پنجشنبه 17 اسفند 1391 | 12:14
تجلیل از مواضع شجاعانه و انقلابی
بازخوانی ۴ دیدار چاوز با مقام معظم رهبری
بازخوانی ۴ دیدار چاوز با مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری در دیدار هوگو چاوز در اسفندماه ۸۸ با تجلیل از مواضع شجاعانه و عدالتخواهانه و همچنین مردم‌دوستی چاوز خطاب به وی تأکید کردند: روی کار آمدن دولت شما در ونزوئلا فصل تازه‌ای در تاریخ منطقه آمریکای لاتین بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا در 9 سفری که به ایران داشته است 4 بار با مقام معظم رهبری دیدار کرد که نخستین دیدار در سال 1383 و در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بود.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار که در 9 آذر 1383 ماه صورت گرفت دیدگاه مشترک دو کشور در مورد مسائل اساسى را بسیار ارزشمند خواندند و تأکید کردند: باید از این مسئله در جهت گسترش بیش از پیش همکاریها در ابعاد مختلف و قوى شدن دو کشور بمنظور ایستادگى در مقابل تهدیدهاى قدرتهاى زورگو، استفاده کرد.

ایشان، قوى شدن را به معناى استحکام بخشیدن به ساخت ملى و بافت فکرى کشور دانستند و افزودند: باید ضمن حفظ همبستگى ملى و امید و غرور ملى در کشور، در جهت آسایش مردم و پیشرفت اقتصادى نیز تلاش شود زیرا تنها در این صورت است که امریکا و حتى قدرتهاى بزرگتر از آن نیز توانایى مقابله با یک کشور و ملت را نخواهند داشت.

مقام معظم رهبرى با اظهار خرسندى از موفقیت آقاى هوگو چاوز و ملت ونزوئلا در مقابل توطئه هاى امریکا، از سیمون بولیوار مبارز و انقلابى معروف امریکاى لاتین تجلیل کردند و افزودند: سیمون بولیوار پدر امریکاى لاتین و همواره مظهر مقاومت مردمى بوده است.

ایشان با تأکید بر اینکه جمهورى اسلامى ایران در طول 25 سال گذشته بواسطه روحیه قوى مردم و همبستگى ملى در کشور تهدیدهاى مختلفى را پشت سر گذاشته است، به جنجال آفرینى هاى اخیر درخصوص استفاده صلح آمیز ایران از انرژى هسته اى اشاره و خاطرنشان کردند: آمریکاییها و دیگر قدرتها یقین دارند که جمهورى اسلامى ایران بدنبال سلاح هسته اى نیست اما این مسائل بخشى از مجموعه فشارهایى است تا ایران از فناورى هسته اى و دانش برتر خود که بومى مى باشد و از درون ملت جوشیده، صرفنظر کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأکید بر اینکه ملت و مسؤولان ایران هیچ هراسى از تهدیدهاى سیاسى و لفظى قدرتهاى زورگو ندارند، تصریح کردند: همانطور که مسؤولان بارها گفته اند، جمهورى اسلامى ایران فعالیت هسته اى خود را مطلقاً تعطیل نخواهد کرد و این خط قرمز ما است.

ایشان با تأکید بر اینکه تلاشهاى سیاسى و مذاکرات با اروپاییها و آژانس بین المللى انرژى هسته اى، با رعایت این خط قرمز بوده است، خاطرنشان کردند: اگر آژانس بین المللى انرژى هسته اى در قضاوتها و مواضع خود، تحت تأثیر امریکا و کشورهاى همفکر او قرار گیرد، اعتبار بین المللى خود را از دست خواهد داد و قابل اعتماد نخواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه اى افزودند: انتظار از آژانس این است که در قبال کشورهاى مختلف برخورد یکسان، عادلانه، و بیطرفانه داشته باشد.

در این دیدار هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا با اظهار خرسندى فراوان از سفر مجدد به ایران و دیدار با مقام معظم رهبرى، از حمایتها و کمکهاى معنوى جمهورى اسلامى ایران از ونزوئلا قدردانى کرد و با اشاره به تهدیدهاى مختلف امریکا بر ضد این کشور افزود: منطقه امریکاى مرکزى طى 200 سال گذشته همواره با دخالتهاى متعدد امریکا مواجه بوده و براساس مدارک کاملاً مستند آنچه که در دو سال اخیر اعم از کودتا، ایجاد بحرانهاى اقتصادى و خرابکارى در ونزوئلا روى داد، در واشنگتن طراحى شده بود.

وى با تأکید بر اینکه اتحاد و همبستگى مردم ونزوئلا موجب شکست توطئه هاى امریکا از جمله طرح برگزارى رفراندوم براى بى ثبات کردن کشور شد، خاطرنشان کرد: ما همبستگى خود را با ملت و کشور ایران در مقابل تهدیدهاى امریکا اعلام مى کنیم و آماده گسترش همکاریهاى دو کشور در ابعاد مختلف هستیم.

* دیدار دوم

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دیگر هوگو چاوز با ایشان در تاریخ 10/4/86 تأکید کردند: کشورهای مستقل باید با وحدت و همکاری، قدرت خود را افزایش دهند و با امید و نشاط و تحرک، از هویت مشترک و منافع ملتهای خویش دفاع کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ناکامیهای آمریکا در ضربه زدن به ونزوئلا و ایران افزودند: جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا هر دو دارای نظامهای مستقل و ملی هستند و به مردم اتکا کرده اند بنابراین همکاری آنها امری طبیعی است و باید تقویت شود.

ایشان با اشاره به طرحها و اقدامات امریکا برای ضربه زدن به کشورهای مستقل افزودند: کشورهای سلطه گر، بیشتر در سایه هیبت خود، به دیگران زور می گویند اما هیبت امریکا امروز تا حد زیادی از بین رفته است و این کشور در بافت و ساخت سیاسی خود، دچار اختلالهای فراوان شده است و کشورهای مستقل با توجه به این واقعیت باید همکاری خود را گسترش دهند.

رهبر انقلاب اسلامی جدیت در پیگیری و اجرای توافقهای دو کشور را ضروری برشمردند و افزودند: می توان با تکیه بر ظرفیتهای موجود، شتاب همکاریها را بیشتر کرد.

در این دیدار که آقای احمدی نژاد نیز حضور داشت رئیس جمهور ونزوئلا با ابراز خرسندی فراوان از سفر مجدد به تهران، جمهوری اسلامی ایران را الگوی خوبی برای دیگر کشورها خواند و گفت: قراردادهای متعدد دو کشور در بخش های نفت – گاز، پتروشیمی و صنایع مختلف نشان می دهد تهران و کاراکاس در گسترش همکاری، جدی هستند.

آقای هوگو چاوز با اشاره به تحولات سیاسی سالهای اخیر در امریکای لاتین و روی کار آمدن دولتهای مستقل و ضدامریکایی در چندین کشور این منطقه گفت: این واقعیات نشان می دهد امپریالیزم امریکا در حال ضعیف شدن است و کشورهای مستقل با خوش بینی و امید، به آینده چشم دوخته اند.

 

* دیدار سوم

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین دیدار هوگو چاوز در تاریخ 15/1/88 با ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا باید با افزایش بیشتر همکاریها و گسترش آن زمینه قدرت و استحکام بیش از پیش جبهه تازه تأسیس شده استقلال را فراهم کنند. با تجلیل از مواضع شجاعانه و عدالتخواهانه و همچنین مردم دوستی آقای چاوز خطاب به وی تأکید کردند: روی کار آمدن دولت شما در ونزوئلا فصل تازه ای در تاریخ منطقه امریکای لاتین بود و شهامت دولت و مردم ونزوئلا، اعتماد به نفس را در مردم این منطقه بوجود آورده است.

ایشان با قدردانی از موضع گیری شجاعانه رئیس جمهور و دولت ونزوئلا در قضیه غزه و قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کردند: کاری که دولت ونزوئلا انجام داد در واقع وظیفه دولتهای اروپایی بود که مدعی طرفداری از حقوق بشر و حمایت از انسانها هستند ولی متأسفانه دولتهای مدعی اروپایی در جریان کشتار مردم غزه، در نقطه مقابل حرکت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی امریکا را شریک جرم رژیم صهیونیستی در فجایع غزه دانستند و با اشاره به خشم دولتهای مستکبر از مواضع دولت ونزوئلا در جنگ غزه افزودند: خشم دولتهای استکباری و موضع گیری آنها بر ضد ما، نشان دهنده تأثیرگذاری وجود ما است.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به جنجال تبلیغاتی که از چند سال پیش درخصوص انرژی هسته ای ایران به راه افتاده و همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کردند: در این قضیه نیز، عصبانیت جبهه استکبار نشان می دهد دستیابی ایران به فناوری انرژی هسته ای یک اقدام مؤثر در تقویت جبهه حق در جبهه گیریهای جهانی است.

ایشان تأکید کردند: غربی ها بخوبی می دانند که ما به دنبال بمب اتم نیستیم اما عصبانیت آنها به این دلیل است که یک کشور بدون اجازه آنها به این فناوری دست پیدا کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه همه کشورهایی که توانایی دستیابی به انرژی هسته ای را دارند باید به این سمت بروند خاطرنشان کردند: با توجه به محدود بودن منابع نفت و لزوم بهره برداری صحیح از منافع فراوان آن، چاره ای جز حرکت به سمت انرژی های نو از جمله انرژی هسته ای به عنوان سالمترین راه تولید انرژی وجود ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود روابط ایران و ونزوئلا را در زمینه های مختلف خوب ارزیابی کردند و افزودند: با وجود این روابط خوب، ظرفیت های دو کشور برای گسترش همکاریها زیاد است و زمینه تبدیل روابط دو جانبه به روابط چند جانبه در عرصه های بین المللی و منطقه ای وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامی اعتماد و حمایت مردمی رئیس جمهور ونزوئلا را نعمت و فرصت بزرگی برای دولت ونزوئلا خواندند و تأکید کردند: هنگامی که دولتی پشتوانه مردمی داشته باشد می تواند قاطعانه در مقابل قدرتها بایستد که این شرایط و نعمت الهی در ونزوئلا و همچنین در ایران وجود دارد.

در این دیدار که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت آقای هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا با ابراز خرسندی فراوان از دیدار مجدد با رهبر انقلاب اسلامی، خود را پیرو و شاگرد انقلاب اسلامی و رهبران آن دانست و گفت: ما از تجربیات سیاسی دولت و مردم ایران برای ایستادگی در مقابل دشمنان خارجی و امپریالیسم بسیار درس گرفته ایم و همچنان با قوت به مبارزه برای حفظ استقلال خود ادامه خواهیم داد.

وی گفتگوهای کاری خود با رئیس جمهور کشورمان را بسیار مفید و سازنده خواند و افزود: در این گفتگوها درخصوص نقشه راه همکاری های ده ساله جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا توافق شد و امیدواریم همکاریهای دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

* دیدار چهارم

به گزارش فارس هوگو چاوز 6 ماه بعد نیز به ایران سفر کرد و در جریان این سفر نیز برای چهارمین و البته آخرین بار با حضرت آیت الله خامنه ای دیدار کرد.

 رهبر معظم انقلاب در این دیدار که در تاریخ 15/6/88 صورت گرفت تقویت معنوی و روحی را لازمه ایستادگی در مقابل دشمنان دانستند و افزودند: اگر روحیه شکست ناپذیری و مقاومت در درون انسان بوجود آید، در صحنه عمل نیز شکست و هزیمتی نخواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری ناکامی های امریکا در مناطق مختلف خاطرنشان کردند: شکست های پی در پی و کاهش ابهت و قدرت امریکا نشان دهنده واقعیت انکارناپذیر «تغییر دنیا» است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شکست ها و هزینه های بالای امریکا در عراق، افغانستان، لبنان، و فلسطین تأکید کردند: ناکامی امریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران شدیدتر از مناطق دیگر است.

ایشان افزودند: شرایط در امریکای لاتین نیز تغییر کرده و در این منطقه که حیاط خلوت امریکا نامیده می شد، اکنون قدرتی شکل گرفته که در حال رشد روزافزون است.

رهبر انقلاب اسلامی موفقیت های جبهه مقاومت را مرهون اراده و تلاش انسانها و کمک پروردگار دانستند و خاطرنشان کردند: این تلاشها باید افزایش یابد تا قدرت جبهه مقاومت روز بروز بیشتر شود.

حضرت آیت الله خامنه ای همراهی و همکاریهای سیاسی را یکی از لوازم افزایش قدرت برشمردند و تأکید کردند: در کنار هماهنگی های سیاسی، باید همکاریهای صنعتی، اقتصادی، بانکی و حمل و نقل ایران و ونزوئلا نیز بیش از پیش گسترش یابد.

در این دیدار که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت آقای هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا با ابراز خرسندی فراوان از دیدار مجدد با رهبر انقلاب اسلامی ، گفتگوهای خود با رئیس جمهور ایران را بسیار مثبت خواند و گفت: در مذاکرات، توافق های خوبی برای گسترش بیشتر همکاریها انجام شد که از جمله آنها تشکیل مجمع عمومی بانک مشترک میان دو کشور است.

وی با تأکید بر اینکه این بانک مشترک می تواند به یک نهاد قوی اقتصادی تبدیل شود و در دیگر کشورها گسترش یابد افزود: تنها راه مقابله با توطئه دشمنان، اتحاد و همکاری و افزایش قدرت است.

رئیس جمهور ونزوئلا خاطرنشان کرد با تشکیل کمیته پیگیری عالی، هر دو ماه یکبار گزارشی از روند اجرای توافق ها ارائه خواهد شد تا هرگونه مشکلی برطرف و توافق ها سریعاً اجرایی شوند.

انتهای پیام/

598

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.