پنجشنبه 12 اردیبهشت 1392 | 08:29
در بيانيه پاياني اجلاس علما و بيداري اسلامي تاکيد شد
سرزمين فلسطين ازبحرتانهر متعلق به فلسطينيان است
سرزمين فلسطين ازبحرتانهر متعلق به فلسطينيان است
شرکت‌کنندگان در اجلاس بين‌المللي علما و بيداري اسلامي در بيانيه پاياني اين اجلاس بر تعلق فلسطين از بحر تا نهر به فلسطينيان و نيز ضرورت حل مسالمت‌آميز بحران کنوني سوريه بدون دخالت بيگانگان تأکيد کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت شرکت‌کنندگان در بيانيه پاياني نخستين اجلاس جهاني علما و بيداري اسلامي که روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، تأکيد کردند: دشمنان اسلام با توجه به نقش محوري رسول اکرم(ص) در وحدت نظر تمام مسلمانان، در تلاش هستند تا با توهين‌هاي مکرر به ساحت ايشان از آن پيامبر عظيم‌الشأن قداست‌زدايي کنند.

علماي شرکت‌کننده با بيان اينکه نقش و جايگاه کشورهاي اسلامي در نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي در حال حاضر متناسب با توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي عظيم اين کشورها نيست، تأکيد کردند: بر اين اساس، جوامع اسلامي براي تضمين دستيابي به حقوق بين‌المللي خود بايد نقش فعال‌تري در اين نهادها و سازمان‌ها ايفا کنند.
همچنين علماي جهان اسلام در اين بيانيه با اشاره به اينکه مقابله با مذاهب و رويکردهاي فکري افراط‌گرايانه و يا تفريط‌گرايانه مغاير با کتاب و سنت امري ضروري است، تصريح کردند: همچنان که افراط جايز نيست، تفريط در برابر تبليغات شبهه‌انگيز نيز قابل پذيرش نيست و بايستي ضوابط مزبور به منظور حفظ شايسته نام اسلام مورد توجه قرار گيرد.
در اين بيانيه تأکيد شده است: بيداري اسلامي ريشه در اسلام ناب محمدي(ص) و حضور ميليوني مردم داشته و اقامه ارزش‌هاي ديني، احياي هويت و تمدن اسلامي و برپايي عدالت اجتماعي از مهمترين تقاضاها و اهداف آن است. همچنين نفي استبداد داخلي و تأکيد بر حاکميت مردم، رهايي از وابستگي و مقابله با سلطه بيگانگان سرلوحه اهداف جنبش بيداري اسلامي قرار دارد.
علماي شرکت‌کننده در اجلاس بين‌المللي تهران با اشاره به وظيفه عالمان دين افزودند: وظيفه خطير علما و انديشمندان جهان اسلام در شرايط کنوني تبيين ابعاد نظري و بنيان‌هاي قرآني، روايي و فقهي بيداري اسلامي، اشاعه اهداف و آرمان‌هاي اصيل آن و مقابله با هر انديشه افراطي و يا تفريط‌گرايانه‌اي است که در پي به انحراف کشاندن اين حرکت مردمي است. اين امر تنها در سايه اجتهاد و جهاد مستمر امکان‌پذير خواهد بود.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: تکفير، تفسيق و وارد ساختن اتهام شرک و بدعت به مسلمانان ديگر و اهانت به مقدسات آنان موجب سوءاستفاده دشمنان اسلام و افزايش دشمني و اختلاف بين برادران ديني مي‌شود. علماي مذاهب مختلف اسلامي بايد با ترويج فرهنگ تعامل و مدارا همگان را به ميانه‌روي و گفت و گو دعوت کرده و با استفاده از نهادهاي مرتبط با تقريب مذاهب، به اصلاح نگرش نسبت به مذاهب مختلف اسلامي بپردازند. پيروان تمامي مذاهب اسلامي بايد بر اساس آيه شريفه «ادع الي سبيل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي احسن» گفت و گوي منطقي و اخلاقي با ديگران را سرلوحه رفتار خود قرار دهند.
فلسطين از بحر تا نهر متعلق به فلسطينيان
شرکت‌کنندگان در کنفرانس مسئله فلسطين را مهمترين دغدغه و موضوع محوري جهان اسلام دانسته و ضمن محکوم کردن تلاش استکبار جهاني براي تغيير اين اولويت، تعلق سرزمين فلسطين از بحر تا نهر به فلسطينيان و ادامه پشتيباني همه‌جانبه از مقاومت اسلامي فلسطين و نفي هرگونه سازش را مورد تأکيد قرار مي‌دهند.
در اين بيانيه همچنين از مسلمانان سراسر جهان و به ويژه علماي امت خواسته شد تا در برابر توطئه‌هايي که با هدف تضعيف جبهه مقاومت اسلامي در برابر رژيم صهيونيستي و نظام استکباري حامي آن صورت مي‌گيرد، هوشياري لازم را به خرج داده و اجازه ندهند که جبهه مقاومت به‌عنوان خط مقدم مبارزه عليه اشغالگري، دستخوش تفرقه و تخطئه قرار گيرد. پيروزي‌هاي اخير مسلمانان در لبنان، غزه و عراق نشان مي‌دهد که مقاومت تنها مسير دستيابي به پيروزي و موفقيت است.
شرکت‌کنندگان در کنفرانس همچنين با محکوم کردن روند برادرکشي و تخريب زيرساخت‌هاي کشور سوريه، بر اين موضوع تأکيد کردند که بحران کنوني اين کشور تنها راه‌حل داخلي داشته و همه طرف‌هاي درگير بايد به جاي توسل به خشونت و نظامي‌گري که تنها به سود رژيم‌صهيونيستي است، از طريق گفت وگو و مشارکت همگاني و به دور از دخالت‌هاي بيگانگان به اين بحران پايان دهند.
محو رژيم صهيونيستي
در آينده نزديک
رئيس‌جمهور نيز در مراسم پاياني اجلاس علما و بيداري اسلامي حضور يافته و طي سخناني با اشاره به جنايت‌هاي مستکبران، رژيم صهيونيستي را رژيمي در آستانه نابودي و محو شدن خواند.
محمود احمدي‌نژاد با اشاره به اين نکته که بايد در اهداف وحدت داشته باشيم، گفت: بايد در هدف نزديک شويم هم‌اکنون گروه‌هاي مسلمان فراواني هستند که اهداف مختلفي دارند. يکي براي حکومت مي‌جنگد و ديگري به دنبال آن است که بقيه را به مذهب خود درآورد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: با يک تعريف ساده انساني برنامه زندگي براي ما مشخص مي‌کنند. مسلمانان بايد افکار و انديشه خود را ارائه کنند اما با کدام انديشه، انديشه قومي يا طايفه‌اي در اين صورت من مي‌گويم که ما از هم‌اکنون شکست خورده‌ايم ما بايد بدانيم اسلام جهاني است ما بايد به فکر 7 ميليارد انسان به فکر عدالت جهاني، به فکر استقرار توحيد و عدالت در جهان باشيم.
وي افزود: من در اينجا مي‌گويم که به خدا هم‌پيماني با مستکبران سرانجام خوبي ندارد همچون صدام مانند يک دستمال از شما استفاده کرده و به گوشه‌اي ديگر پرت مي‌کنند.
رئيس‌جمهور افزود: آنها امروز به بن‌بست رسيده‌اند و به دنبال ايجاد درگيري در آسيا و در بين مسلمانان و در آمريکاي لاتين هستند. به زودي زود رژيم‌صهيونيستي از بين خواهد رفت. امروز يک موج بيداري عظيم پديدار شده است و همه در حال بيدار شدن هستند.

 انتهای خبر/

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.