یکشنبه 10 اردیبهشت 1391 | 09:10
سرویس سیاسی
سرویس سیاسی
آیت الله جوادی آملی گفت: اگر یک نفر خود بزرگ بین باشد زندگی با او خیلی سخت است و اگر بگویند «لیس علینا فی الأمیین من سبیل»، روی کره زمین نمی شود با آن ها زندگی کرد. اسراییل هم همین طور است.

 

بسیج پیشکسوتان

   آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء پرداخت.

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: کسانی که با دیدن عذاب الیم الهی می گویند ما را برگردان تا عمل صالحی انجام دهیم، سه حالت دارند. در دنیا متنعمانه، مسرفانه و مترفانه به سر می‌برند و ایمان نمی‌آورند، اینها در حالت خطر ممکن است ایمان بیاورند ولی اثر ندارد، در حالت بعد از مرگ هم اصلا ایمان ممکن نیست. نظیر این که در خواب هم کار اختیاری ممکن نیست بلکه اعمال انسان در خواب محصول ملکات قبلی اوست.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و ما أهلکنا من قریة إلا لها منذرون» گفت: مراد از منذر امام معصوم، پیامبر و یا عالم دین است. زیرا امکان ندارد که برای هر شهر و روستا و خانه ای یک پیامبر و امام معصوم بیاید. همان طور که پیامبر وظیفه قیام و انذار دارد عالمان هم با حفظ مراتب عدل و علم از طرف پیامبر همین کار را انجام می دهند و به همین دلیل رد انذار عالمان رد انذار رسول خدا صلی الله علیه و آله است.

آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: اگر یک نفر خود بزرگ بین باشد زندگی با او خیلی سخت است و اگر یک قبیله ای این گونه باشند و بگویند «لیس علینا فی الأمیین من سبیل»، روی کره زمین نمی شود با آن ها زندگی کرد. چرا که این ها ظالمانه خود بزرگ بین هستند. اسرائیل هم همین طور است. این خدایی که خالق است باید بگوید که جایگاه انسان ها کجاست ولی کسی که تابع وحی نیست «و اتخذ الهه هواه» و هوای نفس خود را می پرستد، می خواهد جایگاه‌ها را خود تعیین کند که به خطا می رود.

آیت الله جوادی آملی ضمن بزرگ داشت مرحوم علامه طباطبایی گفت: خداوند غریق رحمت کند سیدنا الستاذ مرحوم علامه طباطبایی را که ذیل آیه ۲۰۹ سوره شعراء و در حدود بیست جا از تفسیر المیزان به این نکته اشاره دارد که چطور خداوند ظالم نیست و ظلم نمی کند و بنابراین باید مکتب بر انسان حکومت کند و حکومت الله صحیح است.

انتهای خبر/

.jahannews.com

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.