چهارشنبه 16 اسفند 1391 | 16:37
به مناسبت سالروز اعدام رزم آرا
اعدام انقلابی سپهبد در مجلس ترحیم
اعدام انقلابی سپهبد در مجلس ترحیم
«ای اقلیّت! با من مخالفت نكنید، وای كثریّت! با من راه بیایید. من از هژیر قلدرترم. ایران نمی تواند لوله هنگ (آفتابه گلی) و آفتابه بسازد، چگونه می تواند نفت را ملی و با دولت بزرگ انگلستان بجنگد! اگر شما مخالفت كنید، مجلس را بر سر اقلیّت و وكلا (مصدق و جبهه ملی) و مسجد را بر سر (آیت الله) كاشانی، و فلان را بر سر فلان خراب می كنم.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"سال ۱۳۲۹ش، از نظر سیاسی در كشور ایران، سال پرحادثه بود. از این رو كه در دوره شانزدهم مجلس شورای ملّی، آیت الله سید ابوالقاسم كاشانی(ره) و دكتر مصدق، از طرف مردم با رأی زیاد به نمایندگی مجلس انتخاب شدند. تا آن وقت، انگلستان بر نفت ایران سلطه داشت و آن را غارت می كرد. شاه و نخست وزیر و وزرای كابینه اش، طرفدار استعمار انگلیس بودند، دكتر مصدق و آیت الله كاشانی و طرفدارانشان می خواستند كه نفت از چنگال انگلیس بیرون آید و ملّی اعلام شود؛ لذا در مجلس شورای ملّی سخن از این موضوع، بحث روز بود.

شاه، سپهبد علی رزم آرا را نخست وزیر خود كرده بود و او با كمال قلدری می كوشید دست انگلیس را برای همیشه برای غارت نفت باز گذارد. او با ملی شدن صنعت نفت، مخالفت می كرد. یك روز قبل از اعدامش، در مجلس شورای ملی سخنرانی كرد و با عصبانیت مشت بر روی میز مجلس كوبید و با گستاخی تمام گفت: «ای اقلیّت! با من مخالفت نكنید، وای كثریّت! با من راه بیایید. من از هژیر(۱۹) قلدرترم. ایران نمی تواند لوله هنگ (آفتابه گلی) و آفتابه بسازد، چگونه می تواند نفت را ملی و با دولت بزرگ انگلستان بجنگد! اگر شما مخالفت كنید، مجلس را بر سر اقلیّت و وكلا (مصدق و جبهه ملی) و مسجد را بر سر (آیت الله) كاشانی، و فلان را بر سر فلان خراب می كنم.»   فدائیان اسلام به رهبری نوّاب صفوی، طرفدار آیت الله كاشانی(ره) بودند، و به این نتیجه رسیده بودند كه سپهبد علی رزم آرا نخست وزیر وقت، كه عامل استعمار انگلیس است، باید اعدام انقلابی شود. آیت الله كاشانی(ره) نیز او را مهدور الدّم می دانست.   هنگامی كه آیت الله میرزا محمد فیض(ره) رحلت كرد، آیت الله كاشانی(ره) در همان روز اول رحلت، در تهران و در مدرسه علمیه مروی، به پاس احترام او، مجلس ترحیم گرفت، ور در روز دوم رحلت آیت الله فیض(ره) از طرف شاه و دولت اعلام شد كه صبح در مسجد شاه به مناسبت رحلت آیت الله فیض - كه روز چهارشنبه بود. - مجلس ترحیم برقرار است.   جمعیت بسیاری در این مجلس شركت كردند، خطیب توانا حضرت حجة الاسلام آقای محمد تقی فلسفی(ره) بر فراز منبر رفت و مشغول سخنرانی شد، در آن سخنرانی پیرامون «سرمایه های معنوی كشور» سخن گفت و پس از ذكر مطالبی، همین كه می خواست این موضوع را با وجود ذیجود آیت الله میرزا محمد فیض(ره) تطبیق دهد كه از سرمایه های بزرگ معنوی و علمی و فرهنگی مملكت بود، ناگاه دو یا سه بار صدای تیر در درون مسجد شنیده شد.   مجلس شلوغ شد و نظم به هم خورد. مردم گریختند. آقای فلسفی كه نتوانست سخنرانی را به پایان برساند، از منبر پایین آمد، بعد معلوم شد كه سپهبد علی رزم آرا نخست وزیر هنگام ورود به مجلس، هدف گلوله یكی از فدائیان اسلام، به نام خلیل طهماسبی قرار گرفته و كشته شده است. به این ترتیب یكی از مهره های درشت استعمار، در مجلس فاتحه آیت الله میرزا محمد فیض(ره) اعدام انقلابی شد. همین حادثه اوضاع را به نفع آیت الله كاشانی و دكتر مصدق در مورد ملی كردن صنعت نفت، عوض كرد و راه را برای قطع ایادی سلطه پیر استعمار انگلیس، هموار ساخت.     در همان زمان مجله ترقّی در شماره ۶۷۳خود چنین نوشت: «گلوله ای كه سیر تاریخ ایران را عوض كرد.»   به این ترتیب آیت الله میرزا محمد تقی فیض(ره) كه در ایران شهرت داشت، این حادثه باعث شد كه نامش در تیتر خبرگزاری های جهان آمده و در جهان شهرت یافت و مجلس ترحیم او مایه بركت و زمینه ساز برای قطع دست استعمار انگلستان و تحقّق ملی شدن صنعت نفت ایران شد.                  جسد منحوس رزم آرا                           همسر رزم آرا بعد از شنیدن خبر کشته شدن شوهرش     انتهای متن/ فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.