چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 | 16:26
دوم اردیبهشت‌ماه/
حافظ انقلاب 36 ساله شد
حافظ انقلاب 36 ساله شد
دوم اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مشت گره کرده نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل تمام تهدیداتی است که امنیت این سرزمین و این نظام را با چالش روبه‌رو کرده است.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" دوم اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مشت گره کرده نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل تمام تهدیداتی است که امنیت این سرزمین و این نظام را با چالش روبه‌رو کرده است.
درباره نحوه تشکیل این نهاد انقلابی سخنان بسیاری گفته شده است و نکته جالب اینجاست که برخی انقلابی‌های پشیمان خارج نشین که حالا علم دشمنی با آیت نظام را برداشته‌اند نیز ابایی از ذکر نقش در شکل‌گیری آن ندارند و حتی تلاش می‌کنند با بزرگنمایی آن خود را سهیم در تشکیل این نهاد انقلابی نشان دهند.
شاید پایه‌گذاران اولیه این نهاد انقلابی هرگز چنین آینده‌ای را در مخیله خود برای آن تصور نمی‌کردند، اما تاریخ و تقدیر الهی نشان داده است که کمتر از پیش‌بینی‌های انسان تاثیر می‌پذیرد.
سپاه پاسداران تاکنون به همراه انقلاب فراز و نشیب‌های فراوانی را از سرگذرانده است و تاکنون نیز از تمام آنها سربلند بیرون آمده است.

از یک نیروی چریکی تا  نیروی منظم
سپاه پاسداران در ابتدا برای مقابله با حملات مداوم ضدانقلاب در داخل تجهیز و ساماندهی شد که دو مصداق بارز آن خنثی‌سازی کودتای نوژه و مقابله با نیروهای تجزیه‌طلب با همراهی نیروهای ارتش در کردستان و گنبد بود که سپاه در سرکوب این توطئه‌ها نقشی بارز ایفا کرد، اما حمله ناجوانمردانه رژیم بعث سبب شد تا سپاه تبدیل به یک نیروی نظامی تمام‌عیار شود.
سپاه در اوایل انقلاب به عنوان یک نهاد نظامی فاقد ساختار مدون نظامی در داخل خود بود و از سوی دیگر عدم همکاری بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت با این مجموعه نظامی سبب شده بود که عملاً دسترسی نیروهای سپاه به تجهیزات نوین بسیار محدود شود.
اما شکست راهکارهای نظامی بنی‌صدر در چهار عملیات گوناگون در زمستان سال ۵۹ و انهدام ۹۰ درصد توان زرهی ارتش و در کنار آن برکناری بنی‌صدر از ریاست جمهوری و فرماندهی نیروهای مسلح زمینه را برای تبدیل شدن سپاه به یک سازمان کلاسیک نظامی فراهم کرد.
در اولین مرحله، سازمان چینش نیروها در سپاه از حالت توده‌ای به ساختار کلاسیک به شکل دسته، گروهان و گردان و تیپ درآمد و هرکدام از فرماندهان شاخص سپاه با تشکیل یک تیپ خاص از نیروهای هر استان پایه‌ای برای تشکیل لشکرهای زمینی سپاه را تشکیل دادند.
نکته جالب توجه در این میان این بود که سپاه پاسداران به طور کامل فاقد تشکیلات سنگین نظامی بود و تنها پس از عملیات موفق فتح‌المبین و طریق القدس بود که زمینه برای تشکیل نیروی توپخانه سپاه فراهم شد. در ادامه جنگ نیز با تبدیل تیپ‌های زمینی به لشکرهای سازمان یافته سپاه به یک نیروی رزمی تمام عیار تبدیل می‌شود.
اتفاق دیگری که زمینه را برای حضور سپاه به عنوان یک نیروی تمام عیار فراهم کرد، دستور رهبر کبیر انقلاب برای تشکیل سه نیروی جداگانه در این نهاد انقلابی بود.
نیروی دریایی سپاه بعد از تشکیل با نبردهای ماندگار خود در عملیات‌های دریایی از جمله انهدام سکوهای البکر و الامیه و نبرد با ناوهای امریکایی و انهدام یک هلیکوپتر امریکایی تبدیل به نیرویی محوری در زمان جنگ شد و در بعد هوایی نیز این نیرو پایه‌گذار اولین یگان موشکی ایران شد.
در بُعد امنیت داخلی، سپاه پاسداران با سرکوب شورش نظامی منافقین و انهدام تیم جاسوسی حزب توده گام‌های مؤثری در مقابله با توطئه‌های داخلی برداشت که از مصادیق مهم توانمندی سپاه در این حوزه انهدام هسته رهبری سازمان منافقین در ۱۹ بهمن سال ۱۳۶۰ را می‌توان نام برد.
در حوزه سازندگی با تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا این نیرو قدم‌های بزرگی در راه ساخت و توسعه زیر ساخت‌های داخلی کشور برداشت.

هدف عمق دشمن
در دوران پس از جنگ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که کشور را با خطرات داخلی و خارجی فراوان مواجه می‌دید، تدارک ابزارهای جدید را برای موقعیت فوق در دستور  کار خود قرار داد و برای به دست آوردن توانایی ضربه به عمق مراکز فرماندهی دشمن را در دستور کار خود قرار داد که به صورت شاخص در برنامه‌های موشکی تبلور پیدا کرد.
قلب فعالیت‌های فوق در نیروی هوایی سپاه که بعدها به نیروی هوافضا تغییر نام پیدا کرد، قرار داشت که مهم‌ترین محصول مهم این همکاری موشک شهاب ۳ و دستیابی به توانمندی تولید سوخت جامد بود.
در نهایت، پیشرفت در این حوزه بعدها راه را برای دستیابی ایران به فضا با قرار دادن اولین ماهواره غیر نظامی ایران در فضا به نام امید و با پرتابگری به نام سفیر فراهم کرد.

دفاع موزاییکی راهبرد جدید سپاه
 همچنین در این دوره با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین نیروهای متخاصم و به‌خصوص ایالات متحده در نیروهای هوایی و ویژه برای انهدام مراکز فرماندهی و عملیاتی دشمن که در جنگ دوم خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ آزموده شده بود، طرح ایجاد سیستم دفاع موزاییکی مورد توجه فرماندهی سپاه قرار گرفت.
در این طرح که به صورت عملیاتی و موفقیت‌آمیز از سوی حزب الله لبنان ضد حملات سنگین نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۰۶ به کارگرفته شد، با ایجاد واحدهای مستقل دفاعی امکان عملکرد مستقل آنها در برابر نیروهای دفاع تأمین می‌شود و انهدام مقرهای فرماندهی نیز تاثیری در توان دفاعی آنها نخواهد داشت.
در بُعد داخلی تشکیل هسته‌های ذی نفوذ دشمن در سطح کشور برای مقابله با نظام از جمله راهکارهای دیگر نیروهای خارجی برای مقابله با نظام بود و در چنین شرایطی نقش امنیتی و اطلاعاتی سپاه بیش از پیش نمایان شد.
تأمین امنیت اجلاس سران کشورهای اسلامی از جمله تلاش‌های سپاه در این حوزه محسوب می‌شد.
شاید مهم‌ترین عملیات هجومی سپاه برای مقابله با تیم‌های ترور، موشکباران سنگین پایگاه‌های ترور منافقین در عراق بود که در پاسخ به ترور شهید صیاد شیرازی از سوی نیروی هوایی سپاه و همچنین توپخانه آن صورت گرفت.
 
حضور در جبهه فرهنگی
در بعد فرهنگی نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای گسترش فرهنگ بسیجی تلاش‌های فراوانی را در دستور کار خود قرار داد که شاید مهم‌ترین آن توسعه اردوهای راهیان نور به عنوان یک راهبرد فرهنگی مهم بود.  در حوزه فضای مجازی نیز سپاه دفاع از عرصه‌های مهم امنیتی را برای مقابله با توطئه‌های دشمن در دستور کار خود قرار داد و بسیاری از تلاش‌های صورت گرفته برای انحراف نسل جوان کشور را به طور کامل بی‌اثر کرد.

بیمه کردن تداوم انقلاب اسلامی
واقعیت آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی که وظیفه پاسداری از نظام انقلاب اسلامی را بر عهده دارد با تهدیدات متنوعی روبه‌رو است که طیف وسیعی از نبردها را در بر می‌گیرد. این در حالی است که با گذشت زمان این تهدیدها به روز شده و بار دیگر از سوی دشمن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از همین رو است که سپاه امروز حوزه‌های مختلفی را از سرورهای رایانه‌ای گرفته تا مرزهای رژیم اشغالگر قدس به عنوان جبهه نبرد خود انتخاب کرده است و برای دفاع از منافع نظام جمهوری اسلامی ایران در هیچ چارچوبی نمی‌گنجد.
رمز موفقیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز حضور و مقابله با تهدیدات دشمن در تمام جبهه‌ها است؛ امری که توانسته تداوم انقلاب اسلامی را بیمه کند.

 

 

 

منبع : بسیج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.