سه شنبه 16 آبان 1391 | 12:50
خوابی که اسرائیل می بیند/ بودن یا نبودن اسد، مسئله این است
خوابی که اسرائیل می بیند/ بودن یا نبودن اسد، مسئله این است
یکی از دغدغه های اسرائیل در رابطه با سوریه امضای توافقنامه صلح است؛ به اعتقاد کارشناسان با وجود آنکه کشور سوریه طی 40 سال گذشته حاضر به امضای هیچ نوع توافقنامه صلحی با اسرائیل نشده است...

 

پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت

 

به گزارش  بسیج پیشکسوتان :یکی از محورهایی که همچنان تحلیلگران عرب درباره آن اختلاف نظر دارند، نوع نگاهی است که اسرائیل نسبت به دولت بشار اسد دارد، از یک سو اسد یکی از مهمترین حلقه های محور مقاومت است که حمایت و پشتیبانی وی از حزب الله لبنان و میزبانی از جنبشهای مبارز فلسطینی، وی را به یکی از مهمترین دشمنان اسرائیل تبدیل کرده است.

با این حال برخی دیگر از تحلیلگران ادعا می کنند قدرت و حاکمیت بشار اسد بر سوریه سبب شده است تا حداقل از زمان اشغال جولان تا به امروز حتی یک گلوله هم از منطقه به سوی فلسطین اشغالی شلیک نشود، از این رو این تحلیلگران ادعا می کنند ، بشار اسد ضعیف برای صهیونیستها بسیار بهتر از روی کار آمدن هر دولت دیگری است که باید با اولین چالش یعنی اشغال بخشی از سرزمینش توسط اسرائیل به تعامل بپردازد.
به گفته تحلیلگران، امروز آنچه که بیش از هر چیز صهیونیستها را به خود مشغول کرده تضعیف سوریه با بشار اسد یا بدون وی است تا توازن راهبردی منطقه ای پس از دو شکست متوالی از محور مقاومت به نفع اسرائیل بازگردد.
با توجه به این دیدگاه، اهداف کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و اسرائیل در رابطه با ضعیف نگه داشتن دو طرف معادله قدرت در سوریه همسو می گردند.
یکی دیگر از دغدغه های اسرائیل در رابطه با سوریه امضای توافقنامه صلح است : به اعتقاد کارشناسان با وجود آنکه کشور سوریه طی 40 سال گذشته حاضر به امضای هیچ نوع توافقنامه صلحی با اسرائیل نشده است، اما پیش بینی هم نمی شود که این مهم پس از سرنگونی بشار اسد یا انتقال قدرت به گروه های مخالف هم تحقق یابد.
گرچه با توجه به متغیرهای تاثیرگذار بر فعالیت و تعامل گروهای مخالف اسد این احتمال در میان و بلند مدت بیشتر می شود ولی باید گفت که در کوتاه مدت به همان میزان که احتمال ورود گروه های مسلح به جنگ در جبهه جولان وجود دارد ، احتمال امضای قرار داد صلح با تل آویو هم هست.
به گفته کارشناسان، در این حال نباید فراموش کرد که خروج سوریه از محور مقاومت می تواند حزب الله مهمترین دشمن بالفعل اسرائیل را در کوتاه مدت از عقبه استراتژیک خود محروم کند.
به گفته برخی از رسانه های عربی در سایه افشای حضور تعدادی از رهبران مخالف دولت معمر قذافی در اسرائیل و درخواست کمک از تل آویو برای سرنگونی وی، همکاری برخی از گروه های مخالف بشار اسد با رژیم صهیونیستی به امری حتمی تبدیل شده است .
برای اسرائیل که هم اکنون جای پای قابل توجهی برای خود در تونس، مصر و لیبی پس از آنچه به بهار عربی موسوم شده، پیدا کرده ، به طور حتم کسب دامنه نفوذ در سوریه امری غیر قابل اغماض می نماید گرچه تحقق این امر در سایه معادلات منطقه ای موجود در این منطقه کاری بس دشوار به نظر می رسید.

منبع:بسیج نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.