پنجشنبه 12 بهمن 1391 | 11:41
آرژانتین درخواست اسرائیل درباره توافق با ایران را رد کرده است
آرژانتین درخواست اسرائیل درباره توافق با ایران را رد کرده است
آرژانتين با درخواست رژيم اسرائيل مبني بر توضيح درباره توافق‌نامه اخير آن با ايران جهت تحقيق درباره بمب‌گذاري ۱۹۹۴ در بوينس آيرس، مخالفت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت "وزارت خارجه آرژانتين، روز چهارشنبه (۳۰ ژانويه، ۱۱ بهمن) در بيانيه‌اي درخواست اسرائيل براي توضيح درباره اين موضوع را «اقدامي نامناسب» دانست و تاکيد کرد، آن را به شدت رد مي‌کند.

علي اکبر صالحي، وزير امور خارجه ايران و هکتور تيمرمن، همتاي آرژانتيني وي روز يک‌شنبه (۲۷ ژانويه، هشت بهمن) تفاهم‌نامه‌اي امضا کردند که بر اساس آن قوه قضائيه دو کشور با کمک چند حقوقدان مستقل تحقيقاتي را انجام دهند تا زمينه براي کشف حقيقت درباره انفجار مقر يهوديان در بوينس آيرس فراهم شود.

رژيم اسرائيل روز سه‌شنبه (۲۹ ژانويه، ۱۰ بهمن) در اعتراض به اين توافق، سفير آرژانتين را فراخواند.

وزارت امور خارجه اسرائيل همچنين از سفير اين رژيم در آرژانتين خواسته است «به منظور شفاف‌سازي» درباره اين توافق، نشستي را با وزير خارجه آرژانتين خواستار شود.

ييگال پالمور، سخنگوي وزارت خارجه رژيم اسرائيل نيز روز دوشنبه (۹ بهمن، ۲۸ ژانويه) گفت: «اين خبر ما را حيرت زده کرده است و از دولت آرژانتين خواهيم خواست که توضيح کاملي در مورد آنچه مورد توافق گرفت در اختيار ما بگذارد چون اين مسأله مستقيما به اسرائيل مربوط مي‌شود.»

در بيانيه وزارت خارجه آرژانتين آمده است: « [قربانيان] حمله تروريستي هجده جولاي ۱۹۹۴، حتي يک شهروند اسرائيلي را شامل نمي‌شود. بيشتر قربانيان اتباع آرژانتيني بودند و شش شهروند بوليوي، دو لهستاني و يک تبعه شيلي نيز از جمله قربانيان هستند.»

انفجار آميا در سال ۱۹۹۴ که در آن ساختمان هفت طبقه انجمن همياري اسرائيل و آرژانتين در شهر بوينس آيرس ويران شد، ۸۵ کشته و بيش از ۳۰۰ زخمي برجا گذاشت.

کريستينا کرشنر، رئيس جمهور آرژانتين از توافق اخير ميان اين کشور و ايران استقبال کرده و آن را تاريخي دانسته است.

وي تصريح کرده است: «نزديک به ۱۹ سال بعد از حمله به آميا (AMIA)، براي نخستين بار، ابزاري حقوقي ميان ايران و آرژانتين ايجاد شده است.»

آرژانتين، تحت فشار سياسي امريکا و اسرائيل، به طور رسمي ايران را به دخالت در اين بمب‌گذاري متهم کرده بود. جمهوري اسلامي ايران هرگونه دخالت در اين انفجار تروريستي را به شدت رد کرده است.

منبع:پرس تی وی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.