شنبه 29 مهر 1391 | 09:18
رونامه النهار لبنان:
پهباد حزب‌الله نمونه‌‌‌ای دیگر از توانمندی منطقه‌‌‌ای ایران است
پهباد حزب‌الله نمونه‌‌‌ای دیگر از توانمندی منطقه‌‌‌ای ایران است
بر اساس مقاله‌‌‌ای که در یک روزنامه لبنانی منتشر شد، به پرواز درآمدن پهباد ایرانی توسط حزب‌الله لبنان بر فراز سرزمین‌های اشغالی نشانگر گسترش حضور و نفوذ ایران در منطقه است.

به گزارش بسیج پیشکسوتان، رونامه النهار لبنان در مطلبی به قلم «روزانا بو منصف» در ارتباط با اوضاع منطقه پس از پرواز پهباد ایرانی بر فراز سرزمینهای اشغالی می‌نویسد:تحلیلگران سیاسی سعی دارند بفهمند سخنان اخیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان چه پیامی با خود دارد. آقای نصرالله در آخرین سخنان خود اعلام کرده است که پهبادی که به اسراییل فرستاده شده ساخت ایران است و اعضای حزب الله آنرا مونتاژ کرده‌‌‌اند. حال دیگر شکی نیست که حزب الله لبنان از ایران کمکهای نظامی و مالی می‌‌‌گیرد و ایران قصد دارد حضور خود را در طول مرز لبنان و اسراییل افزایش دهد و در منطقه بیشتر اعمال نفوذ کند. در واقع ایران و حزب الله می‌‌‌خواهند کارتهای خود را رو بازی کنند و اصلا قصد ندارند دست خود را پنهان کنند.

 * حمایت ایران از حزب الله سبب افزایش حضور منطقه‌‌‌ای ایران می‌‌‌گردد

 فرستادن پهباد یک ماه پس از آن صورت می‌‌‌گیرد(16 سپتامبر) که فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور اعضای سپاه قدس در لبنان و سوریه را تایید کرد. کمی پیش از آن نیز سردار سرلشکر یحیی صفوی مشاور ارشد فرمانده کل قوا طی سخنانی عمق استراتژیک ایران را لبنان و سوریه نامیده بود. پس می‌توان نتیجه گرفت که تحولات آتی نتیجه چنین دیدگاه‌‌‌هایی است.

البته معلوم نیست وقتی که ایران آشکارا اعلام می‌‌‌کند که از حزب‌الله حمایت می‌کند آیا میخواهد برای مشکلات اخیر مالی و اقتصادیش دلیل بیاورد یا نه اما چیزی که می‌‌‌توان با اطمینان از آن سخن گفت این است که حمایت ایران از حزب الله سبب افزایش حضور منطقه‌‌‌ای ایران می‌‌‌گردد.

به بیان دیگر هرگونه کمک ایران چه به حزب الله باشد یا هر گروه دیگری در خارج از ایران می‌‌‌تواند سودمند باشد.

اما تحلیلگران باور دارند که ایران با این کار قصد دارد چند پیام را نیز منتقل کند. اول آنکه ایران می‌‌‌خواهد به صراحت اعلام کند که حال که رژیم سوریه امکان حضور در لبنان را ندارد این ایران است که جایگزین آن شده است.

 

* لبنان بخشی جدایی ناپذیر از سیستم ایرانی-سوری است که در برابر هر گونه حمله به ایران واکنش نشان می‌‌‌دهد

 دوم آنکه حمایت ایران (از حزب الله) تامین کننده منافع ایران است حال چه این منافع مرتبط با موضوع هسته‌‌‌ای باشد چه نفوذ منطقه‌‌‌ای ایران. بعلاوه لبنان منطقه‌‌‌ای است که به تحولات ایران و سوریه بسیار حساس است. در واقع لبنان بخشی جدایی ناپذیر از سیستم ایرانی-سوری است که در برابر هر گونه حمله به ایران واکنش نشان می‌‌‌دهد.

 

*ایران بدین ترتیب برای چانه‌‌‌زنی کارتهای فراوانی بدست آورده‌‌‌است

 بسیاری از تحلیلگران باور دارند ایران حضور و نفوذ خود را حتی پیش از ناآرامی‌‌‌های سوریه اعمال کرده‌‌‌بود که سقوط دولت سعد حریری در لبنان خود شاهد این مدعی است. اما اخیرا ایران وادار به تاکید بر منافع خود در لبنان به صورت کاملا آشکار و بدون هیچ پرده‌‌‌پوشی شده است. گفته‌‌‌های مقامات ایرانی نشان می‌‌‌دهد که ایران برای چانه‌‌‌زنی کارتهای فراوانی دارد. ایران میخواهد به کشورهای عرب و جامعه جهانی پیام بدهد که چه مواردی برایش مهم است.

بعلاوه موضوع پهباد نشانگر نفوذ روزافزون ایران و حزب الله است آن هم در زمانی که هر دو کشور با مشکلات جدی‌‌‌ای دست به گریبان هستند.

اسراییل در حال حاضر از سوی ایران و حزب الله و بویژه پس از پرواز پهباد حزب الله از فراز رآکتورهای هسته‌‌‌ای اسراییل با تهدیدات فراوانی روبرو است. البته ایران نیز بارها در ارتباط با فعالیتهای هسته‌‌‌ای‌‌‌اش مورد تهدید قرار گرفته است. به نظر می‌‌‌رسد میان ایران و اسراییل رقابت سختی در جریان است. در سخنان حسن نصرالله درباره پهباد چندین بار اشاره به مسائلی شد که بیش از آنکه نشانگر استراتژی دفاع منطقه‌‌‌ای لبنان باشد اشاره به استراتژی دفاع منطقه‌‌‌ای ایران است. البته با توجه به تحولات سوریه و احتمال سرنگونی رژیم سوریه شاید هم موازنه سیاسی منطقه دستخوش تغییر نشود.

منبع:فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.