یکشنبه 12 خرداد 1392 | 08:37
اوضاع برزخی اصلاحات/ چه تحريم کنيم و چه حمايت در اقليت قرار گرفته‌ايم
اوضاع برزخی اصلاحات/ چه تحريم کنيم و چه حمايت در اقليت قرار گرفته‌ايم
اصلاح‌طلبان هنوز بر سر حمايت از يکي از نامزدها يا تحريم آن به نتيجه نرسيده‌اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

 

به نقل از جهان، با فرض حضور در انتخابات نيز، طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلب بر سر حمايت از عارف يا روحاني اختلاف‌نظر جدي دارند و اين در حالي است که روحاني و عارف نيز اصرار دارند تا پايان رقابت در صحنه انتخابات بمانند.

در همين حال ارزيابي اصلاح‌طلبان حتي طيف‌هاي تندروي آنها معطوف به اين واقعيت است که به احتمال قوي حداقل 65 تا 70 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد و عدم حضور آنها عملا از يک سو به معناي مواجهه با حاکميت و خروج از ادعاي اصلاح‌طلبي و از ديگرسو به مفهوم مواجهه با اقبال و اشتياق عمومي خواهد بود. برخي ناظران اين طيف انتخابات مجلس نهم را مثال مي‌زنند که با وجود تحريم آن از سوي مدعيان اصلاح‌طلبي و طيف اپوزيسيون با استقبال 65 درصدي شهروندان روبرو شد. در همين حال محمدجواد حق‌شناس در مصاحبه با آريا گفت: اصلاح‌طلبان انتظار دارند خاتمي و هاشمي در امر اجماع اين طيف بر سر يک کانديدا مداخله کنند که البته به نظر مي‌رسد اين دو انگيزه‌اي براي مداخله در اين امر را ندارند.

عضو حزب اعتماد ملي افزود: بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان آماده شده بودند بعد از وقايعي که در سال 88 اتفاق افتاده بود در انتخابات 92 با آمدن آقاي هاشمي عملا وارد مشارکت در انتخابات شوند که با عدم احراز صلاحيت ايشان اينگونه نشد.

وي تاکيد کرد: اطلاعات و مشاهدات موجود نشان مي‌دهد حداقل تا چند روز آينده يا بهتر است بگويم هفته آينده هيچگونه اجماعي ميان حسن روحاني و عارف صورت نگيرد.

در همين حال محمدرضا عارف که پيش از اين اعلام کرده تا پايان رقابت‌ها در صحنه خواهد ماند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس و در پاسخ اين پرسش که به نظرتان آقاي هاشمي و خاتمي بين شما و آقاي روحاني از کداميک حمايت خواهد کرد، گفت: آقاي روحاني که خود را اصلاح‌طلب نمي‌داند.

وي ادامه داد: آقاي روحاني نمي‌تواند کانديداي اصلاح‌طلبان باشد.

از سوي ديگر يدالله اسلامي عضو فراکسيون مشارکت در مجلس ششم و مدير روزنامه توقيف شده فتح در مصاحبه با روزآنلاين گفت: اينکه آقاي خاتمي چرا نيامد خود او بايد پاسخگو باشد اما برخي دوستان هم خيلي موافق حضور او نبودند. در شوراي مشورتي ايشان، بخش قابل توجهي از اعضا خيلي موافق حضور آقاي خاتمي در انتخابات نبودند، بخشي هم موافق بودند و هر بخشي نظرات و استدلالات خود را داشت.

وي درباره اينکه آيا عارف و روحاني نامزد اصلاح‌طلبان محسوب مي‌شوند، گفت: گروه‌هاي اصلاح‌طلب از آقاي عارف و آقاي روحاني براي حضور در انتخابات دعوت نکرده و هر دو نفر تصميم شخصي گرفته و ثبت نام کرده‌اند. حضور آنها در انتخابات حاصل جمع‌بندي گروه‌هاي اصلاح‌طلب نبود. البته آقاي روحاني هيچ وقت چنين ادعايي نکرده که در اردوگاه اصلاح‌طلبان است و هيچ وقت هم نخواسته است که چنين عنواني بگيرد. آقاي عارف به دليل سابقه‌اش در دولت آقاي خاتمي به عنوان چهره اصلاح‌طلب شناخته مي‌شود اما اين بدين معني نيست که با همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب يا همه ديدگاه‌هاي آنها هماهنگي داشته باشد. او بدون هماهنگي با مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت نام کرد.

يدالله اسلامي افزود: با توجه به شرايطي که الان به وجود آمده و شوک ناشي از رد صلاحيت آقاي هاشمي، اينطور نيست که بگوييم به جمع‌بندي مي‌شود رسيد يا دوستان مي‌توانند ديدگاه‌ واحدي داشته باشند. ديدگاه‌هاي فراواني از عدم شرکت در انتخابات و عدم معرفي نامزد تا خيلي مسائل ديگر وجود دارد اما هنوز هيچ خروجي مشخصي نمي‌توان پيش‌بيني کرد. برخي دوستان معتقدند که حضور در انتخابات به تنهايي، اقدام اصلاح‌طلبانه نمي‌تواند باشد و پيش‌بيني هم مي‌شود که حضور، هيچ تاثيري در نتيجه يا روند انتخابات ندارد لذا مي‌گويند که مردم خود تصميم مي‌گيرند چه بکنند و در روند تصميم‌گيري دخالت نکنيم. عده‌اي ديگر از دوستان معتقدند که از حداقل فرصت بايد استفاده کرده و راهي براي تاثيرگذاري و حضور پيدا کرد. هنوز اين بحث‌ها ادامه دارد و به جمع‌بندي نرسيده. وي هيجان ناشي از اظهارات حسن روحاني در تلويزيون را شادماني زودگذر که نمي‌تواند تغييري را ايجاد کند، عنوان کرد.

اما سايت جرس ارگان حلقه لندن با انتقاد از سياست «اصلاح‌طلبان حداقلي» نوشت: نمايش تکراري ورود اصلاح‌طلبان با نامزد حداقلي و شکستي ديگر يکي پس از ديگري روي پرده مي‌رود. خاتمي يک سال پس از حصر موسوي، با راي دماوندش آمد. جاي تعجب نبود.

اين سايت وابسته به فتنه‌گران فراري و ورشکسته اضافه کرد: «چرا حکومت هزينه نپذيرفتن ما را ندهد؟ همان گونه که پيش‌بيني مي‌شد، حکومت نپذيرفت و همان‌سان که انتظار مي‌رفت خاتمي نيامد تا حکومت هزينه رد وي را متحمل نگردد. اما در ميان بهت و حيرت همگان هاشمي آمد. آمد و از قضا ماند و حکومت هزينه رد وي را تقبل کرد. بر طبق تمام استدلالاتي که در چند ماه گذشته بيان گشته بود، اينجا نقطه پايان بود. زمان، زمان خروج اصلاح‌طلبان از نمايش انتخابات بود. اما خرق عادت دشوار است به يکباره همه آن استدلالات رنگ باخت. زمزمه‌ها بالا گرفته. اصلاح‌طلبان در حال حرکت از کانديداي حداکثري و مطالبات حداکثري به کانديداي حداقلي و مطالبات حداقلي‌اند. آن هم در ميداني که همه چيز آماده است براي شکستي ديگر. و امروز پيکر نيمه‌جان اصلاح‌طلبي در آستانه آخرين اشتباه خويش است».

ارگان حلقه لندن در عين حال در مطلب ديگري به مشارکت بالاي مردم در انتخابات با وجود تحريم آن از سوي مخالفان جمهوري اسلامي اذعان کرد و نوشت: «از رد صلاحيت شدن هاشمي رفسنجاني روزهاست که مي‌گذرد اما فضاي سرد حاکم بر اردوگاه اصلاح‌طلبان و همچنين اصولگرايان اعتدال‌گرا[؟!] همچون مطهري همچنان ادامه دارد. با اين حال بررسي‌ها نشان مي‌دهد که درصد قابل اتکايي از مردم 24 خردادماه در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و راي خود را در صندوق‌ها بياندازند، در هر صورت حضور فيزيکي در شعبه‌هاي اخذ راي خوراک تبليغاتي لازم براي حکومت را فراهم خواهد کرد و اين آن چيزي است که جمهوري اسلامي از آن به عنوان سندي براي مشروعيت خويش بهره خواهد برد».

جرس با اذعان به اين که حاميان فتنه سبز در اقليت قرار دارند، بر خلاف تحليل قبلي نوشت: عدم حمايت چهره‌هاي سياسي چون هاشمي و خاتمي از نامزدهاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرايي چون عارف و روحاني نه تنها باعث خواهد شد مردم بپذيرند که حاکميت، اصلاح‌طلبان را به تمامي از صحنه خارج کرده، بلکه راه را براي يکه‌تازي مي‌گشايد. بنابراين بايد از کانديداهاي اصلاح‌طلب حمايت کرد.   انتهای خبر/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.