دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 | 08:21
سخنان مهم آیت‌الله مصباح درباره کاندیدای اصلح؛
خدمت به دین و ولایت مداری مهم ترین معیار برای رییس جمهور آینده است
خدمت به دین و ولایت مداری مهم ترین معیار برای رییس جمهور آینده است
آیت‌الله مصباح یزدی خدمت به دین را نخستین شاخصه برای رییس جمهور آینده دانست و تاکید کرد: به فکر این باشید که اگر از جیبتان هم باید خرج کنید ، بکنید اما کسی باشد که به اسلام و مسلمین خدمت کند، بروید تحقیق کنید اگر بهتر پیدا کردید، واجب است که به او رأی بدهید.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری عصر یک‌شنبه اول اردیبهشت ماه در همایش «پایداری، حماسه سیاسی، معرفی اصلح» در مرکز فرهنگی سیدالشهدا(ع) واقع در میدان هفتم تیر تهران، با اشاره به روایتی مبنی بر این‌که کسی که صبح کند در حالی‌که اهتمام به امور مسلمانان ندارد، مسلمان واقعی نیست گفت: این‌که فرمودند مسلمان نیست، به معنای کافرو مرتد بودن و ضرورت اجرای حکم برای او نیست بلکه منظور این است که وی اسلام واقعی را نشناخته است.

وی با بیان این‌که اصولا اسلام در یک جمله عبارتست از راه رسیدن به سعادت حقیقی انسان‌ها در دنیا و آخرت و به‌عبارت دیگر رنگی که به زندگی انسان در تمام عرصه‌ها و جهات مختلفش زده می‌شود که رنگ خدایی است، ابراز داشت: عقیده ما این است که خدا برای این‌که انسان را به کامل‌ترین مراتب که ممکن است هدایت کند انبیا را فرستاده است و آنها مقدمه برای پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) بودند که بهترین و کامل‌ترین راه برای رسیدن به سعادت ابدای را نشان داد.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: اسلام تمام جهات و ابعاد وجود انسان را به‌سوی هدف حقیقی که قرب خدا باشد سوق می‌دهد و رفتاری که انسان در هر حوزه زمانی باید انجام بدهد، از اجزای اسلام است که با این تعریف پیداست که عمده ابعاد وجودی انسان که در ارتباط با انسان‌های دیگر تبلور پیدا می‌کند بعد اجتماعی است و خدا خواسته است که انسان را در بعد اجتماعی مورد امتحان و آزمایش قرار دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که انسان صبح که از خواب بیدار می‌شود باید همان‌طور که به فکر سعادت خودش است، به فکر همه انسان‌ها هم باشد، اظهار داشت: اما کسانی که دشمن انسانیت هستند و عناد دارند، طبعا دغدغه‌ای برای آنها ندارد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که همه امور انسان‌ها باید مورد دغدغه انسان باشد، عنوان داشت: در ابتدا هرکسی می‌فهمد که نیازهای مادی است یعنی اگر انسان بداند که همسایه‌اش، رفیقش و یا مسلمانان کشورهای دیگر از لحاظ مادی در مضیقه هستند، اگر مسلمان است، نمی‌تواند آرام بگیرد.

آیت‌الله مصباح یزدی امنیت را نیاز بعدی انسان دانست و گفت: در اطراف این نیازها، درمان و معالجه بیماران، بازنشستگان، معلولین، جانبازان و کسانی که خودشان نمی‌توانند کار کنند و نیازشان باید از جای دیگری درست بشود هم وجود دارد که محور همه این‌ها امور دنیا است و دوام آنها تا هنگام مرگ است یعنی به‌طور متعارف هفتاد، هشتاد و یا نود سال.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که ما یک نیاز بسیار مهم‌تری از نیازهایی مادی داریم و آن پس از مرگ موجود است و تا روح انسان هست آن نیازمندی‌ها وجود دارد، تصریح کرد: در یک کلمه آن‌چه می‌تواند این نیازمندی را برطرف کند، اصالتا کار دین است و به‌دلیل این‌که این‌ها اهمیتش بیشتر بوده، اگر عمر انسان میلیاردها سال هم بود، در مقابل نامتناهی چیزی نبود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که به نیازهای نامتناهی باید بیشتر توجه کرد و به‌دلیل‌این‌که انسان ابتدا توجه نمی‌کند خدا انبیا را فرستاده که در کنار ایمان به خدا، باید ایمان به آخرت هم داشته باشد، گفت: اولین شوکی که دین به انسان وارد می‌کند که فرجامت را بشناس و مهم‌ترین رسالت انبیا پس از توجه دادن به خدا، توجه دادن به معاد است.

وی ادامه داد: کسی که اسلام را شناخت باید بیش از هر چیز به سعادت ابدی خود و انسان‌ها اهتمام داشته باشد، دنیا تمام شدنی است اما برای آنچه تمام نشدنی است چه فکری باید کرد؟ اگر ما برای دیگران دغدغه داشته باشیم، اولین و مهم‌ترین آن خدمتی است که به درد زندگی ابدی انسان‌ها بخورد و راهی جز اسلام ندارد.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کرد: نخستین دغدغه نسبت به دیگران این است که با دین حق آشنا بشوند و در جامعه ارزش‌های اسلامی ترویج بشود.

وی با اشاره به اوضاع زمان طاغوت عنوان داشت: خدا منت گذاشت و انسانی را از تبار اسلام و خانواده پیامبراکرم(ص) برانگیخت که هرچه از دستش برمی‌آمد در این راه خرج کرد.

نمایندنه مجلس خبرگان رهبری در تبیین اهتمام به امور مسلمین ابراز داشت: ابتدا آن است که اگر کسی ثروت دارد به فقرا رسیدگی کند، دستش می‌رسد کار تولید کند به فکر جوانان باشد که ازدواج نکرده‌اند اما آیا امور مسلمانان فقط همین است؟ طبق مقدمه‌ای که تا حالا عرض کردیم، بیش از همه ما باید نگران دین جوانان باشیم همین‌که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که دشمنان قلب را جوانان را هدف قرار داده‌اند و کسانی باید سرکار بیایند که دین نسل آینده را حفظ کنند نگران این باشد که نکند دین جوان‌ها ضعیف و ارزش‌های اسلامی کم‌رنگ بشود زیرا در این‌صورت یعنی قوس نزولی شروع شده و درنتیجه به صفر رسیده و تمام می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که متأسفانه این فکر در بسیاری از خواص ما مورد توجه نیست وقتی صحبت از خدمت جامعه می‌شود، خدمات مادی به نظرآنها می‌آید، گفت: اصلا ذهن به سراغ این نمی‌رود که یک خدمت هم این است که دین مردم باقی بماند، رشد کنند تا به سعادت ابدی برسند تا بتوانند دیگر اقوام را هدایت کنند که این خودش یک ضعف فرهنگی است و خدمت‌های فرهنگی، معنوی، دینی و الهی اصلا به ذهن هم نمی‌آیند.

وی ابراز داشت: هرکس می‌خواهد به اجتماع خدمت کند، به ناچار از یک سرمایه، تجربیات و تخصص‌هایی استفاده می‌کند شما کاری سراغ دارید که انسان خدمتی کند که مربوط به همه ابعاد زندگی او بشود و تخصصی خاصی هم نخواهد؟ بله و این همان موقعیتی که امروز برای شما در تعیین کسی که مسئولیت مدیریت کشور را عهده‌دار شود پیش آمده که همه شما می‌توانید دخالت کنید و لزومی ندارد که پزشک، آخوند و خلبان باشید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر رأی صحیحی بدهید، باعث می‌شود دولتی که سرکار می‌آید، همه امور جامعه تحت تأثیر او قرار بگیرد مخصوصا اگر آن شخص گرایش‌های فرهنگی و دینی هم داشته باشد و دلش برای دین مردم هم بسوزد و یک  رأیی که شما در یک لحظه در صندوق می‌اندازید خدمتی است برای میلیون‌ها مسلمان در همه ابعاد بدون این‌که سرمایه و تخصصی کسب کرده باشید.

آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد: یک مقدار باید سعی کنید تحقیق کنید که چه کسی شایسته است و هوای نفس را هم کنار بگذارید و نگویید که فلانی خویش و قوم یا همشهری و هم زبان ما است و یا باهم سابقه رفاقت داریم یا به ما نظر خوبی دارد و ممکن است وقتی که کار ما گیر کند کمکی کند؛ این‌ها را حذف کنیم و فقط و فقط من کسی را انتخاب کنیم که بتواند به اسلام و مسلمین بهترین خدمت را کند هرچند در ظاهر با من رابطه دوستی نداشته باشد و یا اصلا ما با هم کدورت داریم اما می‌‎دانم اگر این انتخاب شود و قدرت را به دست بگیرد، نفعش برای جامعه بهتر از دیگران است.   

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند در طول عمر لحظاتی نسیم‌های خاصی می‌ورزد که آن وقت خودتان را معرض آن قرار دهید، عنوان داشت: انتخابات ریاست جمهوری یا انجمن شهر، چهار سال یک مرتبه است ، لحظه‌ای از این نسیمی است که بناست در خرداد ماه در فضای کشور شما بوزد استفاده کنید که اگر برای خدا کردید، خدمتی است که آثارش ممکن است تا بی‌نهایت ادامه دشته باشد که شرطش آن است که هوای نفس در آنچه می‌توانید برای شناخت اصلح تلاش کنید دخالت نکند به‌طوری‌که اگر خدمت امام زمان رسیدید، لبخند بزنند و آفرین بفرمایند.

وی افزود: به فکر این باشید که اگر از جیبتان هم باید خرج کنید ، بکنید اما کسی باشد که به اسلام و مسلمین خدمت کند، بروید تحقیق کنید اگر بهتر پیدا کردید، واجب است که به او رأی بدهید و دین شوخی برنمی‌دارد  باید تشخیص بدهید که چه کسی برای اسلام بهتر خدمت می‌کند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: آنها که به برادر عزیز ما توصیه کردند که کاندیدا بشود، اگر خودش باور کند که صد درصد کسی هست که بهتر می‌تواند این مسئولیت را انجام بدهد، نباید قبول کند حتی اگر به او اصرار کنند و باید جواب خدا را بدهد.

آیت‌الله مصباح یزدی خدمت به دین را نخستین شاخصه برای رییس جمهور آینده دانست و ابراز داشت: برای حفظ دین در کشور یک محور وجود دارد که آن ولی فقیه است و به‌همین دلیل دومین شاخصه ولایت‌مداری است، یعنی ابتدا اهتمام به ارزش‌های اسلامی و سپس ولایت‌مداری و سوم که شرط عمومی که هرکسی می‌خواهد رییس جمهور بشود باید صلاحیت، کارایی و تجربه مدیریتی و لااقل اطلاعاتی در حدنصاب و بخشی‌‎اش هم با شورا داشته باشد و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در همه چیز تخصص نداشتند و ندارند و از مشاورین مورد اعتماد نظرخواهی می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: مقام معظم رهبری به‌دلیل این‌که نقش پدری دارند مصلحت نیست که به شخص خاصی ابراز تمایل کنند اما دیگران وظیفه دارند و اگر شک دارید باید تحقیق کنید.

وی تأکید کرد: انتخاب این فرد به‌عنوان کاندیدا به این معنا نیست که در کشور شخص صالح دیگری وجود ندارد و نه به معنای توهین به دیگران، اما ما باید اصلح را انتخاب کنیم که الحمدلله  در کشور افراد صالحی هستند که ما به وجود آنها افتخار می‌کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: ممکن است کسانی باشند که برای پستی از این منتخب اصلی متخصص تر باشند مانند این‌که یک فرمانده ارتشی تجربه سی ساله در مسائل نظامی دارد اما شخص منتخب برای این پست و این دوره انتخاب شده است و ما به همه کسانی که واقعا از دل و جان به نظام و اسلام خدمت می‌کنند، از عمق دل محبت داریم و گاهی برای آنها با اسمشان دعا می‌کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: توسل به وجود حضرت ولی‌عصر(عج) را فراموش نکنید

انتهای خبر/

رسا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.