شنبه 7 بهمن 1391 | 08:44
سید حسن نصرالله:
ایران هیچ‌گاه نگاه شیعی و سنی نداشته است
ایران هیچ‌گاه نگاه شیعی و سنی نداشته است
دبیر کل حزب الله لبنان گفت: متاسفانه امروزه حمله ای برنامه ریزی شده برای توهین به شخصیت پیامبر اسلام (ص) و دین و دعوت ایشان به راه افتاده و این مساله از مهم ترین چالش های امت اسلام است.

 

پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت ":"سید حسن نصرالله" جمعه شب طی سخنانی در مراسم جشنی به مناسبت هفته وحدت اسلامی و میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) در مجتمع سید الشهداء (ع) ضاحیه جنوبی بیروت گفت: قرآن کریم ما را به گفت و گو و سخن فرا خوانده است، اما توهین و ناسزار در رابطه با مقدسات، از سوی هیچ کس قابل پذیرش نیست.

وی گفت: لازم است که در برابر این گونه توهین ها به مقدسات، خشم خود را نشان دهیم، اما باید دانست که مسئولیت ما فعالیت مثبت به منظور شناساندن پیامبر اکرم (ص) و سیره و سخنان ایشان به جهانیان است.

به گزارش جهان وی اظهار داشت: امروزه برخی مسایل از روی ظلم و ستم به رسول الله (ص) نسبت داده می شود و باید این امور توضیح داده شده و از واجبات است که این شخصیت استثنایی به جهان معرفی شود.

سید نصرالله گفت: توهین هایی که به ساحت رسول اکرم (ص) روا داشته شده، در ورای آن جریان هایی قرار دارد که هدف آنها فتنه گری میان مسلمانان و مسیحیان و حتی میان مذاهب مختلف اسلامی است.

وی افزود: از مهم ترین چالش های مهم پیش رو این است که میزان درگیری و چند دستگی ها در بسیاری از کشورهای جهان عرب و اسلام رو به افزایش است.

دبیر کل حزب الله گفت: این مساله در سطوح طایفه ای میان مسلمانان و مسیحیان وجود داشته و این امکان نیز هست که بعد مذهبی میان اهل تسنن و تشیع به خود بگیرد.

**تمام درگیری ها مذهبی وطایفه ای بعد سیاسی دارد

سید حسن نصرالله گفت: اغلب درگیری ها و جنگ ها که به بهانه مذهب و دین به راه می افتد، پیش زمینه واهدافی سیاسی دارند که تنها به مساله سلطه و کسب قدرت مربوط می شوند و هیچگونه رابطه ای با اسلام، مسیحیت و همچنین تشیع و تسنن ندارد.

وی با اشاره به درگیری ها و نزاع های جاری درمنطقه، گفت: دامنه این درگیریها از چارچوب طایفه ای و مذهبی فراتر رفته است و نمی توان به چالش های منطقه تنها در بعد طایفه ای یا مذهبی نگریست.

وی افزود: باید به بررسی تحولات و چالش های منطقه بپردازیم چرا که لبنان جزیی از منطقه بوده که بیشترین تأثیر را ازپیامدهای آنها داشته است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: درگیری های مذهبی در طول تاریخ جاری بوده است، ولی مشکل اساسی این است که به شکل دقیق مشخص نیست که چگونه با آنها باید برخورد شود.

دبیر کل حزب الله تأکید کرد: خطر وقتی است که ما زمام امور را برای حل درگیری ها از دست بدهیم ولی اگر با این درگیری ها با روح مسئولیت برخورد کنیم، در آن صورت بسیاری از مشکلات که ممکن است در اثر درگیری ها رخ دهند از بین خواهند رفت.

دبیر کل حزب الله افزود: حتی در کشورهایی که در آن تعدد ادیان و مذاهب وجود دارد نیز دائما درگیری میان اتباع این آیین ها وجود ندارد.

سید حسن نصرالله افزود: از بزرگترین جنگ ها درتاریخ اسلام، جنگ میان بنی امیه و بنی عباس بوده که هیچ رابطه ای با تشیع و تسنن نداشته و تنها بر سر مساله سلطنت بوده است.

وی اظهار داشت: به جنگی که ˈصدام حسینˈ (دیکتاتور معدوم عراق) علیه ایران به راه انداخت، به هیچ وجه نمی توان بعدی مذهبی داد، چرا که بخش بزرگی از افسران و نیروهای ارتش عراق از شیعیان بودند.

دبیر کل حزب الله گفت: برخی از نظام های عربی که هیچ توجهی به مساله فلسطین ندارند، مساله درگیری با ایران و نزاع میان اهل تسنن و شیعیان را جایگزین این قضیه فلسطین کرده اند.

وی افزود: نکته مهم این است که باید نگاه ما به این درگیری ها، سیاسی باشد نه دینی و باید از بروز پیامدهای اینگونه مسایل درقالب دینی ومذهبی جلوگیری به عمل آید.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ما باید هوشیار باشیم و مشکلات را در منقطه خود رفع کنیم و مشکل هر کشوری را به همان کشور منحصر کنیم و مشکلات کشورهای مختلف را به یکدیگر ربط ندهیم.

دبیرکل حزب الله گفت: گفت وگو همراه با سعه صدر وشکیبایی و تحمل، بی شک بهتر از ایجاد درگیری و زد و خورد است و حتی هنگامی که زد وخورد هم وجود داشته باشد، باید برای حل مشکلات به گفت وگو پناه بیاوریم.

**تاکید حزب الله بر برگزاری گفت وگو در منطقه

نصرالله گفت: ما برای جلوگیری از بروز درگیری در کشورهای منطقه از جمله سوریه، یمن، تونس، لیبی، مصر، عراق و لبنان همواره بر گفت و گو تاکید داشته ایم چرا که گفت و گو بدون تردید بهتر از ایجاد تنش، زد وخورد، درگیری و نابودی ملت ها و کشورها است و آمریکا و اسراییل نیز در این میان تماشاگرند.

وی افزود: نمی شود کسی کشورش را به خاطر ایجاد روند اصلاحات نابود کند، باید دولت و مؤسسات آن کشور باقی باشند تا بتوانند نسبت به درخواست های مردم در کسب حقوق، آزادی و ایحاد اصلاحات تلاش کنند و این امر بدون ایجاد گفتگو، امکان پذیر نیست، پس باید به درگیری ها رنگ مسالمت آمیز بدهیم.

سید حسن نصرالله نصرالله اظهار داشت: مسئولیت نخبگان جهان عرب امروز بسیار بزرگ است، چرا که مردم اینک بیش از هر زمان دیگری آنها را مسئول امور دنیوی خود می دانند.

دبیرکل حزب الله با اشاره به برگزاری انتخابات ˈکنیستˈ رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: در این انتخابات به وضوح عقب نشینی برخی مسئولان، فعالان سیاسی، احزاب و گروه های تأثیر گذار صهیونیستی دیده شد و حزب های مذهبی تندرو زیادی به صحنه سیاسی اسراییل وارد شده اند که خود حاکی از وجود بحران سیاسی در این رژیم است.

وی ادامه داد: از نظر ما در رابطه با مسایلی از قبیل قضیه فلسطین و آوارگان فلسطینی، روی کار آمدن احزاب راست گرا یا چپ گرای اسراییل فرقی ندارد؛ چرا که تمام آنها در برخورد با قضایای مهم منطقه، همانند هم نقش یکسانی را ایفا کرده اند و تاریخ نشان می دهد اکثر جنگ های منطقه به دست احزاب چپگرا به وقوع پیوسته است.

وی گفت: با توجه به اینکه طبع سلطه جویی و درنده خویی اسراییل، تغییرناپذیر است، ازاین رو نباید به وقوع اتفاق یا رویدادی مهم دراین زمینه، امید بست.

دبیرکل حزب الله همچنین در رابطه با مساله فلسطین و نوار غزه، تأکید کرد: مقاومت عامل قدرت غزه است و آشتی گروه های فلسطینی و همچنین پایبندی به مقاومت و مردم فلسطین بهترین ضامن بازگشت کامل حقوق فلسطینی ها است.

سید حسن نصرالله اظهارکرد: صرف نظر از روی کار آمدن هر دولتی در اسراییل، معادله ارتش، مردم و مقاومت ضامن حمایت از لبنان است و قدرت ملی ما، کشورمان را حمایت می کند.

وی گفت: بهترین پاسخ به انتخابات اسراییل دعوت به افزایش پایبندی به مقاومت بوده و اینکه لازم است همگی همکاری کنیم تا فلسطین و مقاومت قوی باشند و همچنین بر قدرت لبنان نیز افزوده شود.

وی در رابطه با مسایل داخلی لبنان ادامه داد: در رابطه با لبنان موضوعی که از اهمیت بسیار بالا برخوردار است، مساله انتخابات پارلمانی و قانون مربوط به آن است.

دبیر کل حزب الله افزود:بخش بزرگی از صحنه سیاسی لبنان از هرگونه ناسزا گویی و فحاشی به دور بوده و کاملا محترمند و بهتر است که از هرگونه جدالی که کار را به سطحی ناپسند می کشاند، خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع قانون انتخابات در لبنان از اهمیت و حساسیت برخوردار بوده، افزود: تمام جریان های سیاسی و طوایف مختلف در کشور به این مساله با حساسیت می نگرند و این مساله نتیجه شرایط و چند دستگی های شدیدی است که در لبنان وجود دارد و شرایط منطقه ای نیز به این مساله دامن می زند.

دبیر کل حزب الله افزود: امروزه طبیعی است که مسیحیان نگرانی های بیشتری بویژه در شرایطی که در منطقه حکمفرماست، داشته باشند.

وی ادامه داد: هنگامی که مسیحیان لبنان آنچه را که بر هم کیشان خود در عراق، سوریه و نیجریه گذشته می بینند، حق دارند که بیمناک شوند.

سید حسن نصرالله گفت: تحولات در منطقه پیچیدگی گفتگوها و رویکرد لبنانی ها را نسبت به قانون انتخابات افزایش داده است ، باید حوصله خود را در خصوص برخی جریان ها در لبنان افزایش دهیم و سعی کنیم که در راستای اطمینان بخشی در رفع برخی نگرانی ها بکوشیم.

وی ادامه داد: برخی رهبران سیاسی هنگامی که از طرح قانون انتخابات ˈارتدوکسیˈ سخن می گویند، متاسفانه آن را طرح حزب الله می خوانند که این مساله صحیح نیست.

سید حسن نصرالله گفت: ما گزینه ها و طرح های زیادی در رابطه با قانون انتخابات داریم و اینکه گفته می شود ما با هدف برگزار نشدن انتخابات، در کنار قانون ˈارتدوکسˈ قرار گرفته ایم، حرفی پوچ و بی اساس است.

وی با اشاره به اینکه طرح ارتدوکسی و قانون نسبیت فرقی برای حزب الله ندارد، ادامه داد: دررابطه با انتخابات، ما به اصل نسبیت، صرف نظر از میزان حجم و رأی حزب الله، به عنوان یک مبدأ نگاه می کنیم.

به گزارش ایرنا، دبیر کل حزب الله تأکید کرد: برخی می گویند اجرای انتخابات براساس اصل نسبیت، ما را به عنوان یک گروه سیاسی، در گروه اکثریت مجلس قرار می دهد، ولی شاید این اتفاق رخ ندهد و ما در گروه اقلیت مجلس قرار گرفتیم، ولی به هر حال لازم است با انصاف سخن گفته شود.

وی گفت: ما با اصل نسبیت، که فرصت یکسانی به همه گروه ها برای ورود به مجلس اعطا می کند، موافق هستیم و دراین صورت لبنان به یک دایره انتخاباتی تبدیل می شود.

۳ میلیارد دلار در جریان انتخابات سال ۲۰۰۹ خرج کردند

سید حسن نصرالله گفت: هیچ انتخاباتی درلبنان با زور سلاح مقاومت برگزار نشده است و سلاحی که برخی گروه ها دم از احتمال دخالت آن در جریان انتخابات می زنند سلاحی است که درنزد اکثر گروه های لبنانی وجود دارد.

وی ادامه داد: خطرناک ترین سلاح در جریان انتخابات، سلاح پول و مال است و من از یکی از مسئولان گروههای سیاسی شنیده ام که آنها ۳ میلیارد دلار در جریان انتخابات سال ۲۰۰۹ میلادی خرج کرده اند.

دبیرکل حزب الله تأکید کرد: مشکل اصلی کسانی که با اجرای اصل نسبیت در انتخابات مخالفت می کنند این است که اصل نسبیت، حجم طبیعی گروهها و احزاب را در مجلس مشخص می کند.

سید حسن نصرالله گفت: باید به مسیحیان لبنانی و تمام گروه ها نیز فرصت داد و پس از آن سراغ انتخابات مجلس برویم و هیچ کس نباید فکر کند که کمتر از حجم و اندازه خود سهم برده است.

وی ادامه داد: از مردم لبنان می خواهم که به شکل عادلانه و منصفانه به بحث و بررسی قانون انتخابات بپردازند و فکر این مساله را که در سوریه چه می گذرد از خود دور کنند.

سید حسن نصرالله گفت: من امیدوارم همه احزاب و گروه های لبنانی به موضوع قانون انتخابات، صرفا به دیده یک قانون عادی نگاه نکنند، بلکه به این موضوع، به منزله یک مرحله بنیادین برای کشور بنگرند.

وی گفت: سرگرم شدن به موضوع انتخابات، نباید دولت را از رسیدگی به امور مهم کشور، ازجمله موضوع پناهجویان سوری و فلسطینی و اوضاع امنیتی غافل کند و باید همه مسایل به موازات هم، مورد بحث وبررسی قرارگیرند.

منبع:جوان آنلاین

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.