چهارشنبه 25 مرداد 1391 | 07:57
مهمان‌پرست در نشست شورای اداری استان تهران
آمریکا اقدامات علیه ایران در فتنه 88 را اکنون در سوریه دنبال می‌کند
آمریکا اقدامات علیه ایران در فتنه 88 را اکنون در سوریه دنبال می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران، الجزایر و سوریه سه کشوری هستند که غرب آنها را خط مقدم مقاومت در منطقه می‌داند، گفت: غرب در حال حاضر فتنه 88 در ایران را در سوریه دنبال می‌کند.

به گزارش بسیج پیشکسوتان: رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز سه‌شنبه در نشست شورای اداری استان تهران با بیان اینکه شرایط منطقه و بین‌الملل در مقطع زمانی حساسی قرار دارد،‌ اظهار داشت: تحولات بین‌المللی وارد نقطه عطف خود می‌شود و شاید به عنوان نقطه تعیین کننده در منطقه و در روابط بین‌الملل به شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه فتنه‌های بزرگی در منطقه در حال شکل گیری است، تصریح کرد: پس از بیداری اسلامی و حرکت ملت‌ها به سمت استقلال خود و کاهش وابستگی به آمریکا و به خطر افتادن رژیم صهیونیستی توطئه‌های دشمنان افزایش یافته است.

وی یکی از دلایل فشار بر روی جمهوری اسلامی را این دانست که غرب و آمریکا احساس می‌کنند تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران توانسته مردم را به چنین شکلی درآورد و در واقع مقاومت ملت ما در برابر فتنه‌ها و تهدیدها این انگیزه را در کشورهای مختلف ایجاد کرده است.

مهمان‌پرست یادآور شد: دیگر رژیم صهیونیستی اولویت اصلی این کشورها به شمار نمی‌رود از این رو برای متوقف کردن و انحراف این حرکت، اقدامات بسیاری را در دستور کار خود قرار دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بر همین اساس به اقداماتی که در سه کشور ایران، الجزایر و سوریه انجام می‌شود اشاره و اضافه کرد: غرب تلاش می‌کند تا اقداماتی که در این سه کشور انجام می‌دهد را ادامه بهار عربی یا بیداری اسلامی جلوه دهد و آن را تحت مطالبات مردم نشان دهد.

وی اولین اقدام دشمنان را در 25 بهمن سال 89 و سه روز بعد از راهپیمایی سراسری 22 بهمن ماه عنوان کرد و گفت: آنها امیدوار بودند بعد از فتنه 88 بتوانند درگیری را درون کشور ایجاد کرده و عده‌ای را در مخالفت و اعتراض به نظام به صحنه بیاورند و 7 گروه 50 تا 100 نفره را برای این امر قرار دادند. اما باید گفت که حماقت بسیاری از خود نشان دادند چرا که درست سه روز بعد از 22 بهمن ماه و حضور 40 میلیونی مردم این اقدام را انجام دادند.

مهمان‌پرست ادامه داد: آنها برای این کار خود سه شنبه را انتخاب کرده بودند تا همیشه تکرار شود و در واقع می‌خواستند جمعه خشم که در سایر کشورها وجود داشت،‌در ایران سه‌شنبه‌ها باشد و فکر می‌کردند در سه‌شنبه آخر سال که ختم به مراسم آخر سال در ایران می‌شود، می‌توانند در کل کشور وانمود کنند که یک حرکت اعتراضی برای مقابله با نظام شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا همین روش را در الجزایر نیز دنبال کرد، افزود: با اصلاحاتی که دولت الجزایر انجام داد مسئله حل شد و شکل نگرفت. از این رو تمام امکانات خود را در سوریه قرار دادند و احساس می‌کردند که خط مقدم مقاومت در برابر صهیونیست‌ها این سه کشور هستند.

مهمان‌پرست با تاکید بر اینکه موضوع تحریم‌های شدید علیه سوریه اقداماتی است که معلوم بود خارج از روال معمول صورت می‌گیرد‌،‌ گفت: آنها گروه‌های تروریستی را فعال کردند و دوباره بحث القاعده را پیش کشیدند. همچنین اخباری مبنی بر اینکه منافقین در سوریه فعال شود، به گوش می‌رسد. از این رو تمام ابزار خود را در منطقه برای ضربه زدن به سوریه مهیا کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: غرب و آمریکا ریشه همه این تحولات را انقلاب اسلامی می‌داند از این رو دشمنی خود را به اوج رسانده‌اند؛ هدف اصلی جریان آمریکایی صهیونیستی در آمریکا تضعیف کشورهای اسلامی و ایجاد اختلاف و درگیری است. تا دوباره فضا را برای احیای رژیم صهیونیستی مهیا کند.

وی همچنین به تصمیمات گرفته شده در خصوص قطعنامه علیه سوریه و وتوی آن توسط چین و روسیه اشاره کرد و گفت: ادبیات کشورهای غربی به ویژه آمریکا پس از این وتو ادبیات جدیدی شده است. آنها می‌گویند که چرا این دو کشور باید دارای اختیارات نامحدود در شورای امنیت باشند و حتی در ذهن خود حذف و جایگزینی این دو کشور را مدنظر دارند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه شاید مجددا وضعیتی مثل بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمده و قدرت‌هایی تلاش می‌کنند تقسیم بندی و یارگیری جدیدی داشته باشند، اظهار داشت: در این شرایط فوق العاده حساس، جریان اسلامی را بسیار تاثیرگذار می‌دانند. از این رو نقشه‌های بسیاری برای خاورمیانه و کشور ما به عنوان موثرترین کشور دارد. در واقع اقدامات آنها یک جنگ روانی در کنار اقدامات سیاسی و اقتصادی‌شان است.

وی هدف کشورهای غربی را ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: آنها این روش را به دو صورت پیگیری می‌کنند. یک روش از بیرون قصد تهاجم است و روش دیگر از درون، نظام را دچار اشکالات اساسی کند.

مهمان‌پرست ادامه داد: رویکرد کشورهای غربی در عملکرد نظامی تغییر کرده است و دیگر حاضر به پرداخت هزینه‌های بالا نیستند و همان گونه که در عراق، افغانستان و لیبی پرواز ممنوع داشتند، این روش را در حال حاضر در سوریه نیز می‌خواهند انجام دهند. یعنی یک گروه مخالف را در درون کشور سازماندهی می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنها تصور می‌کردند در فتنه 88 نیز مردم را به درگیری با نظام بکشانند مثلا در اوج جمعیت یک نفر از خود جمعیت و یکی هم از بسیجی‌ها تیر می‌خورد. اما این فتنه خنثی شد؛ از این رو تا وقتی ما در داخل وحدت داشته باشیم و فرماندهی واحدی در راس کشور وجود دارد، خطری از بیرون ما را تهدید نخواهد کرد اما اگر وحدت ما زیر سؤال ببرد باید نگران باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کشورهای غربی تا سال آینده که انتخابات ریاست جمهوری است هر اقدامی را برای اختلاف و بی‌ثباتی در داخل کشور انجام می‌دهند. تحریم‌ها را زمانی زیاد کردند که ما به صورت شفاف وارد مسئله هسته‌ای شدیم و احساس کردند شاید تحریم‌ها اثر بگذارد؛ همچنین آنها تصور می‌کردند این تحریم‌ها همزمان با هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد اما خوشبختانه طرح هدفمندی با کمترین تبعات انجام شد.

مهمان‌پرست با تاکید بر اینکه تمام تلاش غرب این بود که ما را در انزوا قرار دهد و بیان کند که جامعه جهانی با ما مخالف است، گفت: در حالی که این چنین نیست و تنها 5 کشور با ما مخالف هستند. جنبش عدم تعهد که 120 کشور عضو دارد، همواره حمایت خود را از ما در زمینه مسائل هسته‌ای نشان داده اگر اینها جامعه بین‌الملل نیستند پس چه کسانی این جامعه را تشکیل می‌دهند. آیا سه کشوری که خود در زمینه هسته‌ای متخلف هستند، نماینده جامعه بین‌المللی به شمار می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه ما تمام طراحی‌های آنها را خنثی کرده وتبدیل به یک کشور قدرتمند شدیم، افزود: اگر نظرات کشور ما تاثیری در منطقه نداشت، آنها نیز با ما کاری نداشتند و در واقع این نگرانی آنها به دلیل نفوذ کلام مسئولان کشور ما در بین مردم منطقه است چرا وقتی رئیس جمهور بحث مشارکت جهانی را مطرح می‌کنند و از عدالت سخن به میان می‌آورد این چنین نگران می‌شوند که باید گفت تنها صدایی که معادلات آنها را به هم ریخته کشور ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی ما می‌خواهیم یک اجلاس بزرگ بین‌المللی را که در طول تاریخ کشورمان بی ‌سابقه است، انجام دهیم،‌گفت: جنبش عدم تعهدها دارای 120 کشور عضو و 18 کشور ناظر است که بزرگترین مجمع عمومی بعد از سازمان ملل به شمار می‌رود؛ هزار خبرنگار نیز برای پوشش اجلاس حضور دارند که 600 خبرنگار خارجی و 300 خبرنگار از داخل کشور هستند و این نشاندهنده اهمیت این اجلاس است.

مهمان‌پرست به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما در یک پیچ تاریخی بزرگ قرار داریم اشاره و تصریح کرد: ما می‌خواهیم فتنه‌ها را در منطقه خنثی کنیم در حالی که استکبار با تمام توان خود آمده است و این اجلاس برای ما فوق‌العاده اهمیت دارد و نشان می‌دهد که انزوای سیاسی در کار نیست.

وی همچنین به اجلاس سوریه اشاره کرد که 29 کشور در آن شرکت داشتند و ظرف کمتر از یک هفته شروع شد و نماینده سازمان ملل نیز در آن شرکت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بر شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد 50 کشور در سطح رئیس جمهور، نخست وزیر و معاون رئیس جمهور حضور دارند،‌گفت: با مشخص شدن لیست یکی از بهترین‌ اجلاس‌ها با حضور سران کشورهای عضو را برگزار خواهیم کرد و حضور این کشورها نشان می‌دهد اجلاس جنبش عدم تعهد حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

مهمان‌پرست به آثار جانبی این اجلاس اشاره کرد و یادآور شد: این اجلاس برای مردم ما بسیار مهم است و جنگ روانی دشمن را خنثی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه میزان نظم، نوع برخورد مردم،‌آرامش و شادابی آنها بسیار مهم است، اضافه کرد: اگر این اجلاس به خوبی برگزار شود، اثر بسیاری در کشور خودمان و تصمیمات سران کشورهای دیگر خواهد داشت و وقتی آنها بدانند که ما کشور مقتدری هستیم، حتما در روابط آنها با ما نقش مؤثر دارد.

مهمان‌پرست در پایان اجلاس جنبش عدم تعهد را آزمون بزرگی برای مسئولان اجرایی کشور دانست و گفت: به لحاظ محتوایی نیز موضوعات مهمی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا جنبش عدم تعهدها جایگاه تاثیرگذاری داشته و به نقطه مطلوبی تبدیل شود؛ همچنین جمهوری اسلامی ایران به مدت 3 سال ریاست این اجلاس را به عهده خواهد داشت.

منبع:فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.