یکشنبه 17 اسفند 1393 | 10:31
امیر اسماعیلیان
چگونگی انهدام مین‌های دریایی با سیستم‌های صوتی و مغناطیسی/ نحوه مین‌روبی با استفاده از بالگردهای RH
چگونگی انهدام مین‌های دریایی با سیستم‌های صوتی و مغناطیسی/ نحوه مین‌روبی با استفاده از بالگردهای RH
فرمانده هوادریای نیروی دریایی ارتش روش‌های انهدام مین‌های دریایی با استفاده از بالگردهای RH و مین‌روب‌های دارای سیستم صوتی و مغناطیسی را تشریح کرد

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" یکی از توانمندی‌های بسیار مهم در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که سبب کسب اقتدار و پرستیژ نظامی کشور شده است اجرای عملیات تخصصی مین‌روبی با استفاده از یگان‌های بالگردی ضد‌مین است، که اقدام به خنثی سازی مین‌های آبی در عرصه دریا می‌کنند.

تقریبا مدت 2 سال است که این عملیات در ایران به‌طور مستقل و با استفاده از سامانه مین‌شکار ساخت متخصصان داخل کشور اجرا می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران با این توانمندی نشان داده است که کشورهای منطقه می‌توانند بدون نیاز به کشورهای فرامنطقه‌ای امنیت را در سطح منطقه تأمین کنند.

از آنجا که ساخت و به‌کارگیری چنین سامانه‌ای در اختیار تعداد محدودی از کشورهای جهان است، بر آن شدیم تا جهت کسب اطلاعات بیشتر گفت‌وگویی با امیر دریادار دوم «رضا اسماعیلیان» فرمانده هوادریای نیروی دریایی ارتش داشته باشیم.

متن ذیل حاصل گفتگوی خبرنگاران دفاع پرس با فرمانده هوادریای نیروی دریایی ارتش است.

امیر «رضا اسماعیلیان» فرمانده هوادریای نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، درخصوص "عملیات مین‌روبی دریایی از طریق بالگرد" اظهار داشت: این اقدام یکی از تخصصی‌ترین عملیات‌هایی است که در عرصه دریا و هوا صورت می‌گیرد.

وی افزود: مین یکی از خطرناک‌ترین سلاح‌هایی است که توسط بسیاری از کشورها استفاده می‌شود؛ بنابراین نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی این توانمندی را کسب کرد که با این سلاح مخوف از طریق بالگرد مبارزه کند.

فرمانده هوادریای نداجا درباره دلیل استفاده از بالگرد در مین‌روبی از سطح دریا گفت: چون در عملیات مین‌روبی، خطری بالگرد را تهدید نمی‌کند، از این وسیله استفاده می‌شود؛ چراکه به دلیل فاصله زیاد مین از بالگرد امکان آسیب رسیدن به بالگرد وجود ندارد.


امیر اسماعیلیان درخصوص شیوه مین‌روبی با استفاده از بالگرد گفت: بالگرد در حین پرواز، تجهیزاتی را در دریا به دنبال خود می‌کشد، که این تجهیزات برای یافتن مین سیگنال‌های مختلفی را تولید می‌کنند؛ مثلا دستگاه "ماک 105" در دریا کشیده می‌شود و مثل یک قایق شناور است، موتور جتی که روی این دستگاه نصب شده قادر است تا 2 هزار آمپر برق را در دریا گسترش دهد.

وی ادامه داد: وقتی این برق داخل دریا گسترش داده می‌شود، مین‌هایی که به سیستم مغناطیسی حساس هستند سیگنال منتشر شده دستگاه مین‌روب را دریافت کرده و -به‌صورت کاذب- منفجر می‌شوند. البته انفجار این مین‌ها هیچ خطری برای دستگاه ندارد؛ زیرا کابل‌هایی به طول 250 فیت (250feet) در پشت دستگاه نصب و در دریا شناور می‌شود و سیگنال ارسالی نیز توسط همین کابل‌ها گسترش می‌یابد.

فرمانده هوادریای نداجا افزود: یک نمونه دیگر مین‌روب نیز به‌صورت صوتی عمل می‌کند؛ در این عملیات، بالگرد دستگاهی را که صوت را در آب ایجاد می‌کند به دنبال خود می‌کشد؛ این صوت شبیه صدایی است که از چرخش پروانه کشتی‌های بزرگ تولید می‌شود، و مین‌هایی که به این صدا حساس هستند فعال و منفجر می‌شوند. انفجار این مین‌ها نیز خطری را متوجه بالگرد و دستگاه مین‌روبی که توسط بالگرد در دریا کشیده می‌شود، نخواهد کرد.


مین‌روب یگان هوادریای نداجا

امیر اسماعیلیان درخصوص سایر دستگاه‌های مین‌روبی که در نیروی دریایی ارتش به‌کارگیری می‌شود، نیز گفت: برخی سیستم‌هایی که ما استفاده می‌کنیم به‌صورت ترکیبی است؛ یعنی "مغناطیس" و "صوت"؛ زیرا برخی مین‌ها با وجود یک حساسه فعال نمی‌شوند، بلکه به 2 یا سه حساسه واکنش نشان می‌دهند؛ به این دلیل که دقت‌شان بالاتر برود و اگر اشتباهی صورت گرفت مین به‌صورت کاذب منفجر نشود.

وی یادآور شد: در جریان رزمایش گسترده محمد رسول‌الله(ص) نیز ما سیستم‌های صوتی و مغناطیسی را با هم به‌کارگیری کرده و توانستیم مین‌های حساس به سیگنال‌های صوتی و مغناطیسی را با موفقیت منفجر کنیم.

فرمانده هوادریای نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: اگر مین‌های دیگری وجود داشته باشند که به‌صورت ترکیبی، مکانیکی و حتی صوت و مغناطیس استفاده شوند، ما این توانمندی را کسب کرده‌ایم که با این مین‌ها هم مبارزه کنیم.


حمل مین‌روب توسط بالگرد مخصوص

امیر اسماعیلیان در خصوص تجهیزات مین‌روب نداجا گفت: این تجهیزات تنها در اختیار 2 کشور جهان یعنی جمهوری اسلامی ایران و امریکا قرار دارد.

امریکا چون این تجهیزات برایش اهمیت بسیاری دارد آن‌ها را به هیچ کشوری و حتی به رژیم صهیونیستی نیز نفروخته است.

وی افزود: از این تجهیزات می‌توان هم در شرایط جنگ و هم در زمان صلح و حتی برای کمک به کشورهای دوست و همسایه استفاده کرد؛ یعنی اگر کشوری با خطر مین‌های دریایی مواجه باشد و از ایران کمک بخواهد، ما می‌توانیم او را یاری کرده و آبراه‌های آلوده به مین آن کشور را پاکسازی کنیم.

فرمانده هوادریای نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ما این عملیات را به‌صورت تمرینی در چند منطقه انجام دادیم که موفقیت‌آمیز بود، که هم سیستم‌ها، هم بالگردها و حتی مین‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شوند با موفقیت تست شده‌اند.

امیر اسماعیلیان با اشاره به تجهیزات مین‌روبی نداجا توضیح داد: دستگاه مین‌روب سیستم صوتی با نام «MK-104»، دستگاه مین‌روب سیستم مغناطیسی با نام «MK-105» و دستگاهی که ترکیبی از این دو سیستم است با نام «MK-106» شناخته می‌شوند، که این دستگاه‌ها بهینه‌سازی و بازسازی شده‌اند.


نمونه‌ای از مین دریایی

وی درخصوص شعاع محدوده‌ای که دستگاه‌های مین‌روب قادر به پاکسازی آن هستند، گفت: این دستگاه‌ها تقریبا تا شعاع 800 یاردی خود را پاکسازی می‌کنند.

فرمانده هوادریای نداجا با بیان اینکه بالگرد حامل تجهیزات مین‌روبی، توانایی انجام چهار ساعت عملیات را دارد، که در این زمان می‌توان مسافتی معادل 20 مایل در 20 مایل را پاکسازی کرد، تصریح کرد: دستگاه مین‌روب از موتور جت و منبع سوخت برخوردار است و حتی زمانی که سوخت دستگاه به پایان برسد، بالگرد می‌تواند به آن سوخت تزریق کند.

امیر اسماعیلیان با اشاره به اینکه مین‌روب، فرمان‌های مورد نظر را از بالگرد دریافت و اجرا می‌کند، افزود: در راستای بهینه‌سازی دستگاه مین‌روب ما توانسته‌ایم شعاع میدان مغناطیسی آن را افزایش دهیم؛ همچنین با توجه به اینکه امروزه انواع جدیدی از مین‌ها به‌کارگیری می‌شود، ما دستگاه‌های خود را متناسب با فناوری‌های جدید استفاده شده در مین‌ها به‌روز کرده‌ایم، تا توانایی مقابله با مین‌های جدید را داشته باشیم.

منبع :فاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.