شنبه 26 اسفند 1391 | 08:38
خطيب جمعه تهران :
«رجعت» مدال دولتي نيست كه به سينه هر كس بچسبانند
«رجعت» مدال دولتي نيست كه به سينه هر كس بچسبانند
دبير شوراي نگهبان قانون اساسي در خطبه هاي نماز جمعه تهران با اشاره به آزاد و قانونمند بودن انتخابات در ايران گفت: تأييد صلاحيت ها قانون خود را دارد و هيچ كس بدون قانون نمي تواند اظهارنظر كند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"آيت الله احمد جنتي خطيب نماز جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به برخي از مناسبت هاي پيش رو و همچنين دعوت مردم به تقوا و حفظ حرمت الهي گفت: ما در هفته جاري ولادت حضرت زينب(س) و روز پرستار را داريم. من اين روز را به پرستاران محترم تبريك عرض مي كنم چرا كه مسئوليت بسيار حساسي را برعهده دارند تا بيماران شفاي خود را پيدا كنند.
آيت الله جنتي همچنين به بحث بمب گذاري در پاكستان و كشتار شيعيان اين كشور اشاره كرد و گفت: به نظر من كسي نمي تواند باور كند كه آمريكا در اين مسئله نقشي نداشته است. هدف اصلي از اين كار اختلاف بين شيعه و سني است و همچنين آواره كردن شيعيان از خانه و كاشانه خود است. من از حوزه هاي علميه، علما و مراجع كه در قبال اين مسئله عكس العمل داشتند تشكر مي كنم. همچنين صدا و سيما نيز در اين باره فعال بود.
وي در ادامه با اشاره به پيام رئيس جمهور به مناسبت درگذشت هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا اشاره كرد و گفت: اگر دغدغه تكرار چنين مسئله اي نبود من به هيچ عنوان وارد آن نمي شدم. اي كاش برخي ها كه مي خواستند برخي مسائل را مطرح كنند 4 تا كتاب مي خواندند و 4 روز به حوزه علميه مي رفتند و بين مسائل نقلي و عقلي تفاوت قائل مي شدند. رجعت از مسائل نقلي است و با دليل نقلي ثابت مي شود و نياز به حديث و استناد به قرآن دارد. اين درجه دولتي نيست كه به سينه هركس كه بخواهد بچسباند.
دبير شوراي نگهبان قانون اساسي ادامه داد: بعد هم علما، مراجع و مسلمين را ناراحت كند، به چه مبنايي اين حرف را مي زند، چه دليلي دارد كه آدم هرچه به دهانش مي آيد بگويد. چاوز از لحاظ سياسي كاملاً قابل قبول بود، مردمي، ضد آمريكايي و با خصلت هاي مردمي بسيار خوب بود اما بالاخره نامسلمان است. اصلاً مسلمان هم باشد، ما چگونه مي توانيم بگوييم كه كسي رجعت مي كند يا نمي كند. اميدوارم اين بدعت بار ديگر تكرار نشود. اين كارها درست نيست. مردم ناراحت مي شوند.
آيت الله جنتي همچنين با اشاره به بحث انتخابات گفت: حرف در اين باره بسيار زياد است در هر صورت مسلم است كه ما به مدت 32 سال انتخابات آزاد داشته ايم و مردم سالاري ديني حاكم بوده و البته در دنيا نيز يك الگو بوده است.
وي افزود: آنچه در انتخابات ديده ايم هر كس كه توانسته است با يك شناسنامه و 4 تا عكس ثبت نام كرده است، تأييد صلاحيت ها نيز قانون خود را دارد و هيچكس بدون قانون نمي تواند اظهارنظر كند و رأي دادن هم كاملاً آزاد است.
دبير شوراي نگهبان قانون اساسي ادامه داد: آنچه ما از انتخابات مي خواهيم اين است كه يك انتخابات آزاد و آرام داشته باشيم تا مردم بتوانند تصميم خود را بگيرند، همچنين اين انتخابات قانوني باشد و با شركت گسترده مردم باشد. يك انتخابات الگو باشد تا ما بتوانيم آن را به رخ بكشيم و ان شاءالله نيز همينگونه خواهد شد چرا كه مردم همواره اين راه را طي كرده اند و مي كنند.
آيت الله جنتي با اشاره به اينكه رسانه ها بايد در بحث انتخابات رعايت جهات لازم را بكنند گفت: من واقعاً جايز نمي دانم رسانه ملي از كساني كه در معرض كانديداتوري هستند مصاحبه كند. چرا كه اين نوعي تبليغات است، تبليغات زودرس است و ما اميدواريم كه اين كارها تكرار نشود.
دبير شوراي نگهبان با اشاره به ضرورت جلوگيري از تخريب شخصيت ها گفت: بعضي ها از اين تخريب ها نتايجي گرفته اند، تخريب اشخاص خلاف شرع است. خلاف قانون است و خلاف اخلاق است، هركسي كه اين كار را انجام دهد، صلاحيت براي هيچ پستي ندارد. به غير از بحث انتخابات و مجلس آيا آبروي افراد را بردن و اختلاف ايجاد كردن كه مقام معظم رهبري آن را خيانت عنوان كردند، درست است.
وي در ادامه با اشاره به بحث مسئله گراني گفت: گراني كمرشكن است و آدم نمي تواند واقعاً از افراد بي بضاعت غفلت كند. نمي دانيم در آينده بهتر شود يا بيشتر شود. اميدواريم كه وضعيت بهتر شود.
دبير شوراي نگهبان قانون اساسي با اشاره به عوامل اين گراني ها گفت: يكي از اين عوامل تحريم است، اما عده اي مي خواهند همه را به گردن تحريم ها بياندازند كه افراد صاحب نظر اين مسئله را قبول ندارند. تحريم بوده است اما سوءمديريت و سياست هاي غلط نيز بوده است و اينها همه دست به دست هم داده و اين وضعيت را به وجود آورده است.
وي افزود: در خصوص مبارزه با فساد كه دستور مقام معظم رهبري بود عمل نشد و كار به اينجا كشيد، اگر اين دستور اجرا مي شد كار به اينجا نمي كشيد.
دبير شوراي نگهبان قانون اساسي ادامه داد: ما بايد مشكلات را تحمل كنيم، سخت هم است و حرفي در آن نيست، ولي چاره اي هم نيست چه كار كنيم سر و صدا راه بياندازيم، آشوب كنيم، نظام را زير سؤال ببريم، قند در دل اروپا و آمريكا آب كنيم و اين كار درست نيست.
آيت الله جنتي ادامه داد: آنها به چند چيز دل بسته بودند، اولين مسئله تحريم فلج كننده بود كه اين كار نشد، دوم آنها به اين مسئله دل بسته بودند كه مردم از نظام با سختي ها دل بكنند. در 22 بهمن آن راهپيمايي يك مشت محكم به دهان آمريكا بود. ما بايد واقعاً نعمات خدا را شكر كنيم و ببينيم كه يك راهپيمايي نصف روزه چه كرده است.
همچنين آيت الله احمد جنتي در خطبه اول ضمن توصيه به تقوا و پرهيزگاري اظهار داشت: در اين خطبه در نظر دارم به موضوعي كه مقام معظم رهبري آن را به نام سبك زندگي تعبير كردند، بپردازم.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اينكه پرداختن به اين بحث بسيار بجا بود و رسانه ها و تريبون ها در اين موضوع كار كردند، ادامه داد: موضوع سبك زندگي در وسائل الشيعه جلد هشتم مورد توجه قرار گرفته و در 166 باب در اين زمينه به آن پرداخته است.
آيت الله جنتي با بيان اينكه يكي از عناوين سبك زندگي كه در قرآن و احاديث به آن اشاره شده، ايذاء، و آزار رساندن است اظهار داشت: اذيت كردن شكل هاي متفاوتي دارد و از گرفتن حق مردم تا آزار مالي، جاني و قلمي را در برمي گيرد و حتي در قرآن آزار به خدا ذكر شده است.
امام جمعه موقت تهران غيبت كردن، تهمت زدن، مسخره كردن افراد، متلك گفتن، استهزا و خنديدن، سبك و تحقير كردن انسان ها و خجالت زده كردن آنها را از مصاديق آزار رساندن و جزو محرمات دانست و افزود: پيامبر(ص) فرمودند كه اگر كسي مؤمني را اذيت كند مرا اذيت كرده است.

انتهای خبر/

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.