دوشنبه 21 اسفند 1391 | 10:14
بازخوانی فصلی عملکرد دولت احمدی‌نژاد در سال ۹۱- پاییز
طوفان انتصابات در برگ ریز پاییز
طوفان انتصابات در برگ ریز پاییز
پاییز سال 91 را شاید بتوان فصل چالش‌های اقتصادی برای دولت دهم عنوان کرد، در حالی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران وارد دور تازه‌ای شده بود، بحران ارزی جدیدی بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد.

 

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"پاییز سال 91 را شاید بتوان فصل چالش‌های اقتصادی برای دولت دهم عنوان کرد، در حالی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران وارد دور تازه‌ای شده بود، بحران ارزی جدیدی نیز اقتصاد ایران را درنوردید و بازار را ملتهب کرد.

*دلار دولت را بر هم می ریزد

قیمت دلار در مدت کوتاهی در بازار آزاد افسارگسیخته شد و کنترل آن از دست دولت خارج و موجب برخی اعتراضات سازماندهی شده در بازار ارز شد.

در چنین شرایطی فشار سنگینی در دولت برای موضع‌گیری در قبال بحث ارز وارد شد و شخصیت‌های گوناگونی در این خصوص اظهارنظر کردند.

دولت برای پاسخگویی به این اظهارات و انتقادات وارده از سوی مردم و رسانه‌ها مجبور به برگزاری اولین نشست خبری رئیس جمهور با رسانه‌های کشور پس از یک سال و نیم شد.

*رسانه ها مقصرند

نشستی که در آن تیر انتقادات احمدی‌نژاد، بسیاری از چهره‌ها و نهادهای کشور را در بر گرفت و در این میان برخی از رسانه‌ها نیز از انتقادات رئیس جمهور در امان نماندند و متهم به ایجاد اخلال در بازار ارز و سکه شدند، این نشست خبری با انتقادات وسیع از سوی نمایندگان و شخصیت‌های سیاسی همراه شد.

احمدی‌نژاد در جلسات هیئت‌ دولت تلاش فراوانی کرد تا بازار ارز را کنترل کند و تسهیلات لازم را برای واحدهای تولیدی فراهم آورد اما این تلاش تأثیر کمی بر بازار ارز داشت ،گویی مافیای پنهانی اخلال در بازار ارز قدرتمندتر بود؛ ارز همچنان قیمت بالای خود را حفظ کرد و به رشد خود در ماههای بعدی نیز ادامه داد.


 

نشست خبری رییس جمهور

 

*نامه نگاری به سبک احمدی نژاد

نامه‌نگاری با رؤسای قوا به خصوص رئیس قوه قضاییه نیز یکی از رویدادهای مهم در روابط دولت با سایر قوا در پاییز 91 بود.

رئیس جمهور در نامه‌ اول خود به صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در 29 مهر ماه بر ضرورت توجه به حقوق اساسی زندانیان و همچنین بازدید از برخی زندان‌ها همچون زندان اوین تأکید کرد.

این تقاضای احمدی‌نژاد با واکنش قوه قضاییه روبرو شد و مسئولان دستگاه قضا بر این نکته تأکید کردند که بازدید از زندان‌ها تابع قوانین و مقررات خاصی است که باید رعایت شود.

در این میان احمدی‌نژاد در پاسخ به نامه آملی لاریجانی که به صورت محرمانه و به دفتر وی داده شده بود پاسخی را به صورت علنی به وی ارسال کرد.

در این نامه احمدی‌نژاد با ادبیاتی خاص به وظیفه خود برای دفاع از قانون اساسی تأکید کرد و آملی لاریجانی نیز به همان سیاق پاسخ او را داد و عملا به رئیس جمهور اجازه داده نشد تا از زندان اوین بازدید کند اما احمدی نژاد همچنان مصر بر خواسته خود بود.

*طوفان انتصابات، دولت را فرا می گیرد

در آذرماه سال 1391 تغییرات جدی دیگری در مجموعه هیئت دولت و دفتر رئیس جمهور روی داد و چندین انتصاب جدید با دستور محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت.

 

شامگاه 11 آذر ماه 91 نهاد ریاست جمهوری شاهد تغییرات گسترده ای بود.

اسفندیار رحیم‌مشایی که سمت رئیس دفتر رئیس جمهور را بر عهده داشت به طور غیر منتظره از دفتر رییس جمهور به دبیرخانه تازه تأسیس جنبش عدم تعهد نقل مکان کرد و ریاست این دبیرخانه را بر عهده گرفت و عملا در سمت جدید خود فاقد وظیفه اجرایی شد.

 محمدشریف ملک‌زاده که پیش از این به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب شده بود جای سیدحسن موسوی را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفت و موسوی نیز به عنوان مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور جایگزین مشایی شد.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد با برکنار رضا تقی‌پور از سمت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیکزاد را با حفظ سمت وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.

انتصابی که با واکنش مجلس روبرو شد و نمایندگان آن را نیازمند مصوبه قوه مقننه عنوان کردند و این تغییر سبب تصویب قانونی جدید برای سرپرستی وزارتخانه ها شد.

*سئوالی که ختم به خیر شد

یکی دیگر از چالش‌های احمدی‌نژاد و رئیس جمهور در پاییز سال 91 بحث مطرح شدن سؤال از رئیس جمهور بود، این طرح که به محوریت علی مطهری در مجلس شورای اسلامی مطرح شد پس از اعلام وصول از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

با اعلام وصول این طرح رئیس جمهور به مدت یک ماه فرصت داشت تا در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند اما با دستور مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت انصراف مجلس از این طرح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی انصراف خود را نسبت به سؤال از رئیس جمهور اعلام کردند.

 

 


 

سخنرانی رییس جمهور در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل متحد

 

 

*ایستگاه هشتم نیویورک

احمدی‌نژاد در مهرماه سال 91 برای هشتمین بار و برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل م

تحد راهی نیویورک شد و عملاً با این سفر در تمام نشست‌های مرتبط با مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد.

احمدی‌نژاد در این سفر علاوه بر حضور در مجمع ملی سازمان ملل متحد با نخبگان، مدیران رسانه‌ای، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و همچنین رهبران اتحادیه جهانی ضد صهیونیست دیدار کرد.

دیدارهای دو جانبه با رؤسای جمهور بولیوی، کومور، سوایزیلند و همچنین کوبا از جمله برنامه‌های دیگر احمدی‌نژاد در این سفر بود.

همچنین رئیس جمهور با تعداد کثیری از رسانه‌های بین‌المللی همچون روزنامه واشنگتن پست، تلویزیون ان‌اچ‌دی، شبکه تلویزیونی المیادین، شبکه پی‌بی‌اس، شبکه سی‌بی‌اس گفت‌وگو کرد.

*کویت، ویتنام، بالی

سفر به کشورهای اندونزی،ویتنام،کویت و آذربایجان نیز از جمله برنامه‌های دیگر خارجی رئیس جمهور در پاییز سال 91 بود.رئیس جمهور به منظور شرکت در پنجمین اجلاس دموکراسی بالی به اندونزی سفر کرد و پس از آن راهی ویتنام شد و در آنجا با مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.حضور در اجلاس سران کشورهای عضو اکو در آذربایجان و شرکت در اجلاس سران مجمع همکاری‌های آسیایی در کویت از جمله سفرهای بین‌المللی دیگر احمدی‌نژاد بود.

 

حضور درکنگره میرزا کوچک خان جنگلی

*سفرهای پروژه ای همچنان ادامه می یابد

در پاییز سال 91 سفرهای پروژه‌ای احمدی‌نژاد نیز به روال گذشته ادامه پیدا کرد و این در حالی بود که روند سفرهای استانی همچون تابستان سال 91 متوقف شده بود.

سفر به هرمزگان و بازدید از ناو جماران، سفر به استان اصفهان، سفر به استان آذربایجان شرقی برای بازدید از مناطق زلزله‌زده،سفر به استانهای خراسان رضوی و مازندران برای افتتاح پروژه های مسکن مهر  و حضور در اجلاس بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی از جمله برنامه‌ها و سفرهای پروژه‌ای دیگر احمدی‌نژاد در پاییز سال 91 بود.

*قوای دیگر در کار دولت دخالت نکنند

احمدی‌نژاد در این فصل از سال در برنامه‌های زیادی حضور یافت و سخنرانی کرد که شاید بتوان جنجالی‌ترین این اظهارات را در نخستین همایش جایگاه قوه مجریه در قانون اساسی دانست.

 

در این اجلاس رئیس جمهور ضمن انتقادات جدی از دخالت سایر قوا در وظایف قانونی قوه مجریه به انتقاد از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهور پرداخت و آن را مغایر با قانون اساسی و حقوق حقه ملت عنوان کرد و  دخالت در وظایف قوه مجریه را خلاف اصول قانون و مختل‌کننده کارهای اجرایی کشور برشمرد.

 

پاییز سال 91 بی تردید فصل شلوغ،پرکار و پر حاشیه ای برای دولت دهم بوده است.

منبع:بسیج نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.