یکشنبه 27 فروردین 1391 | 17:53
جليلي
سرویس سياسي - انرژي هسته اي
 سرویس سياسي - انرژي هسته اي
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اين كه تعيين چارچوب كاري تا خرداد‌ماه چنان چه رويكرد اعمال تحريم‌هاي يك جانبه ادامه يابد، چگونه خواهد بود؟ گفت: ادامه حركت رو به جلو و موفقت‌آميز بودن اين حركت منوط به اين است كه رويكرد گفت‌وگو و همكاري به جاي ديگر رويكرد‌ها جايگزين شود.

بسیج پیشکسوتان "

سعيد جليلي در كنفرانس مطبوعاتي پس از پايان مذاكرات يك روزه در استانبول جليلي در پاسخ به سوال ايسنا ادامه داد: ما همكاري‌ها را بعد از مذاكرات بغداد شكل مي‌دهيم.

جليلي با بیان این که آنچه در گفت‌وگوهای امروز مشاهده کردیم علاقه طرف مقابل به گفت‌وگو و همکاری بود که مثبت تلقی می‌شود اظهار کرد: بر این مبنا در این مذاکرات شاهد پیشرفت گفت‌وگوها بودیم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي ديگر گفت: براساس مذاكرات امروز قرار شد معاون من و معاون كارترين اشتون براي اجلاس بعدي در بغداد چارچوب همكاري‌ها را در موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌يي مشخص كننند.

 

سعيد جليلي: توافق كرديم هرگونه همكاري هسته‌يي بايد بر مبناي معاهده ان.پي‌.تي باشد و در اين باره به باقري و اشميت ماموريت داده شد براي اجلاس سوم خرداد در بغداد پيش‌نويسي تهيه و چارچوب كاري براي همكاري‌ها ارائه كنند.

او ادامه داد:‌ اين دور از مذاكرات نسبت به مذاكرات قبلي رو به جلو بود و طرف مقابل رويكرد مثبت داشت و هم‌چنين نقش اشتون در ايجاد چنين فضايي قابل توجه است.

به گزارش ايسنا، جليلي اظهار كرد: در مذاكرات امروز طيفي از موضوعات مورد بحث قرار گرفت كه يكي از بحث‌هاي ما در رابطه با همكاري‌ها در موضوعات مختلف بود‌ از جمله همكاري در زمينه موضوع هسته‌يي مورد بحث قرار گرفت.

او با بيان اين كه نگاه‌ها و مواضع هسته‌يي ايران يك فرصت براي همكاري هسته‌يي است، تصريح كرد: مي‌توان در موضوع خلع سلاح و جلوگيري از اشاعه سلاح هسته‌يي نيز همكاري داشت.نگاه سازنده ايران در بحث خلع سلاح هسته‌يي مورد احترام و استقبال طرف مقابل در اين مذاكرات بود و به ويژه فتواي مقام معظم رهبري از سوي تمامي شش كشور مهم ارزيابي شد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: توانايي ايران در ايجاد ظرفيت‌ها براي استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي قابل توجه است و جوانان ما توانمندي بالايي دارند. ظرفيت‌هاي ايران و توانمندي‌هايش مي‌تواند الگويي براي ديگر كشورها براي رسيدن به الگوي "سلاح هسته‌يي براي هيچ‌كس و انرژي هسته‌يي براي همه" باشد.

جليلي خاطرنشان كرد: توانايي‌هاي هسته‌يي ايران امروز به خون دانشمندان هسته‌يي‌مان مزين شده است و البته خون آنان پشتوانه بزرگي براي حقوق هسته‌يي‌مان است.

 

عكس: زهرا اصغري

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با گفت‌وگو‌هاي روز شنبه گفت: ما بر اين نظر هستيم كه رفتار آينده با ملت ايران بايد مبتني بر جلب اعتمادشان باشد و گفت‌وگو‌ها بايد با رويكرد مثبت در آينده ادامه يابد. هم‌چنين موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌يي مي‌تواند مورد بحث قرار گيرد. ما قرار گذاشتيم براي ورود به فرآيند سازنده و مثبت براي همكاري جامع و پايدار در موضوع‌هاي مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو داشته باشيم.

مذاكره كننده ارشد ايران خاطرنشان كرد: در همكاري‌هاي هسته‌يي توافق كرديم هرگونه همكاري هسته‌يي بايد بر مبناي معاهده ان.پي‌.تي باشد و دراين باره به باقري و اشميت ماموريت داده شد براي اجلاس سوم خرداد در بغداد پيش‌نويسي تهيه كنند و چارچوب كاري براي همكاري‌ها ارائه كند.

او ادامه داد: پس از تاييد اين چارچوب كاري در اجلاس سوم خرداد همكاري‌ها در زمينه‌هاي متفاوت مي‌تواند آغاز شود و شاهد گام‌هايي از همكاري‌ در عرصه‌هاي مختلف خواهيم بود. براساس اين توافق‌ها كه بر مبناي راهبرد گفت‌وگو و همكاري است مذاكرات امروز را روز جلو مي‌دانيم، اما التزام به اين رويكرد موفقيت گفت‌وگو‌هاي آينده را تضمين خواهد كرد.

جليلي در پاسخ به سوالي درباره موضع طرف 1+5 درباره ترور دانشمندان هسته‌يي كشورمان تاكيد كرد: اين سوال اساسي وجود دارد كه چرا كساني كه شوراي امنيت آن‌ها را در فهرست تحريم قرار مي‌دهد توسط تروريست‌ها مورد هدف قرار مي‌گيرند. ما انتظار داريم تمام كساني كه مدعي حقوق بشر هستند و استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي را حق همه مي‌دانند به اين سوال جواب دهند.

وي در پاسخ به سوالي درباره موضع غربي‌ها پيش از مذاكرات كه درهاي مذاكره با ايران را در حال بسته شدن عنوان مي‌كردند و خواهان رويكرد جدي ايران در مذاكرات بودند، گفت: ما بر حقوق هسته‌يي‌مان تاكيد كرديم و معتقديم اين حقوق بر مبناي ان.پي.تي بايد مورد احترام قرار گيرد و بين حقوق و تكاليف مبتني بر ان.پي‌.تي بايد توازن باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: آن چه كه ملت ما مي‌خواهد اين است كه حقوق ايران همان‌طور كه براي ديگران وجود دارد براي آن‌ها هم باشد.

 

سعيد جليلي: در اين مذاكرات روندي سازنده و رويكرد گفت‌‌وگو را شاهد بوديم كه امري مثبت بود.

مذاكره كننده ارشد ايران در پاسخ به سوال ديگري تاكيد كرد: امروز فضاي گفت‌وگو با 1+5 با رويكرد احترام مصرح به ان.پي.تي بود كه اين اقدامي موثر است. معتقديم ايران بايد به عنوان عضو فعال ان.پي.تي از حقوق و تكاليف مساوي برخوردار باشد. هم‌چنين در همكاري‌ها بايد گام‌هاي متقابل برداشته شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه لغو تحريم‌ها در چارچوب همكاري‌ها مورد درخواست ايران است اظهار كرد: در روند همكاري‌ها بايد اعتماد ملت ايران جلب شود و رفع تحريم‌ها يكي از مسير‌ها و راه‌هاي جلب اعتماد ايران است.

جليلي درباره كشور‌هاي داراي سلاح هسته‌يي و بحث در اين‌باره در مذاكرات گفت:‌ البته گفت‌وگو‌هاي امروز شكلي بود. درچارچوب گفت‌وگو‌هايي كه در آينده خواهيم داشت در زمينه خلع سلاح هسته‌يي اين بحث دنبال خواهد شد.

او با اشاره به مذاكرات امروز گفت: ما امروز آن چه كه در مذاكرات مشاهده كرديم اين بود كه رويكرد اعضاي 1+5 براساس گفت‌و‌گو و همكاري‌ قرار گرفته است و اين رويكرد را مثبت تلقي مي‌كنيم. ما هميشه گفته‌ايم در برخورد با ملت ايران فشار و تهديد بي‌نتيجه است. اما همكاري و گفت‌و‌گو مي‌تواند نتايج مثبت داشته باشد و ما امروز اين علائم را از سوي كشورهاي 1+5 ديديم.

 

عكس: زهرا اصغري

 سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه در اين مذاكرات موضوع هسته‌يي ايران به كدام سمت حركت مي‌‌كند و عناصر تعيين كننده مذاكرات بعدي چيست؟ گفت: در موضوع هسته‌يي سه محور براي همكاري وجود دارد. در زمينه همكاري سلاح كه اساسا به نفع صلح جهاني نيست و فتواي مقام معظم رهبري كه حركت به سمت سلاح‌هاي هسته‌يي حرام است. بارها اعلام شده است. اين نگاه مي‌تواند در جهان اسلام فرصت مناسبي براي خلع سلاح باشد و جلوگيري از اشاعه سلاح‌هسته‌يي و همكاري در زمينه انرژي صلح‌آميز هسته‌يي از اين محور‌هاست.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه در مذاكرات امروز در رابطه با مسائل منطقه‌يي از جمله مساله سوريه صحبت شد؟ با بيان اينكه ما در مذاكرات امروز در اين باره صحبت نكرديم، افزود: در عين حال معتقد هستيم در مسائل منطقه به ويژه در بحث سوريه راه حل اين است كه مردم سوريه در انتخاباتي آزاد درباره سرنوشت‌شان تصميم بگيرند.

جليلي درباره انعطاف‌پذير شدن 1+5 در اين دور از مذاكرات خاطر نشان كرد: ما در اين مذاكرات روندي سازنده و رويكرد گفت‌‌وگو را شاهد بوديم كه امري مثبت بود.

وي درباره ديدار‌هاي دوجانبه‌اش در حاشيه مذاكرات گفت: از ميان شش كشور عضو گروه 1+5 امروز تنها با نماينده روسيه ديدار دو جانبه داشتم و با هيچ كشور ديگري ديداري صورت نگرفت.

جليلي در پاسخ به سوالي ديگر خاطر نشان كرد: گفت‌‌وگو‌هايي كه در سه دوره مذاكرات قبلي با حضور خانم اشتون پيگيري شده است، خوب بوده، اما گفت‌و‌گو‌هاي امروز نسبت به دو دور مذاكرات قبل بيشتر رو به جلو و رويكرد سازنده داشت.

وي در پاسخ به سوالي ديگر در رابطه با ميزباني عراق براي دور بعدي مذاكرات گفت: عراق امروز رياست اتحاديه عرب را دارد و كشوري مهم در منطقه است. همچنين روند سياسي در اين كشور توام با ثبات سياسي و امنيتي بوده است.

 

سعيد جليلي: در اين مذاكرات بحث كرديم كه طبق معاهده ان.پي.تي بايد به حقوق‌مان احترام گذاشته شود و غني سازي اورانيوم يكي از اين حقوق است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوالي ديگر درباره فعاليت غني‌سازي تا غناي 20 درصد و احتمال توقف اين روند در صورت تامين نياز ايران گفت: ما در اين مذاكرات بحث كرديم كه طبق معاهده ان.پي.تي بايد به حقوق‌مان احترام گذاشته شود و غني سازي اورانيوم يكي از اين حقوق است.

وي با اشاره به تصميم ايران براي غني‌سازي تا غناي 20 درصد گفت: ما براي مصارف صلح‌آميز و پزشكي و درماني نياز به سوخت تا غناي 20 درصد داشتيم و آژانس در اين باره شرايط را براي ما تسهيل نكرد. برخي پيشنهاد تبادل سوخت داشتند، ما براي اين كار اعلام آمادگي كرديم، اما اين مساله محقق نشد و دانشمندان هسته‌يي‌مان خودشان اقدام به توليد سوخت كردند.

جليلي با اشاره به تصوير شهداي هسته‌يي كشورمان كه در پشت سر او قرار داشت، گفت: يكي از نقش‌هاي اين شهدا اين بود كه انرژي صلح‌آميز هسته‌يي را در مصارف دارويي و پزشكي به ملت ايران تقديم كنند كه به قيمت خونشان تمام شد.

 

عكس: زهرا اصغري

دبيرشوراي عالي امنيت كشورمان در پايان از تركيه براي ميزباني مذاكرات تقدير كرد.

به گزارش ایسنا، هنگام برگزاري کنفرانس خبری جلیلی بنر شهدای هسته‌یی کشور نصب شده بود. نصب این بنر که به درخواست هیات ایرانی صورت گرفت پیش از شروع کنفرانس مورد بحث طرف ایرانی و میزبان قرار گرفت که در نهایت اجازه داده شد این بنر در محل مورد نظر ایران نصب شود.

هم چنین با وجود طولانی شدن مذاکرات ایران و 1+5 در نوبت عصر که از ساعت 20 به وقت محلي آغاز شد، تمامي نمايندگان رسانه‌هاي مختلف كه براي پوشش اين مذاكرات در محل حاضر بودند تا پایان کار به تهیه خبر و گزارش از این مذاکرات پرداختند.

ایسنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.