چهارشنبه 14 تیر 1391 | 07:05
وال استريت ژورنال:
آمريكا به نام تحريم شعبده بازي مي كند
آمريكا به نام تحريم شعبده بازي مي كند
واقعيت اين است كه تحريم هاي آمريكا عليه ايران پر از راه هاي گريز است.

بسیج پیشکسوتان

اين تحليل را روزنامه وال استريت ژورنال منتشر كرده و نوشت: در حالي كه تحريم ها هنوز برنامه هاي هسته اي ايران را متوقف يا كند نكرده، دولت اوباما تصميم گرفت آنها را ضعيف تر كند. به اين ترتيب، نظام تحريم هاي ايران مانند نظام مالياتي آمريكا، مملو از راه هاي گريز است. اين تحريم ها به اندازه اي ضعيف است كه هر 20 شريك تجاري بزرگ ايران اكنون از آن مستثني شده اند. به بياني ديگر اكنون الگويي جادويي از تحريم ها ظاهر شده است. آنها به نظر واقعي مي رسند و دولت هم از قدرت اين تحريم ها سخن مي گويد اما زماني كه پاي چين، هند يا 18 كشور ديگر مستثني از تحريم ها به ميان مي آيد، تحريم ها مانند دود به هوا مي روند.
اين روزنامه مي نويسد: در قانون تحريم هاي دولت اوباما، راه هاي گريز زيادي وجود دارد. براي مثال در صورتي كه دولتي به ميزان قابل توجه از واردات نفت خود از ايران بكاهد، وزارت امور خارجه مي تواند آن را براي دوره اي كه تا 6 ماه قابل تمديد است از تحريم ها معاف كند. اين در حالي است كه تعريف ميزان كاهش واردات نيز به صلاحديد دولت واگذار شده است. براي مثال چين به عنوان بزرگترين واردكننده نفت از ايران پس از كاهش 25درصدي واردات نفت، از تحريم ها معاف شد. اما مشكل اينجاست كه كاهش واردات نفت چين از ايران موضوعي اتفاقي بوده و نه اقدامي در جهت كمك به انزواي ايران. واردات نفت چين از ايران در ماه هاي فوريه و مارس حدود 50 درصد كاهش يافت و دليل آن تاخير در آغاز اجراي يك قرارداد بود كه بر سر قيمت آن اختلاف نظر وجود داشت. زماني كه اين مشكل حل شد، واردات نفت چين از ايران در ماه هاي آوريل و مه 34 درصد بيشتر شد و در ماه مه و ژوئن نيز چين 35درصد بيشتر از زماني كه اختلاف نظر بر سر قيمت وجود داشت، از ايران نفت وارد كرد.
وال استريت ژورنال با بيان اينكه افزايش فشارها به تنهايي موجب توقف برنامه هسته اي ايران نمي شود، نوشت: كشوري كه بين 60 تا 100[150ميليارد] ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد و درآمد امسال آن نيز دست كم 40ميليارد دلار برآورد مي شود، با تحريم ها متوقف نمي شود اما اينكه همين تحريم ها به طور كامل و جدي اجرا نشوند و در عين حال ادعاي تأثيرپذيري آنها وجود داشته باشد، خطرناك است. چرا كه جامعه بين المللي در حالي آرام مي نشيند كه سانتريفيوژهاي ايراني با سرعت مي چرخند. اين استراتژي اوباما است كه گمان مي رود تا پايان فصل انتخابات رياست جمهوري در آمريكا ادامه داشته باشد. استراتژي يي كه آسودگي خيال تهران را فراهم كرده و دوستان نزديك آمريكا در اسرائيل را در موضع ضعف قرار مي دهد.

انتهای خبر/ع1

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.