یکشنبه 27 فروردین 1391 | 07:49
سرویس سیاسی / انرژی اتمی
سرویس سیاسی / انرژی اتمی
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت:‌ خوشبختانه فضای گفت‌وگوها با رویکرد احترام به حقوق مصرح در ان پی تی بود که این گامی مثبت بود.

بسیج پیشکسوتان "

سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی در کنفرانس مطبوعاتی که پس از گفت‌وگوهای استانبول برگزار شد، گفت: یکی از بحث‌های مهمی که در گفت‌وگوهای ما قرار گرفت، بحث گفت‌وگو برای همکاری در موضوع هسته‌ای بود.

وی گفت: مواضع جمهوری اسلامی در مذاکره با ۱+۵، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و ما این موضع را دنبال می‌کنیم و امیدواریم همکاری برای خلع سلاح جهانی و عدم اشاعه شکل بگیرد.

جلیلی با اشاره به ظرفیت‌های مهمی که جمهوری اسلامی در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای یافته است، گفت: توانمندی ما با توجه به اینکه مبتنی بر ظرفیت‌های بومی ماست، می‌تواند به الگوی موفقی از شعار «سلاح هسته‌ای برای هیچکس و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه» تبدیل شود.

وی با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان گفت: خون آنها پشتوانه بزرگی برای کسب حقوق هسته‌ای ملت ماست.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته طی روز شنبه در استانبول، اظهار داشت: ما اعلام کردیم با توجه به برخی رفتارهای بی‌نتیجه غرب علیه کشورمان، رفتار آینده آنها باید مبتنی بر جلب اعتماد ملت ایران باشد. توافق کردیم گفت‌وگوها با رویکرد مثبت و سازنده ادامه یابد و در طیفی از موضوعات از جمله موضوع هسته‌ای، قرار شد برای ورود به یک فرایند سازنده و مثبت در همکاری‌های جامع و پایدار مورد علاقه طرفین این گفت‌وگوها ادامه یابد که این موضوع با رویکرد گام به گام و عمل متقابل صورت می‌گیرد.

جلیلی ادامه داد: توافق شد که هرگونه توافق هسته‌ای باید بر مبنای ان‌پی‌تی باشد.

وی با بیان اینکه به آقای باقری و خانم اشمیت مأموریت داده شده که برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی را برای چارچوب‌ همکاری‌ها تدوین کنند، یادآور شد: پس از تدوین این پیش نویس، همکاری‌های متقابل شروع خواهد شد و امیدواریم شاهد گام‌های مثبتی در این زمینه باشیم.

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار المنار در خصوص بنر مربوط به شهدای هسته‌ای ایران و اینکه آیا در مذاکرات با 1+5 از این موضوع نیز سخنی به میان آمد یا خیر، افزود: ما همواره اعلام کرده‌ایم، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای مبتنی بر ظرفیت‌های جوانان ماست، کسانیکه شورای امنیت درخواست آنها را در خصوص تحریم علیه ایران اجابت می‌کند، تروریست‌هایی که مامور ترور دانشمندان می‌شوند و تمام کسانیکه مدعی حقوق بشر هستند، به این شعار که انرژی هسته‌ای حق مسلم همه است، پاسخ دهند.

وی در پاسخ به این سوال که محورهای مذاکرات در بغداد چه خواهد بود، گفت: اول خلع سلاح هسته‌ای‌، دوم تئوری رهبر جمهوری اسلامی ایران که یک نگاه روشن است و می‌تواند یک رویکرد بزرگ در راستای خلع سلاح هسته‌ای باشد، سوم جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای که از موضوعات مهم همکاری است، چهارم نیز استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای به عنوان حق مسلم اعضای ان پی تی.

جلیلی با اشاره به مذاکرات امروز با گروه 1+5 یادآور شد: جز گفت‌وگو با 6 کشور در قالب گروه 5+1، تنها با دوستان روس خود مذاکرات دوجانبه داشتیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در ادامه گفت: آنچه امروز در گفت‌وگوها مطرح شد تأکید بر حقوق هسته‌ای ملت ما بر مبنای ان‌پی‌تی بود.

جلیلی گفت‌وگوهای امروز را شکلی خواند و اظهار داشت: ما وارد بحث‌های محتوایی نشدیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان یادآور شد: روند مذاکرات باید طوری باشد که اعتماد ملت ایران جلب شود.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سوریه نیز خاطرنشان کرد: دخالت خارجی در این کشور راهگشا نیست.

خبرنگار کریستن ساینس مانیتور درباره غنی سازی اورانیوم و اینکه جو مذاکرات امروز با 15 ماه پیش چه تغییری یافته و چه پیشرفتی حاصل شده است؟ که وی گفت: بر طبق معاهده ان پی تی، حقوقی برای اعضا تعریف شده از جمله حق غنی سازی. همواره گفته‌ایم آنچه ملت ما می‌خواهد همان حقوقمان است. همچنان که ما همه تکالیفی که برای اعضا وجود دارد انجام می‌دهیم. خوشبختانه فضای گفت‌وگوها با رویکرد احترام به حقوق مصرح در ان پی تی بود و این گامی مثبت بود.

وی ادامه داد: بسیار اهمیت دارد که ما در همکاری‌هایی که داریم باید گام‌هایی متقابلی را به همراه داشته باشد یعنی باید در روند گفت‌و‌گوها و همکاری‌هایی که وجود دارد اعتماد ملت جلب شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: عمیقاً بر این باوریم که یکی از موضوعاتی که باید در روند گفت‌وگو برای همکاری مورد توجه قرار گیرد و خواست ملت ایران است، رفع تحریم‌هاست.

خبرنگاری از جلیلی پرسید که آیا در گفت‌وگوهای امروز درباره کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای که عضو ان پی تی نیستند و تعهدی به جامعه بین‌المللی ندارند گفت‌وگو شد؟ که وی در این باره گفت: گفت‌وگوهای امروز بیشتر شکلی بود درباره چارچوب نوع گفت‌و گوها و همکاری‌هایی که باید در آینده داشته باشیم. البته این نکته یکی از موضوعات مهمی است که در بحث همکاری‌های هسته‌ای بخصوص در بحث خلع سلاح و جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مورد توجه است.

خبرنگار آسوشیتدپرس توصیف جلیلی را از فضای مذاکرات پرسید و اینکه چه تغییری نسبت به نشست استانبول یک ایجاد شده که رئیس هیئت ایرانی در این باره اظهار داشت: آنچه امروز مشاهده کردیم و رویکردی که اعضا در صحبت‌هایشان بیان کردند رویکرد گفت‌وگو و همکاری بود و ما این را مثبت تلقی می‌کنیم. همواره گفته‌ایم که در برخورد با ملت ایران رویکرد فشار و زبان تهدید بی نتیجه است، اما رویکرد گفت‌وگو همکاری می‌تواند یک رویکرد مثبت باشد.

سعید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار العالم مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات امروز در خصوص غنی سازی 20 درصد صحبت شد و اینکه چرا در این دور از مذاکرات تهدیدات سابق از سوی 1+5 مطرح نشد؟ اظهار داشت: مذاکرات راجع به بحث‌های کلی و همکاری‌ها و شکل همکاری‌ها در آینده بود و به آن معنا وارد بحث‌های محتوایی نشدیم.

وی اینکه در حال حاضر شاهد چنین رویکردی از سوی طرف مقابل هستیم، خاطرنشان کرد: این نکته قابل تحلیل است و هر کس ممکن است نظری داشته باشد، اما همانطور که قبل از سفر به استانبول در تهران نیز بیان کردم، امروز ظرفیت‌ها و مولفه‌های اقتدار ایران به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری در همبستگی ملی در کشور شاهدیم که در انتخابات مجلس به خوبی بروز یافت، همچنین پیشرفت‌های علمی و فناوری و ظرفیت‌هایی که امروز در منطقه است و فرصت‌هایی که برای ظرفیت‌های ایران فراهم شده به نظر من فضایی را برای همکاری‌های بیشتر در سطح بین‌المللی با ایران ایجاد کرده است.

خبرنگاری از رئیس هیئت ایرانی پرسید که آیا در گفت‌وگوهای استانبول در خصوص سوریه نیز گفت‌وگو شد؟ که وی پاسخ داد: یکی از بحث‌هایی که مطرح شد و قبلاً نیز عنوان شده بود، این بود که ما این گفت‌وگوها را برای همکاری حول موضوعات مورد علاقه طرفین شکل بدهیم. یکی از این موضوعات بحث همکاری در مباحث هسته‌ای بود. موضوعات دیگر می‌تواند موضوع همکاری باشد.

جلیلی ادامه داد: البته سوریه موضوع گفت‌وگوی ما نبود ولی به این موضوع اشاره شد. راه حلی که برای سوریه می‌تواند پیشنهاد داد یک راه حل بیشتر نیست و آن دموکراسی است و اینکه مردم سوریه در یک انتخابات آزاد بتوانند درباره سرنوشتشان خودشان تصمیم بگیرند. هر نوع دخالت خارجی و دامن زدن به خشونت در سوریه راهگشا نیست باید موضوع را در فرایند انتخابات مردم سوریه برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا 1+5 در این دور از مذاکرات از خود انعطاف نشان داد؟ گفت: رویکردی که ما مشاهده کردیم گفت‌و‌گو برای همکاری بود و آن را مثبت تلقی می‌کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگوهای امروز را نسبت به دو دوره قبل رو به جلو خواند و افزود: طرف مقابل با یک رویکرد مثبت و همکاری وارد گفت‌وگو شده‌ بود که به نظر من نقش خانم اشتون قابل توجه است.

جلیلی طرح مباحثی چون تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبال رفع تحریم‌ها را ادبیاتی مربوط به گذشته خواند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره میزبانی بغداد برای دور بعدی گفت‌وگوها، عراق را یکی از کشورهای مهم در منطقه خواند که ثبات و امنیت سیاسی در آنجا حاکم شده و افزود: عراق دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است که میزبان این دور از گفت‌وگوها باشد.

وی در خصوص توقف غنی سازی 20 درصد با اشاره به حق جمهوری اسلامی در ان پی تی گفت: ما در چارچوب ان پی تی و بر مبنای حقوقمان برای تامین نیازهایمان اقدام می‌کنیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در استانبول بر جایگزین شدن رویکرد گفت‌وگو و همکاری به جای دیگر رویکردها در قبال ایران تاکید کرد.

جلیلی در پایان از میزبانی ترکیه برای برگزاری این نشست قدردانی کرد.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.