زرهی این نیرو در مقابله با تهدیدات احتمالی اظهار داشت: خودروهای زرهی که امروز در نیروی زمینی از آن استفاده می‌کنیم از تانک‌های بهینه‌ شده‌ای هستند که به لحاظ قدرت و کارایی با مدل‌های روز دنیا برابری می‌کند.

وی چالاکی، حجم بالای آتش و جابجایی سریع را از ویژگی‌های بارز خودروهای زرهی نزاجا عنوان و تصریح کرد: خودروهای زرهی این نیرو قابلیت درگیر شدن با اهداف ثابت و متحرک را دارند، و می‌توانند در عرصه منازعات زمینی و جنگ ناهمگون خواسته‌های مورد نظر را تأمین کنند.

امیر پوردستان در ادامه با بیان اینکه در حوزه موشک‌های ضد زره، تسلیحات مورد نیاز را از وزارت دفاع دریافت کردیم، افزود: نیروی زمینی در این حوزه از موشک‌های هدایت‌شونده استفاده می‌کند که برای نمونه می‌توان گفت تمامی موشک‌های ضدزره ما و خصوصا موشک "دهلاویه" قابلیت‌های لازم جهت انهدام اهداف زمینی را تا شعاع مورد نظر دارند.

فرمانده نیروی زمینی تصریح کرد: در مجموع امروز حوزه زرهی و ضد زرهی نیروهای مسلح کشور با توجه به تجربیات  کسب شده در دوران دفاع مقدس، قدرتمندترین یگان زرهی را در منطقه غرب آسیا دارد.

اجرای آتش تانک نزاجا

انهدام نقطه هدف با اجرای آتش تانک نزاجا

به گزارش دفاع پرس، نیروی زمینی ارتش متناسب با ماموریت عملیاتی خود از چندین نوع خودروی زرهی استفاده می کند که مهمترین آن تانک‌های "صمصام"، "ذوالفقار" و "تی 72 اس" می‌باشند.

به‌طور کلی این تانک‌ها از سامانه‌های پیشرفته‌ای چون مسافت‌یاب لیزری، زره واکنشی، و سیستم گلوله‌گذاری خودکار برخوردارند.

با توجه به اینکه تانک‌های نزاجا از سیستم خرج موشکی هدایت‌شونده استفاده می‌کنند در صورت جابجایی اهداف قدرت هدایت گلوله را پس از شلیک تا نقطه اصابت دارند؛ به نحوی که اگر هدف پس از شلیک گلوله حرکت کند فرمانده تانک می‌تواند گلوله رها شده را تا نقطه اصابت به سمت هدف هدایت کند.

براساس این گزارش، این خودروهای زرهی نزاجا قابلیت شناسایی و درگیری با اهداف را به‌طور مستقیم تا شعاع پنج کیلومتری داشته، و برد مفید گلوله‌های آن‌ها تا شعاع 11 کیلومتری عنوان شده است.

تانک ذوالفقار مجهز به سیستم دید در شب و سیستم تهویه هوا برای خارج کردن گاز ناشی از شلیک توپ است. در "ذوالفقار ۳" از یک موتور دیزلی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار استفاده شده که حداکثر سرعت آن در جاده به ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

همچنین با افزودن سیستم کنترل آتش و شلیک اتوماتیک به تانک تی-۷۲اس نیاز به خدمه چهارم در این تانک از بین رفته و تعداد خدمه به ۳ نفر (فرمانده، راننده و توپچی) کاهش یافته‌ است. برخی منابع، زره پوششی آن را زره کامپوزیتی و برخی دیگر زره غیرفعال ذکر کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به وزن ۴۰ تنی این تانک باید از زره غیرفعال در آن استفاده شده باشد. موتور این تانک در مدل‌های اولیه از اوکراین خریداری می‌شد، ولی امروزه به‌طور کامل در داخل کشور ساخته می‌شود.

امیر سرتیپ دوم "گودرز احمدوند" از فرماندهان یگان‌های زرهی ارتش در منطقه جنوب، درخصوص ویژگی‌های تانک‌ بهینه‌سازی شده T-72S و تانک بومی ذوالفقار به دفاع پرس می‌گوید: این تانک‌ها از سیستم هوشمند انتخاب خرج سلاح متناسب با اهداف برخوردارند، و با توجه به نوع هدف، گلوله مورد نظر را انتخاب می‌کنند؛ به این ترتیب که وقتی گلوله توسط خدمه انتخاب می‌شود صفحه هوشمند این سیستم چرخیده و گلوله انتخابی را با توجه به خرج موشکی انتخاب کرده و در جهت شلیک بارگذاری می‌کند.

منبع : دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.