شنبه 17 تیر 1391 | 09:27
تهی شدن سبد گزینه های غرب
تهی  شدن سبد گزینه های غرب
با توجه به این که تهدیدات آمریکایی - اروپایی برای تحریم خرید نفت از ایران با ادعای کاذبی از سوی غربی ها و با رپرتاژ خبری رسانه های غربی و ضد انقلاب همراه بوده است ...

بسیج پیشکسوتان

به نقل از  پایگاه خبری "محدوده" با توجه به این که تهدیدات آمریکایی - اروپایی برای تحریم خرید نفت از ایران با ادعای کاذبی از سوی غربی ها و با رپرتاژ خبری رسانه های غربی و ضد انقلاب همراه بوده است تمهیداتی برای بی اثر کردن تحریم های از طرف جمهوری اسلامی پیش بینی شد ه است که مهم ترین آن زمزمه بستن تنگه هرمز از سوی ایران است که زنگ خطر را برای طرف های غربی به صدا درآمده است.

.تحلیل کارشناسان از تحریم نفت ایران

گفتنی است طبق برآوردهای کارشناسان ایران حداقل تا 100 سال آینده نفت خام و نزدیک به 200 سال آینده گاز طبیعی برای تولید و صادرات در اختیار دارد.

این در حالی است که کشور های صادر کننده انرژی جهان مانند امارات، کویت، عمان و حتی ایلات متحده آمریکا که هم به عنوان وارد کننده و هم صادر کننده با کاهش چشم گیر ذخایر انرژی فسیلی روبه رو هستند و برخی از کارشناسان با توجه به کاهش ذخیره ها تخمین زده اند که برخی از این کشور ها که به عنوان صادر کننده انرژی به شمار می روند تا 20سال آینده به یکی از کشور های وارد کننده انرژی تبدیل می شوند.

دور زدن تحریم ها توسط کشور های آسیایی - اروپایی

اتحادیه اروپا در تصمیم خصمانه خرید نفت خام و گاز از ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای نفتخیز جهان را تحریم کرده است و بر این اساس از روز گذشته 11 تیر ماه مصادف با اول جولای 2012 میلادی واردات نفت از ایران تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمده است .

این نکته حائز اهمیت است که در شرایط فعلی تأمین انرژی بیش از 50 پالایشگاه جهان به طور مستقیم به نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران وابسته است و با وجود تحریم های به ظاهر جدی، برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی به طور غیر مستقیم و دور زدن تحریم های یک جانبه آمریکایی، اقدام به واردات نفت خام ایران می‌کنند.

بی اثر بودن تحریم ها از نگاه کارشناسان

کارشناسان انرژی بر این عقیده اند، در حال حاضر عدم خرید نفت خام ایران به دلیل تحریم‌ها مشکلی برای اقتصاد وابسته به نفت ایران ایجاد نمی‌کند، زیرا مطابق با پیگیری‌ها از مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در شرایط فعلی ایران هیچگونه نفت فروخته نشده‌ای در آبهای خلیج فارس و برخی از پایانه‌های بین‌المللی ندارد.

تئوری های ایران در مقابله با تحریم ها

*ایران قصد دارد هم اکنون که یکی از مهمترین مشکلات پیش روی در فرآیند صادرات نفت خام ایران به کشورهای مختلف جهان، پرداخت منابع مالی حاصل از صادرات طلای سیاه است در برخی از بازارهای نفتی علاوه بر متنوع سازی سبد ارزی کشور، کالاهای مورد نیاز به طور کالا به کالا وارد کشور شود.

بر این اساس، دریافت وجه رایج کشورهای واردکننده نفت ایران مانند پالایشگاه‌های نفت ترکیه، هندوستان، چین و ژاپن و به دنبال آن حذف دلار و یورو در دستور کار قرار گرفته است.

*همزمان با تشدید تحریم‌های نفتی توسط کشورهای مختلف اروپایی، این ادعا مطرح شد که شرکت های بیمه غربی از بیمه کردن نفکش های ایران منصرف شده و دیگر نفتکش های ایرانی را تحت پوشش قرار نمی دهند، اما مدت زمانی سپری نشده بود مسؤلین صادرات انرژی ایران با پیشنهادهای چشم گیری از شرکت های بیمه ای چینی و ژاپنی برای بیمه کردن کشتی های حامل انرژی مواجه شدند و با این پیشنهاد ها تمام تئوری ها و تحریم های غرب قبل از اجرا با شکست روبه رو شد.

*همچنین در ادامه سیاست های اقتصادی داخلی برای مقابله با تحریم ها، متنوع سازی بازارهای فروش نفت خام ایران یکی دیگر از راهکارهای مقابله با تحریم نفتی به حساب می آید و به منظور جابه جایی بازارهای نفتی و فروش سوخت های فسیلی به مشتریان خارجی از افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت در منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از راهکارهای دور زدن تحریم نفت نقش تعیین کننده‌ای بازی می‌کند.

تنگه هرمز شاه راه خروجی انرژی های فسیلی منطقه در حال بسته شدن

تحقیقات صورت گرفته نشان از آن دارد که در بیشتر از20 سال اخیر حجم جابه جایی نفت، محصولات پتروشیمی و محموله‌های LNGبیش از 2 برابر شده است به طوریکه هم اکنون به طور متوسط روزانه بین 16 تا 19 میلیون بشکه نفت و سالانه 77 میلیون تن LNGو چندین میلیون تن فرآورده‌های نفتی و پتروشیمیایی با عبور از تنگه هرمز به بازارهای چهار گوشه جهان صادر می‌شود.

در حال حاضر امارات متحده عربی و عربستان سعودی هر یک با ساخت یک خط لوله جدید (حبشان- فجیره امارات) و بازسازی خط لوله نفت قدیمی رویای دور زدن تنگه هرمز را دارند اما این دو خط لوله تنها روزانه بین 3 تا 3.5 میلیون بشکه نفت خام را با دور زدن تنگه هرمز می‌توانند به بازارهای جهانی صادر کنند.

با این وجود، جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن وسیع ترین خط ساحلی در آبهای خلیج فارس پس از تصویب و اجرای طرح غیر قانونی تحریم نفت در اتحادیه اروپا، نسبت به انسداد و توقف کشتی‌های نفتکش از تنگه هرمز اقدام می کند.

انتهای خبر/ع1

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.