چهارشنبه 25 بهمن 1391 | 11:27
مقصر اصلی تحریم ها علیه ایران شناسایی شد
مقصر اصلی تحریم ها علیه ایران شناسایی شد
موسسه آمریکایی گالوپ که به گفته رسانه های آمریکا از معتبر ترین موسسات افکار سنجی است، در ماه های اخیر نظرسنجی ای را میان ایرانیان برگزار کرده است که نتایج جالب و قابل توجهی را داشته و به سوالاتی از قبیل نظر مردم ایران در قبال فعالیت هسته ای و مقصر اصلی تحریم ها پاسخ می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت "نظرسنجی اخیر موسسه آمریکایی گالوپ نشان می دهد که حدود ۶۳ در صد از ایرانی ها علی رغم تحریم ها و شرایط دشوار اقتصادی موافق ادامه یافتن برنامه هسته ای کشورشان هستند. انتشار نتایج این نظرسنجی، رسانه های غربی به ویژه شبکه فارسی زبان بی بی سی را در حیرت فرو برده است.

این نظرسجی در آذر و دی ماه ۱۳۹۱ بین ۱۰۰۰ نفر از ایرانیان و به صورت تلفنی انجام شده است، ایرانیان در این نظرسنجی بیش از سازمان ملل و اتحادیه اروپا، آمریکا را به خاطر اعمال تحریم ها سرزنش کرده اند.

سوال گالوپ از ایرانیانی که در این نظرسنجی شرکت کردند این بود که : با توجه به مقیاس تحریم های اقتصادی علیه ایران، آیا ایران باید به توسعه توان هسته ای خود ادامه دهد؟

۶۳% پاسخ دهندگان گفته اند بله، ۱۷% گفته اند خیر و کمتر از ۲۰% هم مایل به پاسخ گویی نبوده اند.

غربی ها اعلام کرده اند برنامه هسته ای ایران دلیل اصلی اکثر تحریم ها است اما اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که ایران باید به فعالیت صلح آمیز هسته ای ادامه دهد.

بر طبق آمار ارائه شده توسط این موسسه آمریکایی، تعداد افرادی که موافق ادامه فعالیت هسته ای ایران هستند نسبت به دفعه قبلی که این نظرسنجی صورت گرفته، ۶% افزایش داشته است.

سوالات این نظرسنجی به گونه ای طراحی شده است تا مشکلات اقتصادی نتیجه مسنقیم تحریم ها به نظر برسد، اما بازهم نتیجه دلخواه رسانه های غربی حاصل نشده و حجم انتقاد از دولت آمریکا در برابر دولت ایران، ۵ به ۱ است.

* مقصر اصلی تحریم ها کیست؟

۴۷ درصد یعنی حدود نیمی از مردم آمریکا را مقصر اصلی دانستند و در مقابل فقط ۱۰ درصد تقصیر اصلی را متوجه دولت ایران می دانند.

این نتایج به گونه ای بوده است که شبکه های رسانه ای استکبار به خصوص بی بی سی فارسی به تکاپو جهت خنثی کردن اثرات آن افتاده اند. بی بی سی در مطالب و گزارشاتی این نظر سنجی ها را سطحی، بی اساس و غیرقابل استناد داسته است، درحالی که این نظرسنجی ها توسط یک موسسه آمریکایی تهیه شده است و درصورتی که نتایج مورد نظر این رسانه ها حاصل می شد، این شیوه نظر سنجی را کاملا علمی می پنداشتند! چنانکه تا کنون موسسه گالوپ را یکی از معتبرترین موسسات افکارسنجی معرفی می کردند.

* تفسیر نهایی

گالوپ در تفسیر نهایی خود آورده است: با وجود تاثیر تحریم ها بر اقتصاد و مردم ایران، به نظر می رسد اکثریت ایرانی ها حاضرند بهای سنگین تحریم ها را به جان بخرند.

این تفسیر همچنین می افزاید: ایران یکی از پر جمعیت ترین کشورهای خاورمیانه که تغییرات چشمگیری را تجربه می کند، کشوری مهم در ایجاد توازن قدرت در منطقه باقی خواهد ماند.

این نتایج نشان می دهد که مردم معتقدند دلیل اصلی تحریم ها چیز دیگری غیر از بحث هسته ای، یعنی وجود نظام جمهوری اسلامی و مخالفت با سیاست های استکباری دولت های غربی است و توقف برنامه هسته ای تغییری در موضع خصمانه دولت های غربی در قبال ایران ایجاد نخواهد کرد.

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.