پنجشنبه 9 شهریور 1391 | 09:27
تركيه بايد مقابل اسرائيل بايستد اما سپر بلاي آن شده است
تركيه بايد مقابل اسرائيل بايستد اما سپر بلاي آن شده است
پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان : «تركيه در طول يك سال گذشته، اسرائيل را از سيبل برداشت و خود را جاي آن گذاشت».

 

"بسیج پیشکسوتان"

«تركيه در طول يك سال گذشته، اسرائيل را از سيبل برداشت و خود را جاي آن گذاشت».
يك روزنامه چاپ تركيه ضمن انتشار اين تحليل، به انتقاد از سياست خارجي دولت آنكارا پرداخت و نوشت: تنها يك رژيم از وضعيت فعلي سود مي برد و آن اسرائيل است. ما اسرائيل را از تخته سيبل برداشتيم و خود را جاي آن گذاشتيم. بايد ديد درباره تحولات سوريه چه كسي سود مي برد، تركيه يا اسرائيل؟
روزنامه «خبر ترك» مي افزايد: آيا به ياد داريد كه تركيه قبل از اين كه با سوريه دچار مشكل شود، در خاورميانه چه وضعيتي داشت؟ ما با سوريه روابط بسيار نزديكي داشتيم، تجارت و روابط سياسي بسيار خوب. سوريه هم دست از حمايت از پ ك ك برداشته بود. آن زمان تروريست ها وارد تركيه نمي شدند. روابط ما با عراق و ايران نيز خوب بود.
اين روزنامه نوشت: آن زمان حزب الله لبنان با كسب حمايت ايران و سوريه با اسرائيل مي جنگيد. حماس از سوي سوريه كنترل مي شد و به مبارزه با اسرائيل ادامه مي داد ايران هم بزرگترين خطر در برابر اسرائيل به شمار مي رفت. اما بعد از اين رويدادهاي اخير يك باره روابط ميان تركيه و سوريه به هم ريخت و اين دو كشور به دو دشمن تبديل شدند. از سوي ديگر به دليل طارق الهاشمي روابط ما با دولت مركزي عراق دچار مشكل شد. او به تركيه پناهنده شد و تشنجي كه بعد از استقرار رادار سپر موشكي در «ملاتيه» با ايران به وجود آمده بود به دليل مسئله سوريه افزايش پيدا كرد. ما بدين ترتيب خود را به جاي اسرائيل سيبل كرديم.
در همين حال روزنامه المنار چاپ بيت المقدس با انتقاد از دولت آنكارا پرسيد چرا تركيه به جاي عضويت در جنبش عدم تعهد، عضو ناتو (شاخه نظامي اتحاديه اروپا) مي باشد. اين روزنامه مي نويسد: چرا كشوري همچون تركيه كه در انظار عمومي به حمايت از فلسطين معروف شده است در جنبش عدم تعهد عضويت ندارد؟
المنار در مطلبي تحت نام «تركيه تعهددار؛ فاقد اختيار!!» كه اشاره اي به عدم عضويت اين كشور در جنبش غيرمتعهدها بود نوشت: تركيه خارج از چارچوب دولت هاي عضو جنبش عدم تعهد است زيرا به آمريكا تعهد دارد. او عضوي از پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) است كه مهمترين ماموريتش حمايت از اسرائيل و تامين امنيت اين رژيم در برابر هرگونه تهديدي است، دقيقا بر جنبش عدم تعهد.
المنار خاطرنشان كرد: شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد بدون حضور تركيه برگزار مي شود زيرا تركيه در اين جنبش بزرگ و مستقل عضويت ندارد. گويا تركيه نمي تواند رفتاري برخلاف ديكته هاي آمريكا و بدون هماهنگي با اسرائيل انجام دهد. آنكارا از استقلال راي برخوردار نيست زيرا تابع و پيرو است. او از سوي اشرار واشنگتن تحقير و هدايت مي شود و به ظلم و شر و كفر و تروريسم متعهد است. دولت آنكارا سرزمين ملت تركيه را تحت اشغال آمريكا و اسرائيل قرار داده است. اضافه كنيد به اين اقدامات ايجاد اردوگاه هاي تروريستي در مرز با سوريه را.

 

منبع: روزنامه کیهان

م-ع-46

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.