پنجشنبه 19 اردیبهشت 1392 | 16:57
آيت ا... مصباح يزدي:
نامزدهاي انتخاباتي در تشخيص و انجام تکليف، مراقب هواي نفس باشند
نامزدهاي انتخاباتي در تشخيص و انجام تکليف، مراقب هواي نفس باشند
جهان نيازمند حضور فعال طلاب علوم ديني است

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار آيت‌ا... مصباح يزدي، در ديدار اساتيد، دانش پژوهان و طلاب نخبه مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ضمن گراميداشت و تبريک ايام باسعادت ولادت حضرت زهراي بتول(س)، فرزند والامقامشان امام راحل(ره) و سالگرد شهادت استاد مطهري، از طلاب و دانش پژوهان علوم ديني خواست که در جهت هدايت و راهنمايي مردم نقش فعال‌تري را ايفا کنند.

آيت‌ا... مصباح، صرف عمر در راه آموختن علوم ديني را بسيار ارزشمند دانست و بيان کرد: تلاش‌هاي طلاب علوم ديني نبايد مختص به فتوا و بيان احکام شود، بلکه بايد در کنار آن تلاش بيش‌تري براي نجات افراد از انحراف‌هاي عقيدتي و از دام گمراهي‌ها صورت بگيرد.

عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که تلاش فقها و مراجع ديني قابل بيان و وصف نيست، با ذکر داستاني از صاحب جواهر به منزلت والاي فقها و عالمان ديني پرداخت و گفت: صاحب جواهر در هنگام مرگ فرزند خود تصميم به انجام کاري گرفت که بيش‌ترين ثواب را براي فرزندش داشته باشد، از اين رو در کنار جنازه فرزند خود مشغول به نوشتن کتاب جواهر شد.

اين استاد اخلاق حوزه علميه قم با تأکيد مجدد بر تلاش طلاب و عالمان ديني براي حضور فعال‌تر در عرصه هدايت جامعه خاطر نشان کرد: در عصر حاضر آلودگي‌هاي گوناگون سراسر دنيا را فراگرفته، بيش‌تر افراد در معرض لغزش‌هاي عقيدتي و اخلاقي هستند و روز به روز بر گستره مفاسد افزوده مي‌شود؛ از اين رو ضرورت تلاش‌هاي بيش‌تر براي هدايت و پيراستن جامعه از مفاسد مختلف احساس مي‌شود.

عضو جامعه مدرسين تأکيد کرد: بدون ترديد تلاش‌هايي که براي معرفت بخشي به مردم صورت مي‌گيرد با تلاش‌هايي که جهت استنباط احکام شرعي مي‌شود برابر هستند، اگر ارزش بيش‌تري نداشته باشند.

ايشان به جايگاه عالمان ديني اشاره کرد و گفت: مجاهدين تنها بدن‌هاي شيعيان را حفظ مي‌کنند، اما عالمان ديني ارواح مؤمنين را حفظ مي‌کنند و مقايسه جايگاه روح و بدن نشان مي‌دهد که روح از جايگاه والاتري نسبت به بدن برخوردار است؛ از آن رو که روح جاودان است، اما بدن با مرگ دچار فرسودگي و فساد مي‌شود.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) افزود: روايات بسياري در فضيلت مقام علما نسبت به ديگر اقشار جامعه وارد شده است، از جمله اين روايت که مداد علما از خون شهداء برتر است.

آيت‌ا... مصباح يزدي توفيق پرداختن به علوم ديني را نعمتي دانست که از طرف خداوند به دسته محدودي از انسان‌ها عنايت شده است و گفت: بايد قدر اين نعمت بي‌بديل را دانسته و با شناخت وظايف خود در برابر اين نعمت الهي، نسبت به اداي آن کوشا باشيم.

ايشان با اشاره به وظايف دانش پژوهان علوم اسلامي، افزود: انتقال معارف ديني به نسل‌هاي بعدي مسلمين و بلکه به پيروان ساير اديان، از جمله وظايف مهم طلاب و دانش پژوهان علوم ديني است و به عبارت ديگر، تلاش در جهت شناخت هرچه بهتر اسلام و شناساندن بهتر آن به ديگران، از وظايف اصلي عالمان علوم ديني است.

عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌که موانع همواره و در همه جا وجود دارند، تأکيد کرد: اگر تلاش‌هاي طلاب علوم ديني محدود به اعتلاي خانواده و اطرافيان خود شود، بي‌شک از ظرفيت‌هاي عظيم خود که نقش‌آفريني در گستره جهان است غافل شده‌اند.

اين استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: دغدغه‌هاي مادي و اقتصادي نبايد مانع از پيشرفت و نقش‌آفريني طلاب در گسترش معارف اسلامي شود، آن‌ها بايد با توکل و تلاش جدي ضمن عبور از تنگناهاي معيشتي به وظيفه اصلي خود که همان رسالت انبياء(ع) است بپردازند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: زبان آموزي و تلاش براي بيان معارف ديني به زبان مردم ساير نقاط جهان از مسؤوليت‌هاي ديگري است که بايد طلاب و دانش پژوهان علوم ديني سعي در دست‌يابي به آن داشته باشند.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در پايان به ارزش هدايت انسان بر اساس آيات و روايات پرداخت و بيان کرد: هدايت و راهنمايي حتي يک نفر چنان ارزشي در دين اسلام دارد که از تابش خورشيد بر تمام نقاط زمين با ارزش‌تر دانسته شده است و روايات بسيار ديگري در اين باره بيان شده است که عقول ما از درک اين مقام و منزلت قاصر است.

نامزدهاي انتخاباتي در تشخيص و انجام تکليف، مراقب هواي نفس باشند

آيت ا... مصباح يزدي همچنين در ديدار با آقاي دکتر زاکاني و همراهان وي، ضمن اشاره به نعمت بزرگ انقلاب اسلامي به رهبري نائب امام زمان به عنوان منشأ مشروعيت اين نظام، گفت: از آغاز نهضت امام خميني(ره)، در فراز و فرودهاي دوري ايشان از وطن و همچنين از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، آن‌چه مشهود و کم‌نظير است از يک‌سو وجود امام و از سوي ديگر شيفتگي مردم به ايشان است.

ايشان با بيان اهميت اين دو نعمت بزرگ خداوند ادامه داد: اگر کسي مثل امام نبود، وضع ما در بهترين شکل همانند مصر فعلي بود و اگر مردم نيز نسبت به امام آن‌چنان اقبالي نشان نمي‌دادند، باز کاري از پيش نمي‌رفت و نتايجي حاصل نمي‌شد.

عضو مجلس خبرگان رهبري، کمبود مديران صالح را از مشکلات اوايل انقلاب دانست و گفت: نه در دولت موقت و نه در دولت اول مديراني هم‌فکر امام وجود نداشتند که البته با توجه به شرايط فرهنگي و برنامه‌هاي ضد ديني دوران پهلوي نمي‌شد انتظار داشت که مديران و سياست‌مداراني هم‌فکر و در خط امام تربيت شوند. اما در دوره‌هاي بعد با عنايت خداوند مديراني سرکار آمدند که برخي از آن‌ها مانند مقام معظم رهبري صددرصد هم‌فکر امام بودند و برخي ديگر نيز تفاوت‌هايي داشتند.

ايشان از شهيد بهشتي به عنوان مديري ممتاز، ياد کرد و افزود: الحمدلله امروزه نيز افرادي که نصاب مديريت، تقوا و ولايت‌مداري را داشته باشند، فراوان داريم که در طول سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در دفاع مقدس، دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه تربيت شده‌اند.

آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره مشکلات تعدد کانديداهاي رياست جمهوري گفت: از يک‌سو حضور اشخاص متعهد و شايسته براي برعهده‌گرفتن مسؤوليت‌هاي سنگين، کار را براي نخبگان و بزرگان دشوار مي‌کند. آنان به خاطر احساس تکليف و يا اصرار دوستان براي شانه خالي نکردن از زير بار مسؤوليت وارد صحنه شده‌اند. از سوي ديگر اين تعدد، امر شناسايي و تشخيص اصلح را براي مردم سخت مي‌کند.

عضو جامعه مدرسين با اشاره به مسأله تعدد مراجع و اختلاف فتاوا خاطر نشان کرد: در بين علما کساني که فتوا و نظر خويش را به واقع اقرب مي‌دانند، رساله مي‌دهند و در فرهنگ اسلامي و شيعي نيز کسي اعتراض نکرده که چرا چندين مرجع با فتاواي مختلف وجود دارد. بنابر اين هر مرجع، مقلد خود را دارد و هيچ جاي نگراني از جهت تعدد مراجع و اختلاف فتاوا وجود ندارد. اما در مسأله پذيرش مسؤوليت مديريت کشور بايد تمرکز وجود داشته باشد؛ ما شرکت تعاوني و شوراي رياست جمهوري نداريم.

آيت‌ا... مصباح يزدي با بيان اين مطلب که هرچه افراد صالح‌ بيش‌تر باشند، تکليف مردم براي انتخاب اصلح دشوارتر مي‌شود، افزود: تعدد نامزدهاي انتخاباتي در اين دوره ضمن اين‌که مي‌تواند مبارک باشد، سبب نگراني درباره احتمال کوتاهي در شناخت وظيفه مي‌شود.

ايشان در پايان بيان داشت: آن‌چه مايه تسلي است اين است که دوستاني که براي خدا کار مي‌کنند، هيچ‌يک نگران رأي نياوردن نيستند و بنده نيز به دوستان سفارش مي‌کنم که در تشخيص و انجام تکاليف، مراقب هواي نفس باشند و اميداوريم تلاش همه ما مايه شادي قلب حضرت ولي‌عصر(عج) باشد.

انتهای پیام/

منیع: نشریه پرتوی سخن

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.