جمعه 18 فروردین 1391 | 14:58
خطیب نماز جمعه تهران:
سرویس : سیاسی
سرویس : سیاسی
خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فتنه گری های صورت گرفته در مورد سوریه اظهار داشت: آنچه در صحنه سوریه قابل مشاهده است، این است كه می خواهند انتقام بیداری اسلامی را از این كشور بگیرند.

بسیج پیشکسوتان "

 آیت الله 'سیداحمد خاتمی' در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران كه در محل مصلای دانشگاه تهران برگزار شده بود، با بیان این مطلب تاكید كرد در نماز جمعه قبلی گفتم كه ایران طرفدار اصلاحات در سوریه است و اعتقاد دارد كه هرگونه دخالت خارجی در این كشور اوضاع را خراب می كند.

وی در این مورد افزود: نكته دیگر این است كه سوریه تاوان مقاومت جانانه اش را در مقابل رژیم صهیونیستی پس می دهد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح كرد نكته دیگر در مورد سوریه این است كه در كشورهای زیر مجموعه استكبار در منطقه زلزله شده و حكومت های 'بن علی' در تونس، 'نامبارك' در مصر، 'قذافی' در لیبی و 'ناصالح' در یمن فرو پاشیده است و به همین دلیل آن ها مخالفان را در سوریه راه انداخته اند.

آیت الله خاتمی خاطرنشان كرد دولت سوریه در برابر این فتنه گری ها مقتدر ایستاده و حمایت های مردمی را نیز به همراه دارد و این موضوع برای مستكبران عقده شده است.

خطیب نماز جمعه تهران تاكید كرد استكبار، ارتجاع عرب و عربستان سعودی بدانند كه اگر بخواهند در سوریه دخالت كنند، آتشی به پا خواهد شد كه اول خود آنها در آن خواهند سوخت.

** رابطه با آمریكا در اختیار شخص ولی فقیه است

آیت الله خاتمی با اشاره به سالروز قطع روابط ایران و آمریكا در روز 20 فروردین اظهار داشت: مساله رابطه با آمریكا در اختیار ولی فقیه است و هیچ كس و شخصی در هیچ جایگاه و مقامی جز رهبری در این مورد نمی تواند كاری كند.

وی با بیان این كه امام خمینی (ره) از قطع رابطه با آمریكا استقبال كردند، گفت: استقبال امام از این موضوع مبنا داشت و مبنای آن نیز این بود كه آمریكا عادت كرده است ملت ها را رعیت و خود را ارباب ببیند.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح كرد آمریكا از زمان قطع رابطه با ایران تاكنون مكرر به صورت آشكار و پنهان خواستار رابطه با ایران شده است كه یكی از این موارد مربوط به اظهارات جیمز بیكر وزیر خارجه وقت آمریكا در سال 1369 می شود كه گفت ما آماده مذاكره مستقیم با ایران هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری مقاله ای به قلم 'عطاء الله مهاجرانی' در مورد رابطه با آمریكا، افزود: معاون وقت پارلمانی رییس جمهوری ایران و فراری ضد انقلاب لندن نشین امروز مقاله ای نوشت و با آب و تاب از رابطه با آمریكا استقبال كرد و آن را 'فرصت طلایی' نامید.

آیت الله خاتمی پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن سال به این موضوع را به عنوان قطعه ای از تاریخ به صورت كامل قرائت كرد كه ایشان در آن زمان فرموده بودند: 'و اما مساله ای كه این روزها در سطح جمعی از اهل فكر و اهل نظر در جریان است، مذاكره كردن و مذاكره نكردن است... من معتقدم آن كسانی كه فكر می كنند ما باید با رأس استكبار -یعنی آمریكا- مذاكره كنیم، یا دچار ساده لوحی هستند، یا مرعوبند. من بارها این نكته را عرض كرده ام كه استكبار، بیش از این كه نان قدرت و توانایی خودش را بخورد، نان هیبت و تشر خودش را می خورد. اصلاً استكبار، با تشر و ابهت و شكلك درآوردن و ترساندن این و آن، زنده است. مذاكره، یعنی چه؟ صرف این كه شما بروید با آمریكا بنشینید حرف بزنید و مذاكره كنید، مشكلات حل می شود؟ این طوری كه نیست. مذاكره در عرف سیاسی، یعنی معامله، مذاكره با آمریكا، یعنی معامله با آمریكا. معامله، یعنی داد و ستد؛ یعنی چیزی بگیر، چیزی بده؛ تو از انقلاب اسلامی، به آمریكا چه می خواهی بدهی، تا چیزی از او بگیری؟ آن چیزی كه شما می خواهید به آمریكا بدهید تا در مقابل از او چیزی بگیرید، چیست؟ ما چه می توانیم به آمریكا بدهیم؟ او از ما چه می خواهد؟ آیا می دانید كه او چه می خواهد؟ «و ما نقموا منهم الا ان یومنوا بالله العزیز الحمید». والله كه آمریكا از هیچ چیز ملت ایران، به قدر مسلمان بودن و پایبند بودن به اسلام ناب محمدی (ص) ناراحت نیست. او می خواهد شما از این پایبندیتان دست بردارید. او می خواهد شما این گردن برافراشته و سرافراز را نداشته باشید؛ حاضرید؟

امام جمعه موقت تهران در این مورد گفت: منطقی تر از این پاسخ نمی توان به رابطه با آمریكا پاسخ داد.

 

** كشور با لج بازی اداره نمی شود

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به فرمایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس در روزهای اول سال اظهار داشت: رهبری همه را دعوت به وحدت كردند و سه نكته مهم در بخش پایانی صحبت های ایشان بود.

آیت الله خاتمی با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد فرمودند 'اختلاف سلیقه آری ولی گریبان یكدیگر را گرفتن هرگز'، گفت: طبیعی است كه در یك جامعه آزاد سلایق مختلفی وجود داشته باشد و این موضوع یك بحران نیست بلكه فرصت است.

وی افزود: گریبان یكدیگر را گرفتن به صورت فیزیكی نیست، بلكه این است كه در رسانه ها و سایت ها علیه هم مصاحبه نداشته باشید.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این كه اختلاف دشمن را امیدوار می كند، تصریح كرد رهبری در مشهد فرمودند مقداری از شیطنت های دشمن در سال های اخیر ناشی از اختلافات بود و قرآن كریم نیز می فرماید كشمكش نداشته باشید كه سبب سستی درون شده و هیبت شما را از بین می برد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این كه رهبر معظم انقلاب اسلامی دو راهكار را برای مقابله با اختلاف و تفرقه اعلام كردند، گفت: اولین راه این است كه در برخوردها اخلاق اسلامی را حفظ كنیم و این كه سخن را نقد كنیم و نه گوینده آن را.

آیت الله خاتمی با بیان این كه باید ادب اسلامی بویژه در سطوح بالا حفظ شود، افزود: دولت باید حریم مجلس را حفظ كند و مجلس نیز باید حریم دولت و رییس جمهوری را.

خطیب جمعه تهران در این رابطه افزود: معنای این سخن آن است كه كشور با لج بازی اداره نمی شود بلكه با تعامل و مدارا اداره می شود.

وی دومین راه رهبر معظم انقلاب برای حفظ وحدت و اجتناب از تفرقه را 'رعایت قانون' عنوان كرد و گفت: قانون تجسم جمهوری است و امروز مسئولان از مردم هستند و تجمعات با كسب مجوز آزاد است. مجوز بگیرید و حرفتان را بزنید.

 

**حقوق بشر به بدترین شكل در بحرین نقض می شود

آیت الله خاتمی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب در بغداد گفت: برگزاری این اجلاس موفقیت بزرگ سیاسی برای دولت عراق بود كه نشان داد امنیت به حدی در بغداد برقرار است كه توان اداره چنین اجتماع منطقه ای را دارد.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح كرد حرف ما خطاب به برخی حكام عرب شركت كننده در این اجلاس است كه مگر اسم شما عرب نیست؟ مردم مظلوم بحرین مگر عرب نیستند؟ این همه جنایت در بحرین صورت می گیرد و تبدیل به یك زندان بزرگ شده است، چرا چیزی در مورد بحرین نگفتید؟

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: حقوق بشر در بحرین به بدترین شكل زیر پا گذاشته می شود و عربیت، اسلامیت و انسانیت می گوید باید موضعی در برابر آن گرفت.

وی خاطرنشان كرد با سقوط حكام مستبد بحرین مردم این كشور هم شهد شیرین پیروزی را خواهند چشید.

 

** عربستان به كانون فتنه گری در منطقه تبدیل شده است

آیت الله خاتمی با بیان این كه عربستان سعودی به كانون فتنه گری در منطقه تبدیل شده است، گفت: عربستان به مامن فراریان تروریست مانند بن علی، دیكتاتور سابق تونس و طارق الهاشمی معاون تروریست رییس جمهوری عراق تبدیل شده است كه وی در قتل ایرانیان به شهادت رسیده در عراق دخیل است.

وی با بیان این كه عربستان در سوریه فتنه گری می كند، تصریح كرد عربستان در بحرین اشغالگری كرده و آدم می كشد و جنایت می كند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این كه عربستان در خط مقدم فتنه گری در منطقه است، تاكید كرد در همایش ضد شیعه ای كه در ریاض برگزار شد، مفتی های جنایتكار و خائن سعودی علیه شیعه فتوا دادند، در حالی كه ایران مدام صحبت از تقریب می كند.

وی خطاب به مقامات سعودی هشدار داد: هشدار می دهم كه دست از فتنه گری بردارید، زیرا كه عربستان در همین آتشی كه خودش شروع كرده، خواهد سوخت.

** وضعیت خوبی از نظر حجاب و عفاف نداریم

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در كشور گفت: حجاب از معروف های مسلم و شكستن حریم آن نیز از منكرهای مسلم است و باید در دستور كار هر مسلمانی باشد.

وی با بیان این كه نمی شود چشم را بر واقعیات در جامعه بست، تصریح كرد بارها خانواده شهدا نزد ما آمده اند و گفته اند كه افتخار می كنیم فرزندانمان در راه خدا كشته شده اند؛ اما این چه بساطی است كه هر كس از خارج از ایران می آید باورش نمی شود كه این وضع حجاب متعلق به ایران اسلامی باشد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: گزارش های دقیقی رسیده است كه متاسفانه برخی از خانم های عمره گزار در عمره با وضع حجابشان باعث شرمندگی ایران اسلامی می شوند.

 

** فیلم های سینمایی مشكل دار نباید تولید شود

وی سپس با اشاره به برخی فیلم های سینمایی تولید و پخش شده گفت: وضعیت سینمای ما خوب نیست، این موضوع را سید احمد خاتمی امام جمعه نمی گوید بلكه اهالی سینما می گویند؛ حتی آنهایی كه با سلیقه من موافق نیستند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این كه هنرمندان متعهد و فیلم های ستودنی نیز در كشور وجود دارد، تاكید كرد می گویند فیلم های مستهجن نداریم، یعنی فیلم های لختی و عریانی نداریم؛ كارتان به جایی كشیده است كه به نداشتن فیلم های مستهجن افتخار می كنید؟ آیا این مردم به شما اجازه می دهند كه به سمت تولید این فیلم ها پیش بروید؟

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: اعتراف می كنند كه فیلم های مشكل دار در كشور تولید می شود و مردم می گویند كه همین را هم نداشته باشید؛ اینجا نظام و جمهوری اسلامی است و باید همه چیز آن هم تراز باشد و سینما و هنر ما بوی اسلامی بدهد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخی مصاحبه های صورت گرفته و نامه های سرگشاده علیه وی در رابطه با خطبه های پیشینش كه از برخی فیلم های سینمایی انتقاد كرده بود، خاطرنشان كرد من كسی نیستم كه علیه من بسیج می شوید، بلكه من حرف خدا، پیغمبر و مردم را می گویم؛ مردم می گویند در همه عرصه ها ما می خواهیم اسلام را ببینیم.

آیت الله خاتمی از مردم متدین و فاطمی ایران خواست تا به فكر حجاب خانواده های خود باشند و گفت: مسئولان باید به فكر جواب دادن به 200 هزار شهید در روز قیامت در رابطه با حجاب و عفاف باشند.

امام جمعه تهران در ابتدای خطبه دوم یاد شهید آیت الله 'سید محمدباقر صدر'، شهید امیر سپهبد ' صیاد شیرازی' و شهید 'مرتضی آوینی' را گرامی داشت.

منبع:ایرنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.