پنجشنبه 23 آذر 1391 | 11:08
تغییر موازنه قدرت همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه ایران:
توانمندی الکترونیکی ایران در مقابله با آمریکا چقدر است؟
توانمندی الکترونیکی ایران در مقابله با آمریکا چقدر است؟
«ورونيکا کراشينيکووا» مديرعامل انستيتو ابتکارات و تحقيقات سياست خارجي روسيه با اشاره به بي‌سابقه بودن شکار پهپادهاي جاسوسي در جهان و اهميت فراوان اقدام ايران در اين زمينه، مي‌گويد: شکار پهپاد «اسکن ايگل» آمريکا عصر جديدي را در جنگ‌هاي الکترونيکي و جاسوسي هوايي جهان آغاز کرده است. جنگ 8 روزه در غزه و نبرد 33 روزه در لبنان که در هر دو، ارتش تا دندان مسلح صهيونيستي با شکست مواجه شد، دست جمهوي اسلامي مشاهده شد. در واقع جمهوري اسلامي پيروز واقعي اين ميدان سخت بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت "

شکار ماهرانه پهباد «اسکن‌ايگل» آن هم دقيقاً يک سال پس از شکار پهباد «آرکيو 170»، غير از آن‌که بار ديگر برقدرت فراوان نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران صحّه مي‌گذارد، نشان از جدال بي‌پايان و البته مقتدرانه با شيطان بزرگ داشته و بر نقش ايران به‌عنوان يک قدرت نوظهور در جهان تأکيد دارد. آن‌چه بر اهميت فوق‌العاده اقدام ايران مي‌افزايد، توجه به يک نکته اساسي است و آن اين‌که اصولاً ايالات متحده خود را قدرتي دست نيافتني در تمام عرصه‌هاي جهاني مي‌داند.

پس از سقوط و فروپاشي بلوک شرق به رهبري اتحاد جماهير شوروي، دولتمردان کاخ سفيد خود را تنها قدرت بي‌رقيب در دنيا پنداشته و براي خويش حق رهبري جهان را قائل مي‌باشند. شعار «نظم نوين جهاني» که توسط جرج بوش پدر سر داده شده بود،درست در راستاي «حق رهبري» آمريکا بر تمام دنيا به شمار مي‌آمد؛ حق نانوشته و البته ظالمانه‌اي که همواره توسط کشورهاي مستقل دنيا به چالش کشيده شده و مي‌شود. در اين ميان؛ ايران، نقش بسيار مهمي در به چالش کشيدن قدرت ايالات متحده داشته است.

فرداي پيروزي انقلاب اسلامي نقطه اوج‌گيري عداوت آمريکا با ملت ايران به‌شمار رفته و اين کشمکش تا به امروز نيز ادامه داشته است؛ چرا که نظام برآمده از انقلاب ملت ايران «نه» بزرگي به قدرت‌طلبي‌ها و زورگويي‌هاي ايالات متحده، گفته و مي‌گويد. البته اين‌گونه نيست که دشمني و کينه‌توزي آمريکا با ملت ايران را فقط منحصر به دوران پس از انقلاب بدانيم؛ چرا که در سال‌هاي پيش از انقلاب نيز اين دشمني‌ها وجود داشته است. راه‌اندازي کودتاي 28 مرداد، چپاول سرمايه‌هاي ملي ايران، تقويت حکومت دست‌نشانده پهلوي و تسليح اين رژيم بر ضد مردم ايران و ده‌ها مورد ديگر از اين دست، نشانه‌هايي از عمق دشمني ايالات متحده با ملت ايران از سال‌هاي پيش از انقلاب است، اما در سال‌هاي پس از انقلاب، اين عداوت به شکل نفرت‌انگيزي افزايش يافته و انواع و اقسام بي‌مهري و ظلم‌ها از سوي سران کاخ سفيد، به ملت ايران تحميل گرديده است.

با اين همه اما، جمهوري اسلامي نيز اين‌گونه نبوده است که تنها، به‌عنوان تماشاگر ظلم‌هاي ايالات متحده باشد بلکه بر اساس اصل «ظلم ناپذيري»، همواره ستيز با زياده‌خواهي‌هاي اين دولت و همه مستکبران جهان را سرلوحه عمل خود قرار داده است؛ مسأله‌اي که هيچ‌گاه مورد پسند ايالات متحده نبوده و موجب افزايش خشم و به موازات آن افزايش عداوت اين دولت با جمهوري اسلامي ايران شده است. جمهوري اسلامي، همواره لقمه گلوگير دولتمردان آمريکا به شمار آمده و به مثابه قدرتي مهم در برابر کشوري به شمار مي‌رود که خود را قدرتمندترين کشور دنيا و رهبر کل جهان مي‌پندارد. در سال‌هاي 1366 و 1367 که آمريکا به بهانه‌هاي مختلف، به جنگ ايران و عراق ورود پيدا کرد و به صورت مستقيم با ايران وارد جنگ شد مي‌توانست با نيروي دريايي ايران مقابله کند.

در آن دوران، تقريباً انبار تسليحاتي ايران خالي شده بود و امکانات آن‌چناني در برابر ناوهاي مجهز و فوق مدرن آمريکايي وجود نداشت. البته در اين ميان نبايد از رشادت‌ها و فداکاري‌هاي نيروهاي دريايي ارتش و سپاه به سادگي گذشت. هنوز هم نام قايق‌هاي تندروي سپاه لرزه بر اندام آمريکايي‌ها انداخته و ماجراي از خودگذشتگي نيروهاي دريايي ايران در مقابله با ناوهاي غول پيکر آمريکايي براي آمريکايي‌ها تلخ و گزنده است، با اين همه نبايد فراموش کرد که علي‌رغم همه اين تلاش‌ها و جان‌فشاني‌ها، امکانات ايران به‌گونه‌اي نبود که بتواند به صورت برابر، با آمريکايي‌ها بجنگد. اکنون حدود 25 سال پس از رويارويي نظامي مستقيم ايران و آمريکا، جمهوري اسلامي به آن سطح از توانايي و قدرت نظامي در برابر آمريکا دست يافته است که مي‌تواند پيچيده‌ترين و دست نيافتني‌ترين امکانات نظامي آن را از کار انداخته و در اختيار بگيرد.


اگر زماني نيروهاي نظامي ما با دست بسته و بدون امکانات، در برابر آمريکايي‌ها مي‌ايستادند، امروز اما ديگر آن دوران سپري شده است و گذشت آن زماني که قدرت‌هاي جهان با اتکا به سلاح‌هاي پيشرفته خود، ايران را آماج حملات نظامي قرار مي‌دادند. امروزه با عنايات الهي و برکت خون شهدا و تلاش و همت فرزندان اين سرزمين، جمهوري اسلامي به آن ميزان از توان و امکانات نظامي و علمي و فني دست يافته است که مي‌تواند به راحتي در برابر امکانات فوق مدرن آمريکايي قد علم نمايد.

اقدام تحسين برانگيز شکار و نه نابودي پهپاد «اسکن ايگل» اقدامي خارق‌العاده و منحصر به فرد است همان گونه که شکار پهپاد «آرکيو 170» در سال گذشته نيز اقدامي بي‌نظير به‌شمار مي‌رفت. اين پيروزي مهم در حالي نصيب ايران شده که تا به حال سابقه نداشته است. «ورونيکا کراشينيکووا» مديرعامل انستيتو ابتکارات و تحقيقات سياست خارجي روسيه با اشاره به بي‌سابقه بودن شکار پهپادهاي جاسوسي در جهان و اهميت فراوان اقدام ايران در اين زمينه، مي‌گويد: شکار پهپاد «اسکن ايگل» آمريکا عصر جديدي را در جنگ‌هاي الکترونيکي و جاسوسي هوايي جهان آغاز کرده است.

وي با تأکيد بر اين موضوع که اين شکار بزرگ تاکنون نصيب هيچ ارتشي در جهان نشده است، به يک مسأله تاريخي و مهم اشاره کرده و مي‌گويد: در دوره شوروي سابق، واحدهاي پدافند هوايي اين کشور، يک پرنده جاسوسي آمريکا را سرنگون و دولتمردان شوروي تا مدت‌ها از اين رويداد بهره‌برداري سياسي کردند! اين اعتراف مقام روسي، غيراز آن‌که بر اقدام منحصر به فرد نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي صحه مي‌گذارد، بر قدرت و توان بالاي نيروهاي مسلح ايران تأکيد داشته و به نوعي به قدرت برابر جمهوري اسلامي با آمريکا در عرصه جنگ‌هاي الکترونيکي و پيشرفت‌هاي فراوان جمهوري اسلامي اعتراف مي‌نمايد. اما در آن سوي اين ماجرا، موضع منفعلانه آمريکايي‌ها نيز در نوع خود جالب توجه بوده است.

ارتش آمريکا بلافاصله در اظهاراتي خنده‌دار اعلام کرد که نيروي دريايي آمريکا تمام هواپيماهاي بدون سرنشين خود در منطقه خاورميانه را شمارش کرده و هيچ‌يک از اين هواپيماها که ايران مدعي شکار آن شده، مفقود نشده است! اين اقدام که به مثابه فرار رو به جلوي آمريکايي‌ها به‌شمار مي‌رود با واکنش جالب توجه ايران مواجه شد. يکي از مقامات نظامي کشورمان به آمريکايي‌ها توصيه کرد که يک بار ديگر پهپادهايشان را به‌طور دقيق شمارش کنند! اين اقدام منفعلانه کاخ سفيد، پيش تر نيز در شکار پهپاد آمريکايي‌ها به کار گرفته شد که با شکست مواجه گرديد.

سال گذشته پس از شکار «آرکيو 170» هم آنان ابتدا سياست انکار را پيش گرفتند و پس از قبول خبر اين شکار بزرگ، ادعا کردند اين پهپاد که مجهز به آخرين تکنولوژي هوافضا مي‌باشد، به‌طور تصادفي به‌دست ايران افتاده و ايراني‌ها نمي‌توانند استفاده‌اي از آن بکنند! اما با اسنادي که به مرور توسط ايران منتشر شد، اين‌بار آمريکايي‌ها منفعل شدند تا جايي که رئيس جمهور آمريکا رسماً از ايران خواست تا اين پهپاد را تحويل دهد. چند روز قبل نيز، آمريکايي‌ها دوباره مجبور به اعتراف شدند و اعلام کردند که پهپاد شکارشده، آمريکايي است. اين اعتراف آن زماني ارزش دوبرابر پيدا مي‌کند که آمريکايي‌ها نتوانسته‌اند نگراني خود را از اين اقدام ايران پنهان کنند. شبکه آمريکايي سي‌ان‌ان اعلام کرد: با توجه به اين موضوع که امروزه ارتش آمريکا به‌طور قابل ملاحظه‌اي در عمليات‌هاي نظامي خود به پهپادها وابسته است، توان ايران در مقابله با پهپادهاي آمريکايي، براي واشنگتن بسيار نگران‌کننده است.

اکنون ديگر مشخص شده است که پيشرفت‌هاي خيره‌کننده و بي‌نظير جمهوري اسلامي در عرصه‌هاي فني و علمي، مي‌رود تا کشورمان را به‌عنوان يک قدرت نوظهور در جهان معرفي کند، به گونه‌اي که توان شانه به شانه‌شدن با بزرگ‌ترين قدرت‌هاي جهاني را دارد. امروزه ديگر مردم مظلوم فلسطين مي‌توانند با عنايات الهي، با استفاده از تجهيزات نظامي ايراني، پشت يکي از قوي‌ترين ارتش‌هاي جهان را به زمين بخوابانند.

اگر روزگاري، ارتش اسرائيل، به خود اجازه هرگونه تجاوز به خاک فلسطين و لبنان را مي‌داد، اکنون ديگر جرأت و بلکه عرضه اين‌کار را ندارد. در جنگ 8 روزه در غزه و نبرد 33 روزه در لبنان که در هر دو، ارتش تا دندان مسلح صهيونيستي با شکست مواجه شد، دست جمهوي اسلامي مشاهده شد. در واقع جمهوري اسلامي پيروز واقعي اين ميدان سخت بود. دنيا بايد در برابر ملت بزرگ ايران، به احترام بايستد و به قدرت ايمان، اراده و اقتدار ايرانيان و جمهوري اسلامي اذعان نمايد؛ چرا که اکنون يک قدرت جديد ظهور کرده و آن قدرت، جمهوري اسلامي ايران است.

 

پایگاه 598 -  علي اكبر عالميان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.