شنبه 25 خرداد 1392 | 09:03
مردم به فراخوان رهبري لبيک گفتند
اوج حماسه سياسي دنيا باز هم شگفت‌زده شد
اوج حماسه سياسي دنيا باز هم شگفت‌زده شد

 

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"به رغم تبليغات گسترده بيگانگان، مردم ايران با حضور پرشور و گسترده پاي صندوق‌هاي راي، دشمن را شگفت‌زده کردند و حماسه‌اي بي‌نظير رقم زدند.
ده‌ها ميليون ايراني واجد شرايط، روز گذشته با حضور حماسي خود پاي صندوق‌هاي راي و شرکت در انتخابات دوره يازدهم رياست‌جمهوري و چهارم شوراهاي شهر و روستا، يک بار ديگر نشان دادند تبليغات دشمنان براي ايجاد ياس و نااميدي در آنان، بي‌فايده است.
در حالي که انتخابات براساس برنامه از پيش تعيين شده ساعت 8 صبح ديروز رسما آغاز شد، در بسياري از شعب در سراسر کشور، مردم پيش از باز شدن درب شعب اخذ راي، حاضر شده و حماسه سياسي ديگري خلق کردند.
انتخابات 24خرداد که از هفته‌ها قبل مورد توجه رسانه‌هاي بين‌المللي بود، روز گذشته نيز در صدر اخبار جهان قرار داشت.
محمد ناصر حقيقت سرپرست اداره کل رسانه‌هاي خارجي وزارت ارشاد پيش از ظهر ديروز با حضور در شعبه راي‌گيري حسينيه ارشاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بيش از 205 خبرنگار خارجي از 90 رسانه از 30 کشور براي پوشش اخبار انتخابات کشورمان در ايران حضور يافتند.
وي افزود: اين تعداد علاوه بر 250 خبرنگار خارجي مقيم ايران است که از 115رسانه در کشورمان حضور دارند. تعداد کل خبرنگاران خارجي بيش از 450 نفر مي‌شود که از يک هفته گذشته به ايران سفر کردند تا اخبار انتخابات را پوشش خبري دهند.
سرپرست اداره کل رسانه‌هاي خارجي وزارت ارشاد در بخش ديگري از سخنانش تصريح کرد: در صورتي که انتخابات به دور دوم کشيده شود، هفته آينده نيز آنان در کشورمان حضور خواهند داشت. وزارت کشور، ستاد خبرنگاران خارجي خود را در محل اقامت خبرنگاران خارجي يعني هتل لاله مستقر کرده و اطلاعات همه کانديداها را در اختيار آنان قرار مي‌دهد.
50 ميليون واجد شرايط
مصطفي محمد نجار، وزير کشور طي سخناني با اشاره به حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات گفت: خوشبختانه پيش از آغاز انتخابات مردم در پاي شعبه‌هاي صندوق‌هاي راي حضور يافتند تا راي خود را به صندوق بيندازند.
وي در پاسخ به سوال مجري درباره اينکه چه زماني نتايج راي‌گيري اعلام خواهد شد، گفت: به محض اينکه کار شمارش آرا با پايان زمان راي‌گيري آغاز شود ما اطلاعات را از طريق صدا و سيما و بيانيه‌هاي مرتبط با آن اعلام مي‌کنيم. وي افزود: هر زماني نتيجه نهايي مشخص شود ما آن را اعلام مي‌کنيم.
وزير کشور درباره صندوق‌هاي سيار براي اخذ راي گفت: برابر قانون در مناطق صعب‌العبور و مکان‌هايي که تردد امکان‌پذير نيست از صندوق سيار استفاده مي‌شود.
همچنين وزير کشور درباره تعداد رأي اولي‌ها گفت: امسال يک ميليون و 600 هزار رأي اولي داريم و نزديک به 50 ميليون و 470 هزار نفر نيز واجد شرايط رأي دادن هستند.
حضور حداکثري
مشارکت مردم در انتخابات روز گذشته به حدي بود که در بسياري از شعب اخذ رأي صف‌هاي طويلي تشکيل شد و هر چه به ساعات پاياني انتخابات نزديک‌تر مي‌شد، موج مشارکت نيز افزايش مي‌يافت.
براي نمونه در حسينيه ارشاد، ازدحام جمعيت به نحوي بود که مسئولان اين شعبه مجبور شدند صندوق اخذ رأي سيار درخواست کنند.
در اردبيل، عروس و دامادي قبل از حضور در مراسم عروسي خود پاي صندوق رأي حاضر شدند و از عشق خود به رهبر و ملت گفتند.
اين عروس و داماد دليل حضور اول وقت خود در پاي صندوق‌هاي رأي را تبعيت از فرمان رهبري اعلام کرده و تأکيد کردند که رأي دادن در شرايط فعلي کشور يک وظيفه است.
همچنين در ياسوج پيرمردي با 120 فرزند و نوه‌اش در انتخابات شرکت کردند. اين پيرمرد که بيش از 100 سال سن دارد با 120 عضو خانواده‌اش، همزمان در يکي از شعب اخذ رأي حاضر شد و همگي در انتخابات شرکت کردند. در استان فارس نيز پيرمردي 100 ساله با 70 عضو خانواده‌اش پاي صندوق رأي حاضر شد.
انتخابات در خارج از ايران
ايرانيان مقيم خارج از کشور نيز با حضور در شعب اخذ رأي پيش‌بيني شده در انتخابات شرکت کردند.
وزير کشور درباره نحوه برگزاري انتخابات در کشورهاي مختلف، تصريح کرد: ما براي اينکه ايرانيان مقيم خارج از کشور بتوانند آراي خود را به صندوق بيندازند با همکاري وزارت امور خارجه 290 حوزه انتخابيه در 96 کشور پيش‌بيني کرده‌ايم.
به گزارش سفارت جمهوري اسلامي ايران در قطر، ساعتي پيش از آغاز انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري کشور، ايرانيان مقيم دوحه با تشکيل صف‌هاي طويل در شعب اخذ رأي، با شور و نشاط خاصي در پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شدند و با آغاز انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري کشور، ايرانيان مقيم دوحه آراي خود را به صندوق‌ها انداختند.
شش شعبه اخذ آراي ايرانيان در سه محل شامل سفارت جمهوري اسلامي ايران در منطقه دفنه، مجتمع دخترانه مدارس ايراني در منطقه هلال و مجتمع پسرانه مدارس ايراني در منطقه ابوهامور شهر دوحه در نظر گرفته شده بود.
هموطنان ايراني مقيم قزاقستان نيز در شهرهاي آستانه، آلماتي، چيمکنت و ترکستان با شور و شوق زايدالوصفي براي انداختن رأي خود به صندوقهاي رأي و از اولين ساعات اخذ رأي، در پاي صندوقها حضور يافتند.
بازتاب گسترده انتخابات در رسانه‌هاي خارجي
حضور گسترده و حماسي ديروز مردم ايران اسلامي در پاي صندوق‌هاي رأي براي خلق يک حماسه سياسي بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي خارجي داشته است.
انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي شهر و روستا در 60 هزار شعبه اخذ رأي با بيش از 130 هزار صندوق ديروز برگزار شد و براساس اعلام وزارت کشور و ستاد انتخابات بيش از 50 ميليون نفر واجد شرايط رأي دادن در اين انتخابات بودند که از اين ميان يک ميليون و 460 هزار نفر رأي اولي هستند.
همچنين 128 حوزه و 265 شعبه اخذ رأي در خارج از کشور و در بيش از 96 کشور جهان به دريافت آراي ايرانيان خارج از کشور پرداختند.
بيش از 450 خبرنگار از رسانه‌هاي خارجي اخبار انتخابات ايران را پوشش دادند که در اين ميان علاوه بر آن عده از خبرنگاران خارجي که در ايران حضور دائم دارند، 186 خبرنگار از 39 کشور جهان، به ايران سفر کرده تا اخبار انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراها را پوشش دهند.
اکثر رسانه‌هاي مطرح دنيا حضور رهبر معظم انقلاب در حسينيه امام خميني(ره) را محور پوشش خبر آغاز انتخابات در کشورمان قرار دادند.
خبرگزاري‌هاي فرانسه، رويترز، الجزيره، آسوشيتدپرس و بي‌بي‌سي هر کدام در خبرهاي جداگانه‌اي لحظه آغاز انتخابات را پوشش دادند.
رويترز به نقل از يکي از شاهدان عيني خود در تهران در صفحه ويژه انتخابات ايران اذعان کرد که تعداد کثيري از مردم پايتخت ايران در برابر صندوق‌هاي اخذ رأي اجتماع کرده‌اند تا در انتخابات رياست جمهوري و شوراي شهر، شرکت کنند.
شبکه خبري اسکاي نيوز خبر آغاز يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران را اعلام کرد و گفت: مردم ايران امروز رئيس جمهور خود را انتخاب مي‌کنند.
اين شبکه در ادامه گزارش خود اذعان کرد که از همه سلايق و جريان‌ها در اين انتخابات کانديدا وجود دارد.
اسکاي نيوز در اين باره گزارش داد رقابت اصلي انتخابات ميان «حسن روحاني» کانديداي اصلاح‌طلبان و «علي‌اکبر‌ولايتي» وزير خارجه پيشين ايران و «محمد‌باقر‌قاليباف» شهردار تهران، «سعيد جليلي» دبير شوراي عالي امنيت سه کانديداي جريان اصولگرا در ايران است.
اين شبکه تأکيد کرد اين در حالي است که پيشتر ايالات متحده گفته بود که انتخابات ايران اهميت چنداني ندارد زيرا انتخاب‌هاي مردم محدود است و شوراي نگهبان که همه اعضاي آن اصولگرايان هستند صلاحيت کانديداها را تأييد کرده‌اند.
کارشناسان روس با اشاره به عصبانيت غرب و تلاش‌هاي رسانه‌اي آنها براي بازتاب غيرواقعي فضاي انتخاباتي در ايران، بر بي‌نتيجه بودن اين تلاش‌ها بر فضاي داخلي کشورمان تأکيد دارند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه کامرسانت، کارشناسان روس معتقدند که غرب و برخي از کشورهاي همسايه در مورد ايران و نقش برخي از نامزدهاي رد شده از سوي شوراي نگهبان سر و صداهاي زيادي به راه انداخته‌اند اما دراين رابطه مهم گوش دادن به حرف مردم ايران است که خلاف تبليغات رسانه‌اي غرب مي‌باشد.
«ولادمير يوسي‌اف» مدير مرکز مطالعات اجتماعي و سياسي روسيه نيز ضمن يک نشست مطبوعاتي با دموکراتيک عنوان کردن فضاي انتخابات در ايران، حضور پررنگ مردم در انتخابات 24 خرداد را قابل پيش‌بيني دانست.
پايگاه اينترنتي «روس بزنس کنسالتنگ» (top.rbc.ru) با انتشار گزارشي با اشاره به قابل پيش‌بيني بودن نتايج بيشتر انتخابات رياست‌جمهوري در کشورهاي مختلف دنيا از جمله آمريکا، نوشت که در اين ميان تنها ايران استثنا است.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص نيز همانند ساير رسانه‌هاي خبري جهان به بازتاب خبر آغاز انتخابات رياست‌جمهوري ايران پرداخت و بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در ساعات اوليه راي‌گيري را منعکس کرد.
اين روزنامه به واکنش رهبري به ادعاي اخير عضو شوراي امنيت ملي آمريکا درباره شفافيت انتخابات ايران اشاره کرد و گزارش داد رهبري ايران به اين اظهارات توجهي نکرد و درباره آنها گفت: «به درک.»
هاآرتص در ادامه اين بخش از سخنان رهبري را بازتاب داد که «آنچه مهم است مشارکت همه جانبه مردم در انتخابات است. ملت عزيز ما بايد با شور و هيجان به پاي صندوق‌هاي راي آمده و بدانند سرنوشت کشور در دست آنها است.»
همزمان با آغاز يازدهمين دور انتخابات رياست‌جمهوري ايران، شبکه الجزيره انگليسي نيز در گزارشي خبر آغاز انتخابات را در صدر اخبار خود قرار داد.
در اين گزارش آمده است: «ميليون‌ها ايراني قرار است امروز در انتخابات رياست‌جمهوري به پاي صندوق‌هاي راي بروند.»
«ثريا لني» خبرنگار اين شبکه در تهران گزارش داد که مردم از ساعات اوليه به پاي صندوق‌هاي راي آمدند و صف‌هاي راي تا بيرون از محل راي‌گيري شکل گرفته است.
شبکه خبري الميادين به نقل از خبرنگاران خود در ايران، تبريز و اصفهان گزارش داد که مردم قبل از شروع انتخابات در مرکز راي‌گيري حضور يافتند تا آراي خود را به صندوق بياندازند.
اين شبکه در عين حال تصاويري را از اين شهرها به نمايش گذاشت که مردم در صفوف طولاني راي‌گيري حضور داشتند.
خبرگزاري فرانسه نيز صف‌هاي طولاني‌ راي‌دهندگان را نشان‌دهنده و ظيفه ملي و اميد به آينده بهتر در ايران ارزيابي کرد. روزنامه‌الاخبار هم در بازتاب حضور پرشور ايرانيان در انتخابات نوشت: ويژگي مردم ايران اين است که همه را غافلگير مي‌کنند.
انتخابات در کمال آرامش
روزنامه انگليسي اينديپندنت با بازتاب حماسه سياسي کشورمان نوشت: ايرانيان پرشورتر از هميشه براي انتخاب رئيس‌جمهور کشورشان از ميان 6 کانديدا پاي صندوق‌ها رفتند.
سي‌ان‌ان هم در گزارشي با اذعان به اينکه ديگر خبري از فتنه 88 نيست، در بازتاب انتخابات ديروز ايران نوشت: دوربين‌هاي تصويربرداري همه شبکه‌هاي تلويزيوني بر انتخابات ايران متمرکز شده است.
روزنامه انگليسي گاردين هم با بازتاب آغاز انتخابات ايران، گزارش داد انتخابات ايران باز هم شگفتي‌ساز خواهد بود.
راشا تودي نيز در مقاله جديد خود با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات با مقايسه نظام سياسي کشورمان با ساير نظام‌هاي سياسي در منطقه معترف است که تنها کشور داراي نظام «مردم‌سالار» در منطقه ايران اسلامي است.
در همين رابطه، تحليلگر نشريه «نيشن» نيز در مقاله جديدي تحت عنوان «مهم‌تر از همه‌چيز انتخابات ايران يک انتخابات واقعي است» اذعان مي‌کند که انتخابات امسال کشورمان در کمال آرامش و به دور از فتنه‌گري مخلان نظم و آسايش عمومي برگزار خواهد شد.
خبرگزاري «صداي روسيه» هم در کنار ديگر رسانه‌هاي خارجي با بازتاب‌ انتخابات رياست‌جمهوري اسلامي ايران و اشاره به حضور پرشور و چشمگير مردمي در اين انتخابات اظهار داشت ايران جزو معدود کشورهايي در خاورميانه است که در آن انتخابات برگزار مي‌گردد و «مردم‌سالاري» در شکل حقيقي خود در آن جريان دارد.پ

منبع:کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.