شنبه 11 خرداد 1392 | 11:57
با نگاهی به فتنه ۸۸
بلایی به‌نام کدورت‌های انتخاباتی
بلایی به‌نام کدورت‌های انتخاباتی
هنوز خاطرات تلخ به‌جامانده از فتنه۸۸ از یادها زدوده نشده است. اتفاقات و حوادث خردادماه آن سال چنان اثرات عمیقی در سطوح فرهنگی و اجتماعی جامعه گذاشت که بی‌شک امکان ندارد رفتارهای ضدقانونی در آن موقعیت حساس به‌سادگی از ذهن ایرانیان پاک شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"هنوز خاطرات تلخ به‌جامانده از فتنه۸۸ از یادها زدوده نشده است. اتفاقات و حوادث خردادماه آن سال چنان اثرات عمیقی در سطوح فرهنگی و اجتماعی جامعه گذاشت که بی‌شک امکان ندارد رفتارهای ضدقانونی در آن موقعیت حساس به‌سادگی از ذهن ایرانیان پاک شود.

    در یک کلام می‌توان گفت که تبدیل یک حضور شکوهمند به خاطره‌ای تلخ و البته عبرت‌آموز، هنری بود که تنها از عهده مدعیان آزادی و گروه‌های اصلاح‌طلب بر‌می‌آمد! البته این هنر زمانی تکمیل می‌شود که همین افراد در جایگاه مدعی و طلبکار ظاهر می‌شوند. مناظره‌های پرسروصدای خرداد۸۸ و دعواهای علنی سیاسی که اوج آنها را در مناظره موسوی و احمدی‌نژاد(۱) مشاهده کردیم، نماد بالاگرفتن تنش‌های انتخاباتی بود و نامه معروف هاشمی به رهبر انقلاب(۲) نشان داد که عمق برنامه‌ریزی بلندمدت برای ایجاد اغتشاش، تا چه میزان بوده است.(۳)     لازم به‌ذکر است که سازماندهی برای ایجاد آشوب‌های گسترده در کشور تا آنجا هدفمند شده بود که شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه با استفاده از آبهای گل‌آلود شده، کوشیدند تخم تفرقه را در میان مردم بکارند. ارسال پیامک‌های توهین‌آمیز به کاندیداها، سخن به‌میان آوردن از تقلب آن هم قبل از برگزاری انتخابات! کوشش برای عبور از قانون و بسیاری از رفتارهای ضدقانونی و دور از اخلاق دیگر که درآستانه انتخابات میان گروه خاصی از هواداران کاندیداها رواج یافته بود، زمینه‌ساز اتفاقات ناگوار شد. در این سال متأسفانه بسیاری از کدورت‌ها در کشورمان شکل گرفت و میان اقشار مختلف مردم موجبات اختلال در روابط اجتماعی، شغلی و حتی خانوادگی را فراهم آورد. این درگیری‌‎ها زمینه‌ساز ایجاد جنگ روانی، بردن فضای انتخابات به سمت دوری از منطق، احساسی کردن رفتارهای هواداران و نهایتاً ایجاد اغتشاشاتی شد که با ترویج و تبلیغ دروغ "تقلب" و با محوریت خبرسازی از سوی رسانه‌های بیگانه صورت گرفت.     در این بین متأسفانه کدورت‌هایی که می‌تواند تحت عنوان "کدورت‌های انتخاباتی" از آنها یاد کرد، به سطوح بالاتر جامعه نیز تسری یافت. گفتنی است هرچند عده‌ای معتقدند این درگیری‌ها نتیجه کدورت قدیمی در میان سیاسیون بوده است اما در هر صورت اهالی سیاست، از آخرین اقشاری بودند که این کدورت‌ها را علنی کردند و البته موجبات تحریک دیگر اقشار جامعه را فراهم آوردند. عدم حضور رییس‌جمهور دوره اصلاحات و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم تنفیذ حکم رییس‌جمهور منتخب ملت نقطه اوج تبلور کدورت‌های انتخاباتی در سطح بالای سیاسی کشور بود.     سخن گفتن از مضرات اینگونه کدورت‌ها در هر سطحی و در هر بخشی از جامعه چندان لزومی ندارد چرا که همگان در مدت ۴سال گذشته حاصل این کدورت‌ها را در التهابات سیاسی و مشکلات مدیریت اقتصاد مشاهده کردند. بعضی از تندروی‌های صورت گرفته در انتخابات امسال سبب شده است تا بیم تکرار بعضی از مشکلات سال۸۸ وجود داشته باشد؛ البته این‌بار نه در قالب آشوب و اغتشاش بلکه در سطح سیاستمداران خصوصاً حامیان کاندیداهای ریاست‌جمهوری و البته خود این کاندیداها. استفاده از ادبیات محترمانه، پرهیز از تنش‌زایی و حرکت‌های تند، نقدپذیری و البته فروتنی و تواضع از ملزومات کسی است که می‌خواهد سکان هدایت قوه مجریه کشور را دست‌کم برای ۴سال در دست بگیرد.     چه خوب است که امسال نامزدهای انتخاباتی با نمایش دادن عمق سعه‌صدر خود و کوشش برای به‌نمایش درآوردن خصوصیات فوق، راه را بر ایجاد کدورت‌های انتخاباتی جدید و به‌وجود آوردن کدورت‌های انتخاباتی قدیم ببندند. منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.