سه شنبه 2 خرداد 1391 | 15:44
سفرهای استانی از نگاه همراهان یك رییس جمهور مردمی
 سفرهای استانی از نگاه همراهان یك رییس جمهور مردمی
سفرهای استانی دولت كه صدمین تجربه افتخارآمیز و ماندگار آن را هفته قبل پشت سر گذاشت، ارتباط چهره به چهره با مردم را تقویت و زمینه تجربه ملموس بسیاری از اولویت ها، خواسته ها و محرومیت ها را فراهم كرده است.

بسیج پیشکسوتان

بیان صریح رهبر معظم انقلاب و قضاوت اكثریت قاطع ملت شریف ایران نشان می دهد كه سفرهای استانی مصداقی اصیل و ارزنده از خدمتی خالص، مدیریتی موثر و موفق بوده است چرا كه مطالعه گزارشات متعدد به اندازه مشاهده مستقیم از مناطق مختلف كشور توسط دولتمردان بر تصمیم گیری ها و مصوبات اثرگذار نیست.

این سفرها یك دستاورد دیگر نیز دارد و آن اینكه احساس همبستگی و تعلق خاطر به یك واحد كلان ملی، اتحاد و وفاق ملی را افزایش داده است. به عبارت دیگر سفرهای استانی شیوه ای كارآمد و تلاش برای توزیع برابر فرصت ها، منابع و امكانات است.

محمود احمدی نژاد سكاندار دولتهای نهم و دهم، در این حوزه با عمل خود نشان داده كه دغدغه و انگیزه ای قوی برای كاستن از نابرابری ها، فاصله ها و رفع نسبی محرومیت ها دارد.

در همین رابطه گروه سیاسی ایرنا با برخی از وزرا و اعضای هیات دولت گفت و گو كرده كه مشروح آن را در ذیل می خوانید:

 

**وزیر اطلاعات: مصوباتی منطبق بر نیازهای مردم

وزیر اطلاعات با تاكید بر اینكه سفرهای استانی دولت دستاوردهای موثر و بركات بسیاری داشته است ، گفت: سفر به نقاط مختلف استان ها، شهرها و روستاهای كشور و دیدار و گفت و گو با مردم باعث شده، مجموعه دولت و دستگاه اجرایی به طور ملموس با مشكلات مردم آشنا شوند كه این امری ارزشمند و خوب است.

حجت الاسلام و المسلمین 'حیدر مصلحی' افزود: سفرهای استانی سبب می شود كه مصوبات منطبق بر نیازهای واقعی مردم باشد و امكانات در همه كشور توزیع شود.

وی با یادآوری این نكته كه سفرهای استانی مورد تایید رهبر معظم انقلاب و جزو خواسته های ایشان بوده است، ادامه داد: این سفرها از متمركز شدن همه منابع در یك شهر یا كلان شهر جلوگیری می كند.

 

** وزیر دادگستری: حضور دولتمردان در اقصی نقاط كشور و تاثیر آن در توزیع عادلانه امكانات

وزیر دادگستری نیز رابطه و فاصله دولت و مردم را یكی از مهمترین مسایل دانست و تصریح كرد كه در سفرهای استانی این فاصله كاهش یافت و ارتباط تنگاتنگ با مردم نهادینه شد.

مرتضی بختیاری با بیان اینكه ارتباط دولت با مردم و مردم با دولت یكی از ویژگی های حكومت اسلامی است، افزود: اگر بخواهیم سنت پیامبر اكرم (ص) و شیوه مولای متقیان در حكومت داری را عملیاتی كنیم، ارتباط تنگاتنگ با مردم یكی از مهمترین ویژگی های آن است.

وی با بیان اینكه حضور دولتمردان در اقصی نقاط كشور در تصمیم گیری و توزیع امكانات بسیار تعیین كننده است، اظهار داشت: سفرهای استانی به اجرای عدالت و تصمیم گیری درست كمك می كند.

وزیر دادگستری با اشاره به دورانی كه استاندار اصفهان بوده است، گفت: در این مقطع زمانی كه گزارشهای هر بخش یا شهرستانی را مطالعه می كردم، به رغم اینكه گزارشات خوبی بود اما هنگام حضور در منطقه و روستاها با نانوشته هایی مواجه می شدم كه فقط در بازدیدهای حضوری می توانستم به آنها دست پیدا كنم.

وزیر دادگستری یكی از ویژگی های سفرهای استانی را همین نانوشته هایی دانست كه در بازدیدهای استانی می توان به آن رسید و اظهار داشت: سفرهای استانی به توزیع مناسب و صحیح امكانات و بودجه ها كمك بسیاری می كند.

بختیاری در مورد حوزه كاری خود و با بیان اینكه رییس جمهور دستور داده كه در هر سفر استانی برای آزاد سازی زندانیان، جشن گلریزان برپا شود، توضیح داد: در سفرهای استانی زندانیانی كه جرایم غیرعمدی همچون تصادف یا محكومیتهای مالی غیركلاهبرداری دارند و در واقع بدهكار هستند نه بزهكار، آزاد می شوند.

 

**ثمره هاشمی: در سفرهای استانی یك گام بلند در تحقق عدالت برداشته شد

مشاور و دستیار ارشد رییس جمهوری گفت: در سفرهای استانی هیات دولت یك گام بلند در تحقق عدالت برداشته و كارهای بسیاری انجام شد.

'سید مجتبی ثمره هاشمی' افزود: دولت وقت و توان خود را در همه كشور تقسیم كرد و بدین ترتیب گام بزرگی برای اجرای عدالت برداشته شد.

وی تصریح كرد: وقتی شما به نقاط مختلف كشور سفر می‌كنید، مشاهده می‌كنید كه اقدامات زیادی انجام شده و دولت تلاش كرده است امكانات و ظرفیت‌ها را به نحو مناسب تقسیم كند و در واقع با انجام سفرهای استانی قدم بزرگی در اجرای عدالت برداشته شده است.

مشاور و دستیار ارشد رییس جمهوری با بیان این‌كه سفرهای استانی موجب شد اعضای دولت با تمام مشكلات در نقاط مختلف كشور آشنا شوند، ادامه داد: آنها در پی این سفرها به شهرستان ‌ها و روستاها سفر می كنند و مسایل و مشكلات را از نزدیك می‌بینند و اتخاذ بسیاری از تصمیمات بزرگ در كشور از دل این سفرهای استانی بیرون آمده است كه از جمله آن می‌توان بحث مسكن مهر اشاره كرد.

ثمره هاشمی یادآور شد: حضور مردم در سفرهای استانی و استقبال آنها از این موضوع باعث افزایش اقتدار كشور در سطح منطقه شد و در واقع بسیاری از اهداف جمهوری اسلامی ایران، در مسایل كلان و مهم از جمله بحث دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با حضور باشكوه مردم در سفرهای استانی و حمایت آنها تحقق پیدا كرد.

وی خاطرنشان كرد: مردم در سفرهای استانی شعار می‌دادند كه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ما است و این حضور و حمایت مردم باعث شد كه بسیاری از تهدیدها بی‌اثر شود و این سفرها باعث افزایش همبستگی ملی در بین مردم شد.

مشاور و دستیار ارشد رییس جمهوری در ادامه با بیان این‌كه سفرهای استانی باعث ارتقای مدیریت‌ها در كشور شد، گفت: مدیریت استانی طی سفرهای استانی با مدیریت كشور روبه‌رو شد. چندین جلسه هیات دولت در استان‌ها تشكیل شد و این باعث شد كه مدیران استانی با مدیریت كشوری آشنا شوند. سطح مدیریتی‌شان ارتقا پیدا كند و نگاهشان ملی و فرابخشی شود.

ثمره هاشمی با بیان اینكه در سفرهای استانی مشاهده كردیم كه نظارت عمومی به معنای واقعی كلمه تحقق پیدا كرده است، توضیح داد: مردم به ارایه گزارش در مورد فعالیت‌هایی كه انجام شده است و یا جاهایی كه این فعالیت‌ها با مشكل روبه‌رو شده پرداختند و در واقع باعث افزایش سطح نظارت عمومی در كشور شد.

وی، دستاورد بعدی سفرهای استانی را آشنایی مجموعه دولت با تمام مشكلات كشور ذكر و تصریح كرد: به عنوان نمونه باید گفت كه با استفاده بهینه از منابع آبی این فرصت وجود دارد كه از زمین های كشاورزی بیشتر بهره برداری كرد.

دستیار ارشد رییس جمهوری اظهار امیدواری كرد ‌كه دولت‌های بعدی نیز سفرهای استانی را ادامه دهند؛ چراكه این یك مطالبه مردمی است و مناسب است كه در دولت‌های بعدی از تجربیات این چهار دوره سفرهای استانی استفاده شود.

 

**بقایی: اجرای پروژه ها تا پایان دولت دهم

معاون اجرایی رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز با بیان اینكه درصد بسیاری از مصوبات سفرهای استانی اجرا شده است، گفت: 80 درصد مصوبات سه دور سفرها عملیاتی شده كه از این میان، مصوبات دور اول صد درصد اجرا شده است و تا پایان دولت ان شاء الله مابقی پروژه ها نیز اجرا خواهد شد.

حمید بقایی افزود: این موضوع امكانپذیر نبود كه از راه دور و در تهران بتوان اولویت ها را شناسایی و در مورد آنها تصمیم گیری كرد.

معاون اجرایی رییس جمهوری توضیح داد: اولویت ها و نیازهای مردم در سفرهای استانی شناسایی می شود، مردم نیازهای مناطق خود را با دولتمردان مطرح كرده كه بلافاصله در مورد آنها تصمیم گیری می شود.

وی تصریح كرد كه با سفرهای استانی، نظام مدیریتی كشور، در مسیر شناسایی اولویت ها چندین سال پیش افتاده است.

بقایی با اشاره به استقبال بی نظیر و گرم مردم شهرستان های مختلف از رییس جمهوری گفت: سفرهای استانی همچنان تا پایان دور چهارم ادامه خواهد یافت.

 

**وزیر كشور: تلاش دولت برای تامین خواسته های مردم

وزیر كشور گفت: اقدام دولت در سفرهای استانی برای رفع اولویت ها و خواسته های مردم باعث شده كه بسیاری از عقب ماندگی ها در نقاط دور افتاده جبران شود.

مصطفی محمدنجار افزود: دولت به نقاط دوردست رفته و برای كمبودها و كسری هایی كه در طول سالیان ایجاد شده تصمیم گرفته و آنها را مصوب كرده است كه بسیاری از آنها اجرا شده و مردم از مواهب آن برخوردار شده اند.

انتهای خبر/ع1

منبع:.irna

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.