شنبه 9 اردیبهشت 1391 | 17:25
سرویس : سیاسی /حوزه امنیتی و دفاعی
سرویس : سیاسی /حوزه امنیتی و دفاعی
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به خبر استقرار جنگنده‌هاي اف22 آمريكا در پايگاهي هوايي در امارات، گفت: امنيت منطقه ربطي به آمريكا ندارد و اگر آمريكا مي‌توانست امنيت را در منطقه برقرار كند، بايد توان اين را داشت كه جلوي پيروزي انقلاب‌ها در تونس، يمن و مصر را بگيرد.

 

بسیج پیشکسوتان

اسماعيل كوثري در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه امنيت منطقه با استقرار جنگنده‌هاي آمريكايي تامين نمي‌شود، افزود: اين مردم منطقه هستند كه مي‌توانند امنيت را در منطقه برقرار كنند نه آمريكا و اين موضوع ربطي به اين كشور ندارد.

 

وي افزود: جابه‌جايي هواپيماهاي آمريكايي امري غيرعادي نيست، آمريكايي‌ها پايگاه‌هاي متعددي در منطقه دارند و امارات نيز پايگاه‌هايي را در اين كشور در اختيار آمريكا گذاشته كه اين پروازها در آن صورت مي‌گيرد، آمريكا هم گاهي دست به جابه‌جايي هواپيماهاي خود از روي ناوها و پايگاه‌ها مي زند و اين موضوعي نيست كه بتواند مهم تلقي شود.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: با توجه به اينكه مقرر شده 9 هزار نيروي آمريكايي از ژاپن اخراج شوند، شايد آمريكا قصد داشته باشد تجهيزات و هواپيماها را به جاي اينكه به آمريكا ببرد در امارات و كشورهاي اينچنيني مستقر كند و هزينه‌اش را گردن آنها بيندازد.

 

نايب‌كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه استقرار جنگنده‌هاي آمريكايي در امارات ربطي به ادعاي اخير اماراتي درخصوص جزيره ايراني، ابوموسي ندارد تاكيد كرد: اين موضوع نه‌تنها جاي هيچ نگراني براي ايران ندارد، بلكه بيش از هرچيز نشان‌دهنده اين است كه اماراتي‌ها اختياري از خود ندارند و مسوولان امارات در اين كشور هيچ‌كاره‌اند كه آمريكا مي‌تواند هركاري بخواهد در اين كشور انجام دهد.

 

 

ايران در دومينوي شكل‌گرفته در منطقه بازي نخواهد كرد

 

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، اعزام جنگنده‌هاي اف ـ 22 آمريكايي به يك پايگاه هوايي در امارات را بي‌ارتباط با مشغله‌سازي غرب و كشورهاي عربي درباره جزيره ايراني ابوموسي ندانست.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: كشورهاي عربي قراردادهاي مختلف خريد و همكاري نظامي با آمريكا و كشورهاي اروپايي را دارند اما اين قراردادها را در موقع طرح مباحث سياسي با ديگر كشورها از جمله ايران مطرح مي‌كنند و حسب موقعيت سياسي خاص جهت استفاده سياسي به افشاي آنها دست مي‌زنند.

 

وي افزود: واقعيت اين است كه كشورهاي عربي در شرايط كنوني كه ايران و 1+5 گام‌هاي اوليه را در راستاي ديپلماسي برداشته‌اند، از اين موضوع به شدت نگران هستند. در طول تاريخ مناسبات خارجي ايران هر وقت ايران سعي كرده با كشورهاي غربي، آمريكا يا كشورهاي اروپايي وارد فاز مذاكره شود بلافاصله كشورهاي عربي سعي كردند مشغله‌اي را مطرح كنند؛ موضوعي كه از ابتداي دهه 1990 ميلادي مشخصا بر اساس جزيره ايراني ابوموسي شكل گرفت. اكنون هم همزمان با نشست استانبول و معرفي بغداد به عنوان محل نشست بعدي، ‌اين مباحث توسط برخي كشورهاي عربي و مشخصا امارات مطرح شده است.

 

اين مدرس دانشگاه يادآور شد: در تحليل نظامي و استراتژيك موضوع بايد گفت در تعادل نظامي كه همواره محل محاسبه توان نظامي كشورهاست، خريدهاي نظامي براي كشوري كه استعداد انساني استفاده از ابزارهاي نظامي را ندارد، معمولا محلي از اعراب ندارد و اين كلاهي است كه فروشندگان سلاح بر سر بعضي بازيگران مثل امارات مي‌گذارند.

 

فلاحت‌پيشه با بيان اينكه امارات متحده عربي و حتي كل كشورهايي كه در قالب سپر جزيره به دنبال راه‌اندازي مانور مشترك در خليج‌فارس هستند، از نظر استعداد نظامي قدرت مقابله با توان نظامي ايران را ندارند،‌ گفت: در چنين شرايطي تحت عنوان يك مشغله سياسي مسائلي از قبيل اعزام هواپيماهاي اف ـ 22 آمريكايي يا مانور مشترك سپر جزيره و مواردي از اين دست مطرح مي‌شود.

 

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: توصيه من به مسئولان جمهوري اسلامي اين است كه در زمين امارات و كشورهاي عرب بازي نكنند. اينها كشورهايي هستند كه از لحاظ جايگاه سياسي و موقعيت استراتژيك‌شان، كشورهاي شكست خورده در منطقه هستند و سير كلي تحولات منطقه به ضرر آنها در حال شكل‌گيري است.

 

نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه منطقه خاورميانه و دنياي اسلام بيش از اين نظام‌هاي ديكتاتوري را تحمل نمي‌كند، گفت: دومينوي شكل گرفته فقط با يكسري ابزار ثروت، قدرت و تباني ناشي از اين ابزارهاست كه قدري با واقفه مواجه شده اما واقعيت مشكل در منطقه، مشكل زمامداران اين كشورهاست كه سعي مي‌كنند كه از هر موضوعي براي به تاخير انداختن سرنوشت محتوم خود استفاده كنند. به نظر مي‌رسد اين ميداني است كه ايران بايد در آن بازي كند نه اينكه وارد مياديني مثل موضوع ابوموسي شود كه از لحاظ اسناد حقوقي و تاريخي اصلا قابليت طرح ندارد.

 

به گزارش ايسنا، شبكه خبري فاكس نيوز از اعزام چندين جنگنده‌ اف ـ 22 نيروي هوايي آمريكا به پايگاهي در فاصله كمتر از 200 مايلي (حدود 321 كيلومتر) ايران در امارات خبر داده است.

 

انتهاي پيام/

http://isna.ir

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.