سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 | 13:47
صالحی:
مذاکرات با وزیر خارجه عربستان بسیار خوب و شفاف بود
مذاکرات با وزیر خارجه عربستان بسیار خوب و شفاف بود
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدارش با وزیر خارجه عربستان گفت: مذاکرات بسیار خوب و شفافی بود که ان‌شاءالله باب جدیدی را در روابط ما ایجاد کند. شروع خیلی خوبی بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"علی‌اکبر صالحی پیش از ترک جده در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: نشستی از گروه تماس کشورهای سازمان همکاری اسلامی در خصوص بحران مالی در جده برگزار شد که ایران هم به اعتبار ایران بودنش و هم به اعتبار اینکه رییس جنبش عدم تعهد بود در این اجلاس شرکت داشت.

وی ادامه داد: موضوع مالی در آفریقا در حال تبدیل شدن به یک مساله بین‌المللی است. با ورود کشور فرانسه به مالی و توجه کشورهای غربی و آفریقایی و همچنین OIC به اعتبار اینکه تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی عضو OIC هستند دامنه مساله وسیع‌تر شده است؛ لذا نیاز است که نسبت به مساله مالی حساسیت نشان دهیم تا نگذاریم سرنوشت مالی هم سرنوشتی باشد که مثل برخی کشورهای دیگر که توجه ویژه‌ای به آن نشد به جنگ‌های داخلی مبتلا شود؛ مثل سومالی. ما نمی‌خواهیم مالی به سومالی دیگری تبدیل شود؛ از این رو این نشست، نشست مهمی بود.

صالحی بیان کرد: ایران مواضعش را اعلام کرد و در این باره بر انتخابات و تعیین حکومت جدید و کمک کشورهای OIC و سایر کشورهای اروپایی به مالی برگزار شد. از آنجا که مالی کشور فقیری است و یکی از دلایلی که تروریسم در کشورها رشد می‌کند به دلیل فقر اجتماعی است، لذا تروریست‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند تا اهداف‌شان را محقق سازند، لذا این مساله نیز مطرح شد که در ابعاد اقتصادی هم به مساله مالی توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به حضور رومانو پرودی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا و نماینده ویژه بان‌کی‌مون در این نشست، گفت که این مساله نشان دهنده اهمیت موضوع است و سخنان پرودی در این نشست نشان دهنده آن بود که آنها هم نگرانی جدی نسبت به کشورهای ساحلی در آفریقا دارند و هم عزمشان جزم شده است که به گونه‌ای ورود پیدا کنند تا جلوی گسترش بحران مالی به سایر کشورها گرفته شود و بحران و مدیریت کنند تا آنگاه زودتر به انتها برسانند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گزارش وزیر امور خارجه مالی و همچنین گزارش نماینده ویژه دبیرکل سازمان تعاون اسلامی در این کشور، بیان کرد: جنبش عدم تعهد نیز آمادگی خود را اعلام کرد تا همکاری لازم را در این جهت با اتحادیه آفریقا و سازمان تعاون اسلامی انجام دهد.

صالحی در ادامه به دیدارهای جانبی خود با مسئولان حاضر در نشست اشاره کرد و گفت: در نشست با اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، مسائل متفرقه جهان اسلام از جمله سوریه و بحران مالی و دیگر مسائل به تفصیل صحبت شد. ملاقاتی هم با وزیر خارجه عربستان در هتل محل اقامت انجام شد. متاسفانه یکی دو روز پیش متوجه شدیم که برخی افغان‌هایی که قصد ورود غیرقانونی به ایران داشتند با مشکل مواجه شدند. ما امیدواریم هم دولت افغانستان تلاش کند تا از آن طرف جلوگیری‌های لازم انجام شود هم از طرف خودمان می‌خواهیم که با تحمل و اعمال نظر و سعه صدر بیشتر عمل کند تا شاهد برخی حوادث ناگوار نباشیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: شرایط افغانستان شرایط ویژه‌ای است. در این چند دهه که میزبان عزیزان افغان در ایران بودیم ثابت کردیم که به عنوان یک اصل اسلامی، رسیدگی به برادران مسلمان علیرغم اینکه خودمان در جنگ تحمیلی بودیم میزبان چند میلیون افغانی هم بودیم. ما همواره از برادران و خواهران افغان‌مان به عنوان میهمانان عزیز از آنها میزبانی می‌کنیم اما امیدواریم از طرف مقابل قوانین و مقررات رعایت شود تا از برخی حوادث ناگوار جلوگیری شود. در خصوص تحولات پاکستان و انتخابات اخیر آن هم بحث‌های خوبی مطرح شد و فرصتی بود تا با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی صحبت‌هایی در این باره داشته باشیم.

صالحی ادامه داد: همچنین در دیدار با اوغلو نسبت به انفجارهای اخیر ترکیه ابراز تاسف کردیم و این حادثه را به بازماندگان خانواده‌ها تسلیت گفتیم. امیدواریم مساله سوریه و بحران آن نیز هر چه زودتر حل شود تا خدای ناکرده شراره‌های این بحران به جاهای دیگر سرایت نکند. امیدواریم عزیزمان ما در ترکیه هم با سعه صدر نسبت به این مساله برخورد کنند.

وی همچنین به دیدارش با محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر اشاره کرد و افزود: با وزیر خارجه مصر هم گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم. قرار بود که جلسه سه یا چهار جانبه‌ای در رابطه با پیشنهاد مرسی در خصوص سوریه انجام شود اما این مساله میسر نشد و به دلیل حضور دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزیر امور خارجه مصر در نشستی در خصوص سوریه در ابوظبی آنها باید به ابوظبی می‌رفتند و از این رو این نشست میسر نشد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین به دیدارش با سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان اشاره کرد و گفت: این دیدار بر اساس دعوت دوجانبه پیش از نشست گروه تماس کشورهای عضو OIC انجام شد. مذاکرات بسیار خوب و شفافی بود که ان‌شاءالله باب جدیدی را در روابط ما ایجاد کند. البته باید با تامل، تانی و صبر و حوصله پیش برویم، اما فکر می‌کنم که شروع خیلی خوبی بود.

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.