دوشنبه 15 خرداد 1391 | 15:18
امام (ره) ، عارفی شاعر
  	 امام (ره) ، عارفی شاعر
وجود امام (ره) در جهات مختلف منشاء خیرات و بركات بسیار شده و در كلیه شئون جامعه تاثیری ژرف برجای گذاشت و نهضتی را كه ایشان آغاز كرد تا آنجا كه به پیروزی انقلاب عظیم انجامید موجب دگرگونی شگرفی در جمیع امور شد، از جمله در عرصه ادب و هنر تحولی عمیق بوجود آورد.

 

بسیج پیشکسوتان

امام (ره)،گاه از این وظیفه سنگین فراغتی می یافت و در خلوت و اوقات خاص به یاری سخنانی موزون، آبی بر آتش درون می افشاند و با زبان شعر، حدیث درد فراق را با دلدار یگانه می گفت.

او قصدش شاعری نبود بلكه شعر نیز جلوه ای از جلوه های روح بلند و متعالی او بود. شعر او، نجوای عاشقانه روح هیجانزده و بی تابی است كه در خلوت تنهایی با به كارگیری كلمات، راز دل را با محبوب بازگفته و با معبود به راز و نیاز پرداخته است .

ایشان درباره شعرگویی خویش فرموده اند:' باید به حق بگویم كه نه در جوانی كه فصل شعر و شعور است و اكنون سپری شده، و نه در پیری كه آن را هم پشت سر گذاشته ام، و نه در حال پایان عمر كه اكنون با آن دست به گریبانم قدرت شعرگویی نداشتم'.

تعابیر و اصطلاحاتی كه در آثار حضرت امام آمده آن چیزی است كه عارفان هم در اشعار خود استفاده می كنند پس بیراه نیست بگوییم كه امام عارفی شاعر است.

' غلامعلی حدادعادل' درباره تاثیرات امام در ادبیات می گوید: تاثیر امام نه به عبارت رهبری انقلاب اسلامی بلكه به اعتبارخود او نیز هست. امام پیش از آنكه رهبر انقلاب باشد مردی حكیم، ادیب ، نویسنده و شاعر بود. دیوان امام كه جزئی از اشعار اوست گواه این امر است. امام با شاعران و ادبیات زمان خود آشنا بود.

وی تاثیر امام را هم از بعد محتوا و هم از بعد ساختار، مهم می داند، از بعد صورت و ساختار رواج واژگانی كه در ادبیات ما مهجور بودند، واژگان قرآنی و اسلامی مانند امت ، مستضعف، استكبار، شهید، جهاد و... واژگانی اصیل متعلق به مكتب اسلام است. اما در بعد محتوا عبور هنرمند از ساخت دنیای تنگ مادی و توجه به مفاهیم معنوی، ظلم ستیزی و مردم گرایی، پدیدآمدن عفت در كلام و قلم شعرا و نویسندگان و تطهیر زبان ها و قلم هاست.

در دوران حیات پر بركت آن حضرت از آثار منظومش جز قطعاتی پراكنده، منتشر نشد . پس از ارتحال آن بزرگوار، انتشار نخستین غزل ایشان ذوقی در شاعران و سرایندگان و ارادتمندان آن مراد پیر برانگیخت.

ارتحال آن روح قدسی، رستاخیزی بزرگ را در شعر باعث شد و شیفتگان و دلدادگان آن حضرت از شاعران و سخنوران غمنامه هایی آكنده از تاثر و مالامال از شور و احساس به نظم درآورند كه به یقین می توان گفت بعد از پیامبر خدا(ص) و ائمه (ع) در فقدان هیچ بزرگی ، شاعران اینهمه سوگنامه و مرثیه نسروده و اینچنین دردمندانه سخن نگفته اند ،سروده هایی كه در میان آنها آثاری بس شیوا و رسا وجود دارد.

' سید مجید حسینی' شاعر جوان اهل خمین در وصف امام اینچنین سروده است:

ای روح دمیده به تن حضرت آدم ای جسم تنیده شده برحور و پریزاد

ای صافتر از آینه، چشمه تر از رود حق داشت خداگفت به خود دستمریزاد

انتهای خبر/:ع1

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.