پنجشنبه 2 خرداد 1392 | 08:19
ادعاي شوک بزرگ و دعوت به آشوب!
ادعاي شوک بزرگ و دعوت به آشوب!
پس از اعلام نتيجه بررسي صلاحيت‌ها نامزدها رأي شوراي نگهبان را پذيرفتند آمريکا اعتراض کرد!

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"درحالي که چهره‌هاي سرشناسي که امکان حضور درليست نهايي را نيافته بودند، تمکين خود نسبت به نظر شوراي نگهبان را اعلام کردند، به سرعت بيگانگان و ضد انقلاب خارج‌نشين دست به کار شده و حملات شديدي را عليه شوراي نگهبان و در راستاي زير سوال بردن روند قانوني انتخاب آغاز کردند.
ادعاي شوک بزرگ و دعوت به آشوب!
دويچه وله آلمان، با انتشار گزارشي مدعي شد رد صلاحيت هاشمي و مشايي واکنش‌هاي بسيار را برانگيخته و موج گسترده‌اي از بهت و حيرت را در پي داشته است. دويچه وله در ادامه اين خط تخريبي و ايجاد فضاي هيجاني، نوشت: در روزهاي آينده بحث داغي پيرامون «بزرگترين رد صلاحيت تاريخ جمهوري اسلامي» به راه خواهد افتاد.
در اين ميان گزارش بي‌بي‌سي از اين ماجرا قابل تامل‌تر است. در اين گزارش که به رد صلاحيت هاشمي اختصاص دارد، سعي شده است وي را مقابل نظام قرار دهد و مدعي مي‌شود گروه‌هاي اجتماعي نسبت به اينکه سرنوشت 77 ميليون نفر در دست 12عضو شوراي نگهبان باشد اعتراض خواهند کرد.
اين مغالطه بنگاه خبرپراکني دولت انگليس در حالي است که در همه کشورهاي جهان از جمله غرب، نهادي خاص متولي نظارت و تاييد صلاحيت افراد براي نامزدي در انتخابات‌هاي گوناگون هستند.
بي‌بي‌سي در ادامه گزارش خود پا را از دعوت به اعتراض نيز فراتر گذاشته و مدعي شد اوضاع براي آنان که «خواستار تحريم انتخابات و فراتر از آن سرنگوني حکومت از طريق سرپيچي مدني و يا مبارزه خشونت‌آميز هستند»، مناسب است.
روزنامه نيويورک تايمز نيز در گزارشي که در آن سعي شده جامعه ايران را بهت‌زده نشان دهد، مدعي شده است؛ اين بار انقلاب پدر خود را خورده است!
رسانه‌هاي جريان فتنه نيز دراقدامي هماهنگ حملات شديدي را عليه شوراي نگهبان و تصميم آن ترتيب داده و با فضاسازي‌هاي جنجالي سعي کردند فضاي جامعه را ملتهب و ناآرام جلوه دهند.
عصبانيت و اعتراض شديد آمريکا
اما در اين ميان واکنش رسمي واشنگتن از همه قابل تامل‌تر است. کاخ سفيد که گويا انتظار داشته تمام حدود 700 فرد ثبت‌نام‌کننده تاييد صلاحيت شوند، شوراي نگهبان را آماج انتقاد و تخريب قرار داد.
پاتريک ونترل سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه آمريکا به فرانس پرس گفت: «به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان قانون اساسي غيرمنتخب و غير مسئول از طرف مردم ايران بر اساس انبوهي از شاخص‌هاي مبهم صدها نامزد را رد صلاحيت کرده است.»
ونترل مدعي شد: «اين شورا شمار نامزدها را از حدود 700 نامزد به هشت مسئول رسمي که نظام آنها را نماينده خود مي‌داند و بالطبع نماينده ايراني‌ها نيستند کاهش داده است.»
وي اضافه کرد: «اين فهرست غيرنهايي نامزدها احتمالا اراده ملت ايران که حق دارد رئيس‌جمهوري را انتخاب کند که خواسته‌هاي آنها را برآورده کند به شمار نمي‌آيد.»
هاشمي اعتراضي نخواهد کرد
در حالي که رسانه‌هاي غربي و ضد انقلاب به شدت سعي در جنجال‌سازي و ملتهب کردن فضا دارند، اظهارات اسحاق جهانگيري آنان را دلسرد کرد.
رئيس ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني درباره اين که آيا هاشمي رفسنجاني نسبت به عدم احراز صلاحيت وي از سوي شوراي نگهبان درخواست تجديدنظر يا اعتراضي خواهد کرد؟ تاکيد کرد: آقاي هاشمي و ستاد ايشان هيچ اعتراضي نخواهند کرد.
وي افزود: آقاي هاشمي رفسنجاني و ستاد ايشان مجموعا براساس قانون‌مداري و اخلاق‌‌مداري وارد صحنه شده‌اند و ادامه راه نيز همين خواهد بود.
جهانگيري يادآور شد: آقاي هاشمي جزو استوانه‌هاي نظام بوده‌اند و خواهند بود ان‌شاءالله.
وي درباره اين که آيا ميان کانديداهاي منتسب به اصلاح‌طلب تاييد صلاحيت شده ائتلافي صورت خواهد گرفت يا نه؟ گفت: ما فعلا درباره انتخابات اظهارنظري نخواهيم کرد.
واکنش احمدي‌نژاد
محمود احمدي‌نژاد که مشايي را براي ثبت‌نام همراهي کرده بود، نسبت به رد صلاحيت وي واکنش نشان داد و هواداران را دعوت به صبر کرد.
رئيس‌جمهور در پايان جلسه هيئت‌دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم احراز صلاحيت اسفنديار رحيم‌مشايي توسط شوراي نگهبان گفت: بنده مهندس مشايي را به عنوان فردي صالح، مفيد و مومن براي کشور معرفي کردم و با شناخت کاملي که از ايشان داشتم اين کار را انجام دادم.
وي افزود: آقاي مشايي مظلوم واقع شد و معتقدم حق مظلوم در کشوري که ولايت‌فقيه دارد در اين سطح پايمال نخواهد شد و با وجود مقام معظم رهبري مشکلي پيش نخواهد آمد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: من از طريق رهبري، کار را تا لحظه آخر تعقيب مي‌کنم تا انشاءالله مشکل حل شود.
احمدي‌نژاد در ادامه تصريح کرد: از تمامي علاقمندان به من و آقاي مشايي مي‌خواهم که صبور باشند و حوصله کنند، چرا که با وجود مقام معظم رهبري هيچ مشکلي وجود نخواهد داشت.
حمايت از شوراي نگهبان
در اين ميان گروه‌ها و چهره‌هاي گوناگون سياسي-مذهبي در اظهارات و مواضعي جداگانه حمايت خود از شوراي نگهبان را اعلام کردند.
آيت‌الله مهدوي نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان در حاشيه درس خارج‌فقه خود در جمع طلاب حوزه علميه اصفهان، گفت: در همه کشورهاي دنيا مرجعي براي بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي وجود دارد که در کشور ما نيز براساس قانون اين وظيفه مهم به نهاد شوراي نگهبان واگذار شده است.
وي با اشاره به پايان بررسي صلاحيت نامزدها در شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان همواره براساس معيارها و ضوابط قانوني عمل کرده است.
وي خاطر نشان کرد: معيار تاييد و يا رد صلاحيت افراد در شوراي نگهبان براساس سليقه‌ها نيست، بلکه براساس معيارها و تطبيق شرايط مندرج در قانون‌اساسي است.
نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان با اشاره به اين که کساني که کانديدا شدند و اکنون صلاحيت آنها احراز نشده است، بايد به قانون تمکين کنند، گفت: قانون، شوراي نگهبان را حکم قرار داده است و به همين منظور همه بايد اين حکميت را بپذيرند.
وي افزود: نامزدهاي رد صلاحيت‌شده اگر اعتراضي هم دارند بايد براساس قانون و راه‌هاي قانوني پيگيري کنند.
همچنين يک عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز تاکيد کرد: کانديداها بايد مطابق قانون عمل کنند و بدانند که نظر شوراي نگهبان فصل‌الخطاب است.
حجت‌الاسلام والمسلمين ابراهيمي خاطر نشان کرد: شوراي نگهبان مطابق قانون صلاحيت برخي افراد را احراز نکرده است، لذا اين افراد بايد در مقابل قانون تسليم شوند و مطابق نظر شوراي نگهبان عمل کنند.
وي تصريح کرد: رد صلاحيت کانديداي رياست‌جمهوري به معناي عدم احراز صلاحيت لازم براي انجام اين کار است و به اين معنا نيست که فرد صلاحيت انجام کارهاي ديگر را ندارد.
«بنياد بين‌المللي غدير» نيز درباره اعلام نظر شوراي نگهبان پيرامون احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري بيانيه‌اي صادر کرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است؛ بنياد بين‌المللي غدير همانند و همپاي همه مسئولان و مديران نظام اسلامي، حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها و امت حزب‌الله ضمن اقتدا به رهنمودها و تدابير حکيمانه رهبرمعظم انقلاب اسلامي که قانون‌گرايي و تقويت شوراي نگهبان قانون اساسي را به عنوان يکي از استوانه‌هاي انقلاب اسلامي و پذيرش راي آن شورا را به عنوان فصل‌الخطاب دانسته، قاطعانه اعلام مي‌دارد شوراي محترم نگهبان بر همين اساس به وظيفه قانوني و شرعي خود عمل نموده و با احراز صلاحيت افراد واجد شرايط، زمينه لازم براي برگزاري انتخاباتي پرشور و خلق حماسه‌اي ديگر را فراهم نموده است.
همچنين بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي تهران با انتشار بيانيه‌اي پيرامون اعلام نتايج کانديداي احراز صلاحيت شده تاکيد کرد: شوراي نگهبان نشان داد در احراز صلاحيت‌ها اسير مصلحت‌انديشي‌هاي نابجا و فشارهاي داخلي و خارجي نيست و صلاح انقلاب اسلامي را فداي امري ديگر نخواهد کرد.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است؛ اقدام شجاعانه شوراي نگهبان موجبات سرور و اميدواري امت انقلابي ايران اسلامي به آينده انقلاب و نظام را فراهم آورده است و به يقين اين فعل و قول که در زمان مناسب خود انجام گرفته است چشم فتنه و فتنه‌گران را کور خواهد کرد. بار ديگر شوراي محترم نگهبان نشان داد در احراز صلاحيت نامزدها اسير مصلحت‌انديشي‌هاي نابجا و فشارهاي داخلي و خارجي و عظمت و صلاح انقلاب اسلامي و مسلمين را فداي امري ديگر نخواهد کرد و هيچ‌چيز بالاتر از مصلحت اسلام و انقلاب نيست.
جمعي از اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور نيز در بيانيه‌اي ضمن اعلام حمايت از شوراي نگهبان، تاکيد کردند؛ «قانون‌اساسي به عنوان ميثاق ملي نقش همه قوا و مراکز نظارتي را به روشني مشخص نموده و همانگونه که همه کانديداهاي محترم در هفته‌هاي اخير تصريح نموده‌اند، نظر اين شورا فصل‌الخطاب و لازم‌الاجراست، لذا هرگونه اعتراض به روند بررسي صلاحيت‌ها بايد در مجاري قانوني تعيين شده صورت گرفته و تخطي از اين مسير مشخص به هيچ روي پذيرفته نيست. بي‌شک مردم نجيب و مومن اين مرز و بوم بار ديگر اجازه نخواهند داد که خاطره تلخ فتنه‌گري‌هاي سال 88 تکرار شود.»
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه فردوسي نيز با صدور بيانيه‌اي با تاکيد بر اينکه شوراي نگهبان بدون اعتنا به فشارهاي سياسي احزاب و جناح‌هاي مختلف، بر اساس قانون‌اساسي و به صورت مستقل عمل مي‌کند و جز منافع عالي مملکتي ملاحظه‌اي ندارد، تصريح کرد: پررنگ کردن عدم احراز صلاحيت‌ها و سوءاستفاده‌هاي احتمالي امپرياليسم جهاني و بعضي جاهلان داخلي هميشگي است و تاثيري بر نظر مردمي که پشتوانه و صاحبان انقلاب اسلامي هستند نداشته و نخواهد داشت.
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان نيز در بيانيه‌ خود با تاکيد بر لزوم تبعيت همه جريان‌ها، گروه‌ها و افراد از قانون، تصريح کرد؛ شوراي محترم نگهبان در نظام مقدس جمهوري اسلامي، يکي از مهمترين و مترقي‌ترين ارکان نظارتي کشور است که علي‌رغم جوسازي‌هاي ناصحيحي که برخي اوقات عليه آن صورت مي‌گيرد، نهادي غير قابل انکار و بدون ترديد، نقش آن در حفظ آرمان‌ها و دستاوردهاي نظام، بسيار وسيع و قوي است چرا که همواره شاهد اقتدار اين مجموعه، هم در موضوع تاييد صلاحيت‌ها و هم در جنبه‌هاي ديگر فعاليت قانوني خودش بوده‌ايم.

انتهای خبر/

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.