شنبه 6 خرداد 1391 | 11:33
حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:
نماینده‌ها رئیسی را انتخاب می‌کنند که در طراز نظام باشد
نماینده‌ها رئیسی را انتخاب می‌کنند که در طراز نظام باشد
خطیب موقت تهران با اشاره به سالروز فتح خرمشهر تصریح کرد: پس از فتخ خرمشهر کمر دشمن شکست و بعد از آن دشمن بعثی فقط در پی آن بود که بگوید ما نمرده‌ایم اما قدرت پیش روی را از دست داد.

بسیج پیشکسوتان

حجت الاسلام سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی این هفته تهران با بیان اینکه بزرگداشت شعائر الهی از مصادیق تقوا است اظهار داشت: ما در این ماه جشن ولادت ائمه و مبعث حضرت رسول و شهادت امام کاظم (ع) را پیش رو داریم و امیدواریم مردم همانگونه که در عزای اهل بیت (ع) سنگ تمام می‌گذارند در مراسم شادی آنها نیز جشن باشکوهی برگزار کنند که در واقع این نشانه تقوای قلب است.

حجت الاسلام خاتمی با اشاره به سالروز فتح خرمشهر تصریح کرد: پس از فتخ خرمشهر کمر دشمن شکست و بعد از آن دشمن بعثی فقط در پی آن بود که بگوید ما نمرده‌ایم اما قدرت پیش روی را از دست داد.

خطیب موقت تهران با اشاره به سالروز شهادت امام هادی (ع) اظهار داشت: این امام در زمان حیات خود مظلوم واقع شده و اینک هم قلم‌ها و اشعار زهر آگین و هنرپیشه‌های فاسد به خیال باطل خود فکر می‌کنند که با اهانت به ساحت مقدس امام هادی (ع) راهی را گشوده‌اند. در حالی که باید بدانند عدو سبب خیر شده است.

وی ادامه داد: در طول این 33 سال هیچ سالی چنین مراسم باشکوهی برای عزاداری امام هادی (ع) برپا نشده بود و صدا و سیما از شب گذشته برنامه‌هایی برای شهادت این امام  داشت. لذا اگر خدا بخواهد دین را یاری کند یک رجل فاجر که بی‌ادبی کرده است نیز باعث این امر خواهد شد.

*حقیر بودن اهانت کنندگان به امام هادی (ع)

حجت الاسلام خاتمی با تاکید بر اینکه اهانت کنندگان به امام هادی (ع) حقیر، کوچک و پست هستند که اقدام رذیلانه‌ای انجام دادند افزود: آنها با خواندن این شعر مردند و دیگر هیچ جا امنیت ندارند. بنابراین باید از این حرکت عبرت گرفت.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه ائمه (ع) جان و تمام هستی ما هستند خاطرنشان کرد: ما همان عشق به امام حسین (ع) را به امام هادی (ع) داریم.

وی بر همین اساس تاکید کرد: کسانی که دین ندارند بدانند ورود به این عرصه و اهانت به اهل بیت (ع) بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام خاتمی در ادامه خطب دوم با اشاره به افتتاح نهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی روزهای آینده بیان داشت: مجلس نماد مردم سالاری دینی در نظام اسلامی است.

خطیب موقت تهران با بیان اینکه قانونگذار قانون را فقط اسلام در نظر گرفته است، گفت: تمام مجریان در نظام ما با واسطه و بی واسط توسط مردم انتخاب می‌شوند و این شکل موجب شده که به فضل خدا ایران تا ابد روی استبداد و دیکتاتوری را نبیند.

وی با بیان اینکه در رابطه با شکل گیری مجلس جدید 10 نکته وجود دارد، گفت: نمایندگان باید به وظیفه قانونی خود واقف باشند و لوایح و طرح‌ها را به صورت دقیق مطالعه کنند و منتظر نظر اکثریت نشوند، آنها باید در عین حال نظارت دقیقی نیز بر اجرای قوانین داشته باشند.

حجت الاسلام خاتمی تعامل با سایر قوا را یکی دیگر از وظایف نمایندگان برشمرد و افزود: همه ما در یک کشتی هستیم و اگر هر نهادی آسیب بییند نظام و مردم آسیب خواهند دید لذا باید مبنا براساس دوستی و گفت و گو گذاشت.


*توقع مردم از نمایندگان مجلس اخلاق‌مداری است

خطیب موقت تهران با تاکید بر اینکه مردم انتظار دارند که از مجلس عطر اخلاق به مشام برسد و نمایندگان‌شان منطقی و مستقل حرف بزنند افزود: قانون به نمایندگان تریبون داده است اما این دلیل نمی‌شود که هر نماینده هرچه خواست آنجا بگوید و به شخص و یا نهادی اهانت کند چراکه این خلاف شرع است و هرکس که به وی توهین شده باید از خود دفاع کند.

وی در ادامه اظهار داشت: اصولگرایی را باید آن طوری که مقام معظم رهبری دیده است نگاه کنیم.

حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه مردم از نمایندگان خود انتظار نظم دارند یادآور شد: نمایندگان نباید جزئی باشند بلکه باید کلان نگر به مسائل بنگرند.

حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه نمایندگان باید نشان دهند که در عین اختلاف سلیقه می‌توان همدلی و تعامل داشت، افزود: همه باید با مدیریت کلان مقام معظم رهبری همراه باشند از این رو دولت، مجلس، شورای نگهبان و آحاد ملت باید در این مسیر همراهی کنند تا مقام معظم رهبری همانطور که کشتی نظام را تاکنون به ساحل رسانده‌اند به ساحل‌های بلند‌تری نیز برسانند.

خطیب موقت تهران در ادامه تاکید کرد: فرهنگ استکبار ستیزی باید در جان نمایندگان زنده باشد همانطور که مرحوم مدرس درباره قدرت‌ها ایستاد و البته باید گفت که مجلس هشتم نیز در این جهت خوش درخشید.

وی به اولویت‌های مجلس نهم اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیدند از این رو توجه به این امر یک ضرورت است در عین اینکه نمایندگان باید برای حوزه اخلاق و فرهنگ نیز اولویت قائل شوند.


* انتخاب رئیس مجلس نباید به چالش و تنش تبدیل شود


حجت الاسلام خاتمی به مسئله ریاست مجلس اشاره کرد و گفت: نباید این موضوع به یک چالش و تنش تبدیل شود؛ احساس می‌کنم در طول این 33 سال این همه تنش درباره ریاست مجلس کم سابقه است.

خطیب موقت تهران متذکر شد: ما مطمئن هستیم مجلسیان ارزشی رئیسی را انتخاب می‌کنند که در طراز آنها نظام و جمهوری اسلامی باشد. لذا نباید دست به جار و جنجال رسانه‌ای زد.

امام جمعه موقت تهران گفت: در اکثر دوره‌ها دو سوم نمایندگان جا به جا می‌شوند و این اختصاص یه این دوره نیز ندارد لذا نباید از این موضوع تحلیلی غلطی صورت گیرد.

وی در ادامه به مذاکرات اخیر ایران و 1+5 در بغداد اشاره و تصریح کرد: نگاه همه در کشور و جهان به این مذاکرات بود که نتیجه آن چه می‌شود.

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: ایران همواره یک حرف منطقی دارد و به همین دلیل در همه مجامع حاضر شده و حرف خود را می‌زند وآن حرف این است که هسته‌ای شدن حق مسلم این ملت بزرگ است. از این رو آنها به هیچ نحوی از حق خود صرف نظر نمی‌کنند.

خطیب موقت تهران تصریح کرد: حرف اساسی این دوره از مذاکرات این بود که ایران باید غنی سازی 20 درصد را متوقف کند؛ این غنی سازی 20 درصد همانی است که اروپایی‌ها 3 سال پیش وعده دادند که برای نجات یک میلیون بیماری که به این انرژی نیاز دارند آن را در اختیار ایران قرار دهند اما زیر قول خود زدند.

* ایران از غنی سازی 20 درصد عقب نشینی نخواهد کرد

وی بر همین اساس تاکید کرد: جمهوری اسلامی پس از بد قولی اروپا به برکت دانشمندان هسته‌ای خود و به ویژه شهیدان این عرصه به غنی سازی 20 درصد رسید و از این حوزه نیز عقب نشینی نخواهد کرد.

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: غرب مدام به ما می‌گوید باید اعتماد سازی کنید، ما چقدر اعتماد سازی کنیم در حالی که شما مدام از مراکز هسته‌ای ما بازدید کرده‌اید اما سوژه‌ای نیافتید.

خطیب موقت تهران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ما به دنبال بمب اتم نیستیم، خطاب به غرب متذکر شد متذکر شد: شما باید اعتماد سازی کنید و به ملت ایران نشان دهید نوکر استکبار نیستید.

وی خطاب به 1+5 گفت: ملت ایران اهل باج دادن نیست و فتح آفرینان خرمشهر پای حقوق خود ایستاده‌اند.

حجت الاسلام خاتمی در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری مصر اشاره و خاطرنشان کرد: این انتخابات پدیده مبارکی بود که ملت شجاع مصر پس از 30 سال پای صندوق رای حاضر شدند لذا امیدواریم رئیس جمهور مصر، اسلامگرا، ضد استکبار، ضد صهیونیستی و به معنای دقیق کلمه مردمی باشد.

خطیب موقت تهران در عین حال به ملت مصر توصیه کرد که به تجربه 33 ساله انقلاب اسلامی توجه کنند و بدانند که همیشه باید در صحنه باشند تا انقلاب‌شان باقی بماند.

* الحاق بحرین به عربستان خیانت بزرگی است

وی در ادامه خطب دوم به اجرای اتحاد بحرین و عربستان اشاره کرد و گفت: الحاق بحرین به عربستان خیانت بزرگی است اما ملت شجاع بحرین به حکام خائن خود اجازه نمی‌دهد آن را به تاراج ببرند.

حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه مردم بحرین بسیار شجاع هستند افزود: آقایی این مردم در سایه مقاومت آنها است و فقط در این صورت پیروزی در انتظار شما قرار دارد.

خطیب موقت تهران در بخش دیگری از خطب‌های خود به قضایای اخیر آذربایجان اشاره کرد و اظهار داشت: مدتی است که از کشور آذربایجان اخباری ناگواری می‌رسد؛ خبر از دین ستیزی، حجاب ستیزی و دوستی صمیمی این کشور با صهیونیست‌ها، خبر رسیده که جلوی سفارت ما در این کشور کارهای رذیلانه‌ای صورت گرفته و قرار است رژه‌های غیر اخلاقی برگزار شود بنابراین ما به عنوان یک کشور بزرگ به آذربایجان نصحیت می‌کنیم که با اسلام در نیفتد.

* حاکمان آذربایجان از سرنوشت بن علی عبرت بگیرند

وی با بیان اینکه ما واقعا ناصح کشور آذربایجان هستیم خاطرنشان کرد: کشور آذربایجان دومین کشور شیعه در جهان است که بیش از 80 درصد مردم آن شیعه هستند لذا با حکام آذربایجان می‌گویم که سرنوشت بن علی پیش روی آنها است و اگر با اسلام و دین مردم در بیفتند باید بدانند که سرنگون می‌شوند.

حجت الاسلام خاتمی در خطبه اول نماز عبادی سیاسی امروز تهران با بیان اینکه خداوند بر بندگان خود احاطه دارد اظهار داشت: ما نیکوکاری را تنها در عرصه خدمات اجتماعی می‌بینیم در حالی که قرآن نگاه گسترده‌ای به احسان دارد.

خطیب موقت تهران با بیان اینکه خدا محسنین را کمک می‌کند و نباید در این موضوع تردید داشت: گفت: محسنین کسانی  هستند که در راه خدا تلاش مخلصانه دارند و در راه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: جوانان به زندگی حضرت یوسف توجه کنند چرا که این حضرت فرمود کسی که تقوا داشته باشد و در واقع برای خدا حساب باز کند و در این راه هزینه بدهد، خداوند اجر محسنین را ضایع نخواهد کرد.

حجت الاسلام خاتمی از مصادیق دیگر احسان را بنده شایسته بودن برشمرد و گفت: این امر در آیات فراوانی در قرآن تاکید شده است.


خطیب موقت تهران افزود:یکی از برخوردهای شایسته با بندگان خدا گذشت و سرزنش نکردن است و این عنصری مهم برای همه جوامع و به ویژه جامعه اسلامی ما است.

وی ماه رجب و شعبان را ماه ارتباط صمیمانه با خدا دانست و خاطرنشان کرد: ما هر چه داریم از معنویات است از این رو باید با دعاها و سحر‌های ماه رجب انس بیشتری داشته باشیم.

حجت الاسلام خاتمی با اشاره به سالروز شهادت امام هادی (ع) گفت که این امام تنها 42 سال عمر کردند و 20 سال آن نیز در تبعید بودند اما با این حال امام هادی (ع) پرچمدار اسلام ناب بودند.

انتهای خبر/ع1

منبع:.jahannews

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.