چهارشنبه 18 مرداد 1391 | 13:11
مولوي عبدالهي امام جمعه اهل سنت شهر اسديه مطرح کرد:
اختلافات عمیق مذاهب چهارگانه اهل سنت با وهابيت
  اختلافات عمیق مذاهب چهارگانه اهل سنت با وهابيت
پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان : امام جمعه اهل سنت شهر اسديه گفت: مذاهب چهارگانه اهل سنت اختلافات عميقي با وهابيت دارند و وهابي های تند رو جايگاهي در جهان اسلام ندارند.

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان : به نقل از عطر صبح، مولوی عبدالهی امام جمعه اهل سنت مردم در شهرستان اسدیه به سوالات مطرح شده پاسخ داد.
مولوی عبدالهی در معرفی خود گفت :  حدوداً مدت 32 سال است كه در اسديه به امامت جماعت و امامت جمعه  مشغول مي باشم و تحصيلات علوم ديني را در حوزه هاي مختلف گذرانده ام، همچنين تحقيقاتي را در موارد مختلف فقهي و در مورد مسائل وحدت مذاهب اسلامي داشته ام. مقالاتي را براي بعضي از همايش ها و كنفرانس ها فرستاده ام و در حال حاضر در مسجد اسديه به عنوان امام جمعه اهل سنت مشغول مي باشم.

وی در پاسخ به اینکه  امام جمعه اهل سنت چگونه انتخاب مي شود گفت :امام جمعه اهل سنت در مراكز شهرستان ها توسط شوراي سياست گذاري ائمه جمعه اهل سنت كه در مشهد مقدس مستقر مي باشد انتخاب مي شوند.

وی  در خصوص وحدت بین شیعه و سنی و نظر مقام معظم رهبری بر وحدت مسلمین اضافه کرد : به نظر من آنچه كه مورد پسند و رضاي خداوند است اتفاق و اتحاد امت اسلامي است و در شرايط حساس كنوني كه بيداري اسلامي در خيلي از كشورهاي اسلامي به وجود آمده است وحدت دو قشر شيعه و سني  خيلي ضروري مي باشد و همان طور كه در  صحبت مقام معظم رهبري «مدظله»گفتند تكيه بر مشتركات خيلي ضروري است، نكات اختلاف در برابر مواردي كه اتحاد است خيلي ناچيز مي باشد .پس بايد روي مشتركات تكيه شود تا انشاالله وحدت عملي شود.

وی در پاسخ به  سؤالی دیگر  که "  چه مقدار در خطبه ها و سخنراني هاي خود در مفهوم وحدت تأكيد داريد ؟ " گفت: بنده بر حسب وظيفه اي كه دارم و يكي از وظايف امامان جمعه چه شيعه و سني مي باشد تا جامعه را به سوي وحدت و يكپارچگي دعوت كنند.ما در مناسبت هاي مختلف مانند هفته وحدت و همچنين در راهپيمايي هاي مختلفي كه برگزار مي شود مردم را از فرقه هاي مختلف دعوت مي كنيم تا در اين مراسمات حضور داشته باشند و يكي از صحبت هاي اصلي ما اين است كه مردم به خاطر اين كه سالم باشند و جامعۀ ما جامعه آرامي باشد با هم وحدت داشته باشند.بالاخص در اين شهرستان مرزي درمیان  باید هميشه مردم را دعوت به وحدت  كنيم بدليل اينكه مردم آرامش و امنيت می خواهند،اينها همه ميسر نيست مگر در سايه وحدت.

وی ادامه داد و گفت : در مواردي اگر احساس شود كه بر اثر سوء تفاهم يا كوتاهي يكي از طرفداران شیعه و سنی ، صداي اختلافي بلند شود ما سعي مي كنيم كه اين اختلاف را با مصلحت حل كنيم و نگذاريم  اين مسائل ريشه پيدا كند و اين وحدتي كه تاكنون جامعه ما را حفظ كرده است پايدار بماند.

مولوی عبدالهی در پاسخ به سؤال " يكي از مشكلات دامن گير شيعه و سني در اين شهرستان بحث قاچاق مواد مخدر مي باشد. مراجع عالي قدر شيعه خريد و فروش، قاچاق و استعمال مواد مخدر را حرام اعلام نموده اند، مراجع اهل سنت در اين خصوص چه نظري دارند؟ "  گفت : در شريعت اسلام روايتي داريم از رسول اكرم(ص) : هر چيزي كه «مسكر» باشد يعني حالت مستي و هر چيزي كه «مفتر» باشد يعني حالت سستي در انسان ايجاد كند حرام مي باشد. حفظ بدن هم فرض مي باشد آنچه كه براي بدن انسان مضر باشد به فتواي علماي اهل سنت آن هم حرام مي باشد.

مولوی عبدالهی در پاسخ به  پرسشی در خصوص اسرائیل و اینکه راه مقابله با اسرائیل سازش است یا مقاومت ؟  گفت :معتقدم هر باري كه مسلمانان با صهيونيست ها از راه مصالحت پيش آمدند نه تنها سودي نبردند بلكه دشمن بي رحمانه تر عليه آنان عمل كرد. بنابراين براي مقابله با اسرائيل، مقاومت تا سر حد پيروزي بهترين راه مي باشد.
در ادامه امام جمعه اهل سنت شهر اسدیه در مورد تحولات منطقه و آینده مصر گفت :تحولاتي كه در مصر به وجود آمد به ما اين حقيقت را آشكار كرد كه مردم در جهان، آسايش و آرامش شان را در سايه پياده شدن قوانين اسلامي مي دانند و دنبال حكومت اسلامي هستند بنابراين اتفاقاتي كه در انتخابات مصر افتاد و مردم به صحنه آمدند اين حقيقت را واضح كرد. فكر مي كنم كه انشاالله حكومت جديد مصر، موضع انقلابي در برابر اسرائيل خواهد داشت و بايد به تقاضاي اين جامعه بزرگ كه به اسلام رأي دادند در عمل پاسخ بدهد.  

در ادامه مولوی عبدالهی امام جمعه برادران اهل سنت در اسدیه  در مورد وهابیت گفت : مذاهب چهارگانه اهل سنت اختلافات عميقي با وهابيت دارند بدليل اينكه وهابيت يكسري از اعتقادات مذاهب چهارگانه را رد مي كنند و با هم اختلاف عميقي دارند  وهابي های  تند رو  جايگاهي در جهان اسلام ندارند.


مولوی عبدالهی در پاسخ به این سوال که "موضع شما در مقام امام جمعه اهل سنت در خصوص وقايع اين روز هاي سوريه چيست؟  گفت که مردم سوريه خواهان آرامش هستند و مردم از بشار اسد حمايت مي كنند. اگر مردم پشتيبان حكومتشان باشند هيچ وقت كسي نمي توانند در بين آنها رخنه اي ايجاد كند.
مولوی عبدالهی در خصوص دخالت های عربستان و قطر برای براندازی سوریه افزود : نمي دانم كه انگيزه حكام اين كشورها چه مي باشد و چه سودي براي آنها دارد.اگر آنها فكر مي كنند كه سوريه يك موضع ضد صهيونيستي دارد ، و اين ها مي خواهند كه سوريه را به زانو در آورند، اشتباه مي كنند چون اگر اين كار را انجام بدهند موقعيت خودشان را در جهان اسلام از دست خواهند داد.
امام جمعه اهل سنت شهر اسدیه در پاسخ به سؤالی در خصوص عربستان سعودی و تجهیز گروهک های تروریستی منطقه مانند گروهک ریگی و مخالفان سوریه توسط این رژیم  گفت :  اين روش يعني حمايت از گروه هاي تروريستي در هر نقطه اي از دنيا توسط هر حاكمي كه باشد منجربه شكست مي باشد و جايگاهي ندارد .

انتهای خبر/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.