سه شنبه 9 آبان 1391 | 13:48
موج موشکی ایران برای پشت سر گذاشتن سامانه‌های ضدموشک اسرائیل
موج موشکی ایران برای پشت سر گذاشتن سامانه‌های ضدموشک اسرائیل
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تبلیغات فراوان روی سامانه‌های موشکی رژیم صهیونیستی گفت: ایران روش‌هایی را برای پشت سر گذاشتن این سیستم‌ها دارد.

 

پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت

 

گروه سیاسی بسیج پیشکسوتان :«هادی محمدی» کارشناس مسائل خاورمیانه گفت؛ در خصوص مانور نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی که در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد، اظهار داشت: مانور سه هفته‌ای که منابع رسانه‌ای غربی و صهیونیستی بسیار روی آن تاکید و بزرگ نمایی زیادی در سطح افکار عمومی منطقه‌ای ایجاد کرده بودند با این هدف بود که قابلیت‌های دفاعی مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا را به روز رسانی کند.

وی ادامه داد: در این مانور نظامی تلاش شد سه سطح سیستم‌های موشکی ضد موشک را به جهت سامانه‌های راداری و سامانه‌های موشکی را مورد آزمایش‌ قرار دهد.

مانوری که قرار بود بزرگترین رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا باشد

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بر این اساس تعدادی افسر عالیرتبه آمریکایی و حداقل هزار نیروی نظامی وارد سرزمین اشغالی شدند تا در کنار صهیونیست‌ها این مانور بزرگ که از آن سخن گفته می‌شد را به اجرا درآوردند، اظهار داشت: این مانور از حدود یک هفته قبل آغاز شد تا سیستم گنبد آهنین در برد کوتاه، سیستم موشکی حیتس میانبرد و دوربرد و همچنین نسل‌های پیشرفته پاتریوت آمریکایی که سامانه‌های راداری آن در صحرای نقب مستقر شده آزمایش شود.

محمدی ادامه داد:‌ همزمان با این مانور نظامی، چند رویداد مهم امنیتی و نظامی رخ داد که روند اجرای آن را تحت تاثیر قرار داد، مانوری که یک بار موعد اجرای آن به تعویق افتاده بود و با یک برنامه‌ریزی جدید قرار بود به اجرا درآید.

اولین شوک عملیاتی به صهیونیست‌ها در اثنای مانور

وی پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز سرزمین‌های اشغالی را اولین شوک عملیاتی به رژیم صهیونیستی و برنامه ریزان نظامی آن خواند که موجب شد ناتوانی گنبد آهنین و سایر سامانه‌های راداری که مسئولیت کشف پرنده‌های دشمن را عهده دار هستند، نشان دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه سامانه‌هایی که قرار بود با هر گونه پرنده مهاجم مقابله کند با شکست روبرو شد، خاطرنشان کرد: سامانه‌های راداری قادر به کشف پهپاد نشده و سامانه‌های زمینی امکان انهدام آن را نداشتند و این رژیم ناچار شد با پرواز چند فروند جنگنده F16 و شلیک حداقل 2 موشک، این پهپاد را ساقط کند.

وی یادآور شد: برخی کارشناسان معتقدند که در این عملیات بیش از 2 موشک شلیک شده که نشان می‌دهد حتی در هدف قرار دادن مهاجمان پرنده نیز مشکلاتی از سوی جنگنده‌های صهیونیستی وجود دارد.

توقف ساخت پروژه میلیارد دلاری گنبد آهنین  

محمدی اتفاق بعدی که ناکارآمدی گنبد آهنین را نشان داد و برنامه‌ریزی نظامیان را مختل کرد، در این دانست که طی 2 هفته گذشته حملاتی از سوی رژیم صهیونیستی به غزه صورت گرفت که با واکنش گروه‌های مقاومت فلسطین روبرو شد و آخرین مورد آن شلیک یک فروند موشک گراد به تاسیسات هسته‌ای دیمونا بود که سیستم گنبد آهنین هیچ گونه دفاعی در این خصوص نداشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه وقوع چنین اتفاقاتی طی ماه اخیر را باعث متوقف شدن پروژه ساخت و تکمیل گنبد آهنین دانست که هزینه‌های فراوانی را به رژیم صهیونیستی و آمریکا تحمیل کرده بود.

محمدی عامل دوم تاثیرگذار در مانور نظامی مشترک را حملات سایبری خواند که به مراکز مختلف امنیتی، نظامی و دولتی رژیم صهیونیستی انجام گرفته و شدت آن به حدی رسید که تمام سامانه‌های راداری نیز در بخش امنیتی و نظامی از آن متاثر شده و کارآمدی و سرعت عمل‌شان سلب شد.

وی یادآور شد: تنها دلایلی را که می‌توان موجب محدود شدن مانور نظامی مشترک شده را پرواز پهپاد حزب‌الله و حملات سایبری موفق به تاسیسات رژیم صهیونیستی خواند و خاطرنشان کرد: این مانور نظامی که بنا بر برخی گزارش‌ها کاملاً متوقف شده پس از تمام بزرگ نمایی‌ها و تبلیغاتی است که از ماه‌ها قبل در سطح منطقه در مورد آن صورت گرفت.

محمدی ادامه داد: البته مقامات رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کردند به علت پرتاب موشک‌های کوچک قسام مانور خود را محدود کرده‌اند که این توجیه و بهانه‌ای مضحک است، زیرا آنچه موجب شد این مانور بزرگ نظامی محدود و یا متوقف شود، حملاتی بود که از خارج از مرزها به فلسطین اشغالی صورت گرفت.

ادعایی که در عمل اثبات نشد

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود سیستم‌های راداری وموشکی حیتس و پاتریوت می‌تواند همزمان 16 هدف را رهگیری کند و آیا این موضوع می‌تواند حاشیه امنیت این رژیم در یک اقدام ماجراجویانه را تامین کند؟ گفت: سیستم‌های رادار و رهگیر رژیم صهیونیستی و آمریکا ممکن است بتواند اهدافی را شناسایی کند، اما تجربه عملی که در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از یک هدف موشکی توسط موشک‌های حیتس یا پاترویت منهدم نشده است.

وی نکته دوم را در این دانست که قابلیت‌های جنگ مدرن خصوصاً در یک اقدام نامتقارن متکی به برنامه‌هایی است که بتواند شرایط ابزاری دشمن را پشت سر گذاشته و به راحتی قابلیت‌های سامانه‌های موشکی و راداری را مختل کند.

«موج موشکی»، روشی که سامانه‌های موشکی دشمن را ناکارآمد می‌کند 

محمدی ادامه داد: این رویکرد از روش‌های مختلف تبعیت می‌کند که در برنامه واحدهای موشکی جمهوری اسلامی ایران سایت‌هایی برای موج‌های موشکی پیش بینی شده که قادر است ده‌ها موشک را به صورت همزمان به اهداف از پیش تعیین شده به پرواز درآورد که می‌تواند به سرعت قابلیت سامانه‌های رهگیری و پدافندی موشکی دشمن را مختل کرده و به اهداف خود دست یابد.

انتهای پیام

منبع:فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.