دوشنبه 21 اسفند 1391 | 12:05
خط لوله صلح، نشانه شکستن هیمنه آمریکا
خط لوله صلح، نشانه شکستن هیمنه آمریکا
احداث این خط لوله که با بردباری و پیگیری جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد، علاوه بر ایجاد بازاری مناسب ، ثابت و ارزآور، کمکی برای مقابله با اثرات اقتصادی تحریم ها است که دستاوردی سیاسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی است.

 

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"طرح خط لوله انتقال گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان بیش از دو دهه است که با عنوان «خط لوله صلح» مطرح شده است. باتوجه به اهمیت این خط لوله و عدم همراهی های لازم ازسوی هند، ایران تصمیم گرفت تا فعلا اقدامات لازم برای انتقال گاز را به کشور پاکستان فراهم سازد و بعدها درصورت تفاهمات لازم هند نیز در مسیر ترانزیت گاز ایران قرار گیرد.

لذا تلاش های کشورمان با افزایش بحران انرژی در پاکستان، منجر به آن شده است که این کشور علیرغم تهدیدات مکرر آمریکا به تحریم، پروژه خط لوله صلح را دنبال کند. کلنگ آغاز احداث این خط لوله امروز با حضور رئیس جمهوران دوکشور به زمین خورد. این خط لوله علاوه بر تامین نیاز انرژی پاکستان، اهمیتی دوچندان ازمنظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای ایران دارد.

احداث این خط لوله که با بردباری و پیگیری جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد، علاوه بر ایجاد بازاری مناسب ، ثابت و ارزآور، کمکی برای مقابله با اثرات اقتصادی تحریم ها است که دستاوردی سیاسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی است.

شاید بتوان گفت مهمترین منفعتی که این خط لوله برای ایران در بر دارد، اتصال کشور به یکی از مهمترین حوزه های مصرف انرژی به ویژه در آینده است.

همچنین با توجه به فقدان شغل مناسب به میزان کافی در منطقه بلوچستان ایران، این خط لوله می تواند با کارآفرینی مناسب جهت ساکنان آن منطقه موجب پیشگیری از پرداختن به امور خلاف قانون همچون قاچاق و خشونت شود. ضمنا با توجه به تامین امنیت برای احداث خط لوله صلح، امنیت مردم بلوچستان نیز بیش از پیش تامین خواهد شد.

بی بی سی فارسی گزارش داد: بخش ایران این خط لوله تقریبا کامل شده است و ظرف دو سال آینده قرار است ۷۸۰ کیلومتر خط لوله در پاکستان احداث شود.

آمریکا می گوید این پروژه به ایران امکان می دهد گاز بیشتری بفروشد که تلاش ها برای فشار بر این کشور به دلیل برنامه اتمی اش را تضعیف می کند.

همچنین حنا ربانی کهر وزیر خارجه پاکستان سال گذشته گفت که این خط لوله "تامین کننده منافع ملی پاکستان" است و "صرف نظر از هرگونه ملاحظات خارجی" کامل خواهد شد.

مخالفت آمریکا با این طرح، علی‌رغم منافع فراوان برای هر دو کشور نمونه ای از اهمیت استراتژیک این خط لوله برای ایران و پاکستان می باشد. ایجاد قراردادهای کلان و احداث طرح های عظیم همچون خط لوله صلح وزنه های ارزشمندی برای ثبات امنیت ملی کشورمان تلقی می شوند.

با تکمیل این طرح، روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می‌شود که ۹۰ میلیون متر مکعب آن برای هند و ۶۰ میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

هزینه اجرای این طرح در برآوردهای اولیه ۴.۵ میلیارد دلار اعلام شده بود، اما اکنون کارشناسان هزینه طرح را حدود ۷ میلیارد دلار برآورد می‌کنند. این مسیر اقتصادی‎ترین روش تامین انرژی شبه قاره هند است.

آمریکا در ماه های اخیر تلاش های فراوانی برای متوقف کردن این قرارداد نموده است، اما فشارها نتوانسته است پاکستان را از انعقاد این قرارداد با ایران منصرف نماید. کارشناسان سیاسی احداث این خط لوله را موجب تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی دوکشور و موجب شکسته شدن بیش از پیش آمریکا دانسته اند.

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.