پنجشنبه 9 شهریور 1391 | 10:17
وال استريت ژورنال: اجلاس تهران، غرب را كيش و مات كرد
وال استريت ژورنال: اجلاس تهران، غرب را كيش و مات كرد
پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان : روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال در بازتاب اجلاس غيرمتعهدها در تهران، اذعان كرد كه ايران با برگزاري اين اجلاس، غرب را كيش و مات كرد.

 

بسیج پیشکسوتان

بازتاب هاي گسترده رسانه هاي خارجي پيرامون اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران همچنان ادامه دارد.
در همين زمينه وال استريت ژورنال طي گزارشي تصريح كرد: ايران با برگزاري اجلاسي با اين عظمت، بر غرب پيروز شده، چرا كه آمريكا با حضور و مشاركت بسياري از كشورها در اجلاس تهران مخالف بوده است.
گفتني است؛ ويكتوريا نولاند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا پيش از نشست گفته بود: مقامات كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها نبايد به اين سفر بروند.
رژيم صهيونيستي نيز بسيار تلاش كرده بود تا از سفر بان كي مون دبيركل سازمان ملل به تهران جلوگيري كند.
در همين حال، نشريه آمريكايي «نيوزدي» نيز در واكنش به اجلاس مهم تهران از آن به عنوان عاملي براي شكل گيري نظم نوين جهاني خبر داد.
نيوزدي در مطلبي به قلم «مارتين اسكرام» تحليلگر سياسي افزود: اين چنين نتيجه گيري تا حدودي ناشي از حضور شخصيت هاي سياسي مشهور جهان در اين رويداد و برپايي نمايشگاهي است كه هيات ها براي رسيدن به سالن اجلاس از كنار آن عبور مي كنند.
به گزارش اين نشريه آمريكايي در حاشيه اين اجلاس نمايشگاهي برگزار شده كه در اين نمايشگاه سه دستگاه خودروي مچاله شده اي را در معرض نمايش قرار داده است كه سه دانشمند هسته اي ايران آنها را در اختيار داشتند و در اثر عمليات انفجاري جان باختند. در كنار هر سه خودرو تصاوير بزرگي از دانشمندان و فرزندان آنها قرار داده شده است.
نيوزدي درباره عظمت اجلاس غيرمتعهد نيز در گزارش خود آورده است: اين نشست كه روز يكشنبه گذشته گشايش يافت، به هيچ وجه يك گردهمايي كوچك و كم اهميت نيست. نمايندگان و هيات هاي 120 كشور جهان در آن حضور دارند و واشنگتن تلاش هاي پشت پرده زيادي را براي منصرف كردن رهبران جهان از شركت در آن به عمل آورد، اما اقدامات دولت اوباما حاصل چنداني را در پي نداشت.
اين نشريه آمريكايي درباره حضور شخصيت هاي برجسته كشورهاي مختلف در اجلاس تهران نيز آورده است: رهبران جهان دلايل متعددي براي شركت در اجلاس تهران دارند و اهداف هر يك نيز فراتر از برداشت آن ها از نظم ژئوپلتيكي است.
در ادامه نيوزدي به عنوان نمونه به حضور بان كي مون و محمد مرسي به عنوان دو شخصيت تاثيرگذار در اجلاس تهران اشاره كرده و مي نويسد: «محمد مرسي» رئيس جمهوري جديد مصر نيز در آخرين لحظات تصميم گرفت در اجلاس جنبش غيرمتعهدها شركت كند و اين تصميم با توجه به قطع مناسبات دو كشور در سال 1980، تغيير مهمي در سياست مصر است.
«بان كي مون» دبير كل سازمان ملل متحد نيز با بي اعتنايي به مخالفت هاي آمريكا و اسرائيل، از قصد خود براي شركت در اجلاس غيرمتعهدها خبر داد.
نشريه آمريكايي نيوزدي به نقش اجلاس تهران در برون رفت ايران از تحريم ها نيز اينگونه اشاره مي كند:جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه ايران قرباني آزار و ستمكاري غرب است، مخالفت با تحريم هاي اقتصادي عليه خود را از اعضاي جنبش غيرمتعهدها خواستار شد.
اين نشريه در بخش ديگري از گزارش خود با اشاره به ادعاهاي رد شده هسته اي عليه جمهوري اسلامي و نيز جنجال رسانه اي رژيم صهيونيستي درباره تهديد نظامي، پيشرفت هسته اي ايران را چشم اندازي حقيقي خواند كه لاجرم محقق خواهد شد.
روزنامه اتريشي «اشتاندارد» به انعكاس اجلاس غيرمتعهدها در تهران پرداخت و در گزارشي به قلم «گوردون هارر» نوشت كه حضور نمايندگان 120 كشور قدرتمند جنبش عدم تعهد در تهران، موفقيت بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران است. بايد گفت پيغامي كه اين اجلاس براي غرب دارد اين است كه ايران به هيچ عنوان منزوي نيست.
در اين گزارش آمده است كه در مجموع ايران به موفقيت بزرگي دست خواهد يافت. اين موفقيت در روز پنج شنبه و زماني كه ايران رياست جنبش عدم تعهد را از مصر و از شخص «محمد مرسي» رئيس جمهور اين كشور دريافت كند مشخص خواهد شد.
بنابراين گزارش؛ ايران اين فرصت را مغتنم مي شمارد تا به غرب كه مدتهاست با اين بلوك درباره برنامه هسته اي خود اختلاف دارد نشان دهد كه اين كشور به هيچ وجه منزوي نيست.

 

منبع: روزنامه کیهان

م-ع-46

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.