دوشنبه 21 فروردین 1391 | 08:36
رییس سازمان انرژی اتمی:
سرویس سیاسی
سرویس سیاسی
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی در اظهارات رسانه ای گفت :غنی سازی 20درصدی براساس نیاز صورت می گیرد.

'فریدون عباسی' كه یكشنبه شب همزمان با روز ملی فناوری هسته ای با شبكه تلویزیونی جام جم گفت و گو كرد،درپاسخ به سوالی درباره وضعیت تولیدسوخت 20 درصدی گفت:ما تصمیم گرفتیم برای بالابردن ضرایب اطمینان، توان خود را درغنی سازی 20درصداز نظر وزنی افزایش دهیم و نیازی به بالاتر از 20 درصد نداریم.

'عباسی'افزود:تا حدی تولید و انبار می كنیم كه سوخت چند سال رآكتور تهران را تامین كنیم یا اگر مجلس در بودجه امسال اجازه ساخت یك رآكتور تحقیقاتی برای تولید رادیو دارو بیشتر را داد،تامین سوخت آن را هم پیش بینی كنیم.

وی با تاكید بر اینكه قرار نیست غنی سازی 20درصدی را برای مدت زمان طولانی ادامه دهیم،تصریح كرد:این كار براساس نیاز صورت می گیرد و وقتی سوخت موردنیاز به دست آمد،تولید را پایین می آوریم و ممكن است حتی آن را به طوركامل به 5/3 درصد تبدیل كنیم.

او در پاسخ به این سوال كه آیا ایران امكان صادرات هم دارد؟ اظهاركرد:ما می توانیم این كار را انجام دهیم چرا كه عضو آژانس هستیم و باید خدماتی به جامعه جهانی ارائه كنیم،بنابراین اگر كشوری درخواست سوخت صفحه 20 درصدداشته باشد و منافع دو طرف تامین شود،حتما تحت نظارت آژانس این كار را انجام می دهیم.

'عباسی' تاكید كرد:جمهوری اسلامی دیگر برگشت به عقب ندارد كه بخواهد سوخت 20درصدی از دیگر كشورها دریافت كند چون سرمایه گذاری كرده و خط تولید آن راه اندازی شده است؛ما سرمایه گذاری كرده ایم به دلیل اینكه خود آنها ممانعت كردند و اگر سوخت به ما می دادند مشكلی نبود و رآكتور ما هم كار می كرد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرزی اتمی در بخش دیگری از این گفت وگو اعلام كرد كه دستاوردهای جدید ایران در زمینه تولید سوخت های مجازی و ابتكار تولید مجتمع سوخت درمقیاس كوچك،اقداماتی تبلیغاتی نیست.

وی افزود: مجتمع سوخت در مقیاس كوچك، ابتكاری است كه انجام نشده یا تاكنون گزارشی در این رابطه منتشر نشده است.

عباسی با اشاره به تولید سوخت های مجازی برای رآكتور اراك اظهاركرد:در سوخت مجازی،همه چیز از نظر هندسی و اندازه عین سوخت اصلی است اما فقط به جای اورانیوم در آن قرص های سربی قرار می گیرد.

'عباسی' ادامه داد:این اقدام برای این منظور است كه ماشین سوخت گذار وزن این مجتمع ها را تحمل،آنها را دریافت و بادقت درجایگاه خاص خود قرار دهد؛ به همان تعدادی كه سوخت های اصلی در رآكتور اراك قرار می گیرند، ابتدا سوخت مجازی قرار می دهیم،یعنی سوخت هایی كه غلاف و همه چیز آن مانند سوخت اصلی است و فقط سرب داخل آن قرار گرفته و هیچ فعل و انفعال هسته ای به وجود نمی آید.

وی با بیان اینكه ما دما و فشار را به روش غیر هسته ای بالا می بریم و از این راه محفظه سوخت را آزمایش می كنیم،گفت:در ادامه حركت سیال را بررسی می كنیم و قبل از اینكه رآكتور وارد فاز هسته ای شود،آن را به شكل دیگری آزمایش می كنیم تا پاسخ های لازم داده برداری شود.

او افزود:این كار تجربه ای است كه ما در رآكتور بوشهر هم داشته ایم و كارشناسان ما به همراه روس ها كار كرده اند و متخصصان ما تصمیم گرفته اند در رآكتور اراك هم این آزمایش را انجام دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان كرد:درحال حاضر قرص اورانیوم یورو2 با گرید سرامیكی درحال تولید و انبار دركارخانه سوخت است و به محض اینكه سوخت های مجازی ما تكمیل شد و رآكتور وارد تست شد شروع به تولید سوخت های اصلی می كنیم،یعنی همان غلاف ها این بار قرص های اورانیوم داخل آن قرار می گیرند و طبق زمان بندی كه داریم به سمتی راه اندازی رآكتور حركت می كنیم.

'عباسی' درخصوص تولید مجتمع های سوخت در مقیاس كوچك گفت: این پیشنهادی بود كه از سوی متخصصان ارائه و پس از مشورت های لازم، مجتمع سوخت متشكل از 12 میله سوخت با غنای 5/3 درصد در رآكتور قرار گرفت.

وی تصریح كرد:برای سوخت 5/3 درصدی كه مربوط به رآكتورهای قدرت است، شرایطی را فراهم می كنیم كه آنها را تحت تابش نوترون گاما قرار دهیم و آزمایش پرتو روی آن انجام گیرد.

او گفت:ما به دلیل تحریم ها یك نیاز خاص داشتیم و براساس آن تلاش كردیم با توجه به اینكه سوخت را ندادند و هنوز هم سوخت صفحه ای تولید نشده بود،مشكل خودمان را با سوخت 5/3 درصدی میله ای، تحت نظارت آژانس حل كنیم.

'عباسی' افزود: جمهوری اسلامی در حال حاضر جزو كشورهای تولید كننده سوخت قرار دارد و از این توانایی برخوردار است كه تحت نظارت آژانس به آموزش كشورهای دیگر بپردازد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینكه انقلاب اسلامی پس از پیروزی در برهه های گوناگون با چالش هایی مواجه بوده است،اظهاركرد:در دوران جنگ تحمیلی مردم در برابر هجومی كه برای تضعیف و تجزیه كشور صورت گرفت، تلاش كردند به تثبیت سرزمینی بپردازند و بعد از پایان جنگ با مشاركت در عرصه های مختلف انتخابات باعث رسیدن كشور به تثبیت سیاسی شدند.

'عباسی' افزود:در دوره جنگ این فشارها بوده و در دوره تثبیت سیاسی هم این فشارها بوده اما مردم هراسی نداشته اند و خودشان مسایل را مدیریت كردند و حال،كشور در مرحله تثبیت علمی قرار گرفته است.

او ادامه داد:تثبیت سیاسی شرایط را برای تثبیت علمی فراهم كرده و در این دوره هم با تحریم ها وفشارهای سیاسی مواجه ایم چرا كه خودمان را ثابت كردیم كه دردفاع و مدیریت سیاسی موفق بوده ایم و اكنون به دنبال مدیریت دانش و فناوری هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی دربخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به سوالی مبنی براینكه درحال حاضر نیروگاه بوشهر در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: نیروگاه درسال گذشته به خوبی پیش راه اندازی شد،در مراحل مختلف آزمایش های خود را پشت سر گذاشت و رآكتور فاز هسته ای خود را با موفقیت گذراند.

'عباسی' با بیان اینكه درحال حاضر رآكتور بوشهر روی 75 درصد قدرت است و برق شبكه را در اختیار داریم،ابراز امیدواری كردكه تا پایان فرودین ماه این آزمایش ها تمام شده و به سمت هزار مگاوات برویم.

او ادامه داد:چند روز طول خواهد كشید كه رآكتور به توان هزار مگاوات برسد و در این نقطه ما آزمایش های استاندارد مربوط به آن را انجام می دهیم كه زمان می برد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینكه برنامه ما این است كه نیروگاه در اردیبهشت ماه به هزار مگاوات برسد،خاطرنشان كرد: البته تحویل گیری این رآكتور از پیمانكار روس به بهره بردار ایرانی، نیازمند این است كه طرف ایرانی یكسری امتحان ها را انجام دهد یعنی در آزمون های عملی شركت كند تا آن را تحویل بگیرد.

وی درباره اظهارنظرهایی كه درخصوص وابستگی به تكنسین های روس برای راه اندازی نیروگاه می شود،اظهاركرد:این اولین رآكتور قدرت در ایران است و نقطه ای خوب برای كسب تجربه متخصصان ما به شمار می رود، ما در این زمینه حتما نیاز خارجی داریم و از تجارب دیگران استفاده می كنیم.

خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.