شنبه 15 تیر 1392 | 09:31
آیت‌الله خاتمی:
مظهر اعتدال در مواضع سیاسی رهبر معظم انقلاب است / رییس جمهور منتخب تفسیر خود را از اعتدال بیان کند
مظهر اعتدال در مواضع سیاسی رهبر معظم انقلاب است / رییس جمهور منتخب تفسیر خود را از اعتدال بیان کند
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شعار اعتدال، عقلانیت، خردورزی و اهتمام به فکر جمعی که از سوی رییس جمهور منتخب مطرح شده است، ریشه اعتقادی دارد، از حجت‌الاسلام روحانی خواست تا این شعارها را به درستی تفسیر کند تا مورد سوء استفاده بعضی‌ها قرار نگیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه تهران، حضور بیش از 72 درصدی مردم در انتخابات را با توجه به تهاجم گسترده‌ دشمن، لطف خدا و بصیرت مردم دانست و گفت: ملت بزرگ ایران با حضور پرشور در انتخابات، حماسه سیاسی مدنظر رهبر معظم انقلاب را شکل دادند.

 

وی با بیان اینکه مردم ایران که اینچنین مورد تهاجم تبلیغات دشمن بودند این نصاب بالا را به دست آوردند و این عنایت خداوند است، ابراز کرد: حماسه حضور 72 درصدی ملت ایران در انتخابات، در حالی که دشمنان این ملت ذکر تحریم تحریم را گرفته بودند و می‌گفتند حداکثر 25 درصد پای صندوق‌های رأی می‌آیند، مات و دنیا را مبهوت خود کرد.

 

برخورد امانتدارانه نظام با رأی مردم

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه 30 کشور را در انتخابات ریاست جمهوری رصد و آن را با وضعیت کشور مقایسه کرده است، انتخابات کشورمان را بی‌بدیل دانست و با اشاره به انتخاب رییس جمهور منتخب با کمی بیش از پنجاه درصد آرای مردم، گفت: نظام کاملا امانتدارانه و به صراحت اعلام کرد که منتخب این مردم جناب دکتر حسن روحانی است.

 

وی روند برگزاری انتخابات را کاملا قانونی و بدون ایراد دانست و افزود: مانند این روند در انتخابات دهم هم صورت گرفت، هم دولت در صحنه بود و هم شورای نگهبان، با این تفاوت که در انتخابات سال 88 ناکامان انتخابات شعار دروغین تقلب را سر دادند با یازده میلیون تفاوت رأی، اینجا 300 هزار رأی را نظام حساب کرد.

 

کاندیداهای انتخابات ارزش‌گرایی را به نمایش گذاشتند

 

وی با اشاره به شعار دروغین تقلب که رمز فتنه بود، اظهار کرد: در انتخابات سال 88 ناکامان که مورد اقبال مردم قرار نگرفتند، به سبب اینکه رأی نیاوردند داشتند کشور را به آتش می‌کشیدند، اگر می‌توانستند این کار را می‌کردند و نتوانستند، اما در این انتخابات سایر کاندیداها تا پیروز انتخابات مشخص شد، بلافاصله تبریک گفتند و برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

 

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه کاندیداهای انتخابات ارزش‌گرایی را به نمایش گذاشتند، به رییس جمهور منتخب تبریک گفت و با آرزوی توفیق برای وی ابراز امیدواری کرد که تمام همتش را برای خدمت به نظام مقدس اسلامی و حل مشکلات معیشتی مردم به کار بندد.

 

شعارهای رییس جمهور منتخب ریشه اعتقادی دارد

 

وی در ادامه شعار اعتدال، عقلانیت، خردورزی، اهتمام به فکر جمعی که رییس جمهور منتخب مطرح کرده‌اند را شعار درست، صحیح که ریشه اعتقادی دارد، عنوان و ابراز کرد: مکتب ما مکتب اعتدال است، در مکتب اهل بیت‌(ع) خدا دانستن اهل بیت‌(ع) کفر است و دشمنی با اهل بیت‌(ع) هم کفر است؛ تمام اخلاق اسلامی ما اعتدال است.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شجاعت مرز بین تحول، بی‌باکی، دیوانگی، بی‌کلگی و ترس است، تصریح کرد: این شعارهای رییس جمهور منتخب درست است، اما انتظار این است که رییس جمهور منتخب این شعارها را به درستی تفسیر کند که مورد سوء استفاده بعضی‌ها قرار نگیرد.

 

وی ادامه داد: آنچنان که رییس جمهور منتخب در برخی از سخنرانی‌های خود، اعتدال را به قانونگرایی تفسیر کردند حرف درستی است، اما مظهر اعتدال در مواضع سیاسی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، ایشان الگوی اعتدال هستند و ما اعتدال را در مواضع سیاسی موازی با مواضع ایشان می‌بینیم.

 

خط رهبری کمک به رییس جمهور منتخب است

 

آیت‌الله خاتمی گفت: امروز رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید دولت منتخب را کمک کرد، بدون کمک همگان نمی‌توان این بار عظیم را به مقصد رساند، خط رهبری این است اگر کسی از حالا ساز مخالفتی بزند که نتواند دولت کار کند، این به بیراهه رفتن است، آنچنان که چهار سال پیش در انتخابات سال 88 خط مقام معظم رهبری مقابله با جریان فتنه بود.

 

وی در تبیین بحث اعتدال متذکر شد: معتدل شما مردم بودید که با رهبر معظم انقلاب همراهی کردید و حماسه بزرگ ارزشمند نهم دی سال 88 را آفریدید، آنها که در آن عرصه با فتنه‌گری و آتش‌افروزی، اردوکشی‌های خیابانی را هدایت کردند آنها تندروی افراطی هستند و آنها هم که در آن عرصه سکوت کردند و بی‌تفاوت بودند، کندرو هستند.

 

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر همگان به درستی می‌خواهند بدانند اعتدال چیست، اعتدال در عرصه سیاسی همراهی با مواضع مقام معظم رهبری است.

 

وی با بیان اینکه موضع ما چه نسبت به این دولت و دولت‌های قبلی و چه نسبت به دولت‌های آینده حمایت ناصحانه است، گفت: اگر موضع و عملکرد خوب بود تشویق و آفرین را در پی‌خواهد داشت، اما اگر جایی دیدیم که موضعی با قانون اساسی و مواضع ولایت نمی‌سازد، نصح، دلسوزی اقتضای امر به معروف و ‌نهی از منکر است.

 

مواضع دوپهلوی رییس جمهور مصر زمینه‌ساز کودتا شد

 

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث کشور مصر اشاره کرد و با بیان اینکه مصر خاستگاه بیداری اسلامی و مردم آن مسلمان و دلداده اسلام هستند، گفت: مردم مصر در طول این یکسال چند بار پای صندوق رأی آمدند و به قانون اساسی و به نمایندگان مسلمان رأی دادند، اما متأسفانه آنها که از بیداری اسلامی بر مسند قدرت نشستند آنچنان بد عمل کردند که زمینه‌ساز کودتا شدند.

 

وی تصریح کرد: رفتار بد و رفتار نادرست اینها کاری کرد که دوباره کودتا و کودتاچیان در مصر حرف اول را بزنند، به جای اینکه جهان اسلام را به وحدت دعوت کنند آمدند از تکفیری‌های آدم کش حمایت کردند یا لااقل در برابر آنها سکوت کردند، رییس جمهوری رژیم صهیونیستی را برادر خطاب می‌کنند و به رژیم صهیونیستی سفیر می‌فرستند؛ این عملکرد حتی با شعارهای خودشان هم نمی‌ساخت.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه موضع رییس جمهور و دولت خلع شده مصر حتی با مواضع خودشان قبل از به قدرت رسیدن هم نمی‌خواند، گفت: اینها دوست و دشمن را اشتباه گرفتند، با ایران اسلامی که دوست همه مسلمانان جهان است بی‌مهرانه‌ترین برخورد را داشتند و ایران هراسی و شیعه هراسی را به راه انداختند و دل به دشمنان دادند.

 

وی با اشاره به اینکه رییس جمهور مصر می‌گوید درباره حوادث کشورش با اوباما مشورت کرده و این مشورت را در رسانه‌ها هم اعلام می‌کند، افزود: این رفتار جمعیت ده‌ها میلیونی را به صحنه می‌آورد و نتیجه آن کودتا می‌شود، با ملت خود به خوبی تا نکردند و بسیار بسیار تنگ‌نظرانه هر کسی را که جزو حزبشان نبود به کلی از صحنه راندند و نتیجه این شد که اینها پس از هشتاد سال تشکیلات نه به درد دنیای مردم خوردند و نه به درد آخرت مردم.

 

آیت‌الله خاتمی خطاب به ملت مصر گفت: از مردم فهیم مصر که دلداده اسلام هستند انتظار داریم پاسدار ارمغان ارزشمند بیداری اسلامی باشند و با هوشیاری در صحنه بمانند و نگذارند دوباره همانند دوره نامبارک، مصر حیات خلوت رژیم صهیونیستی شود.

 

علمای اهل سنت از وهابیان برائت بجویند

 

وی همچنین کشتار فجیع عالم شیعه مصر حسن شحاته را در جشن نیمه شعبان را محکوم کرد و گفت: تکفیری‌های آدم کش که بویی از انسانیت نبرده‌اند به خانه‌ای هجوم برده و این عالم جلیل القدر را به همراه پنج نفر به شهادت رسانده و 15 نفر دیگر را زخمی کردند، اینها منتسب به وهابیت هستند که یک حزب سیاسی ساخته پرداخته انگلیسی‌ها است.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از علمای اهل سنت در داخل و خارج کشور که به خوبی این جنایت را محکوم کرده و موضع گرفته‌اند خواست همان‌گونه که با معلول مبارزه می‌کنند با علت هم مبارزه کنند و با صراحت اعلام کنند که وهابیت ربطی به اسلام ندارد؛ به صراحت می‌گویم هرگز برادران اهل سنت را مرادف با وهابی نمی‌بینیم.

 

وی در ابتدای سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران یاد و خاطره شهدای حمله ناو دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران را گرامی داشت و گفت: ناو دریایی آمریکا وحشیانه هواپیمایی مسافربری را هدف قرار داد و 290 سرنشین در جا کشته شدند که در بین اینها 66 کودک بودند.

 

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: دولت جنایتکار آمریکا نه تنها در این حادثه از عذرخواهی خشک و خالی هم دریغ کرد، بلکه به فرمانده ناو دریایی خود مدال داد، این سیمای عریان و بی‌پرده این دولت متجاوزی است که به ناحق خود را قدرت مسلط دنیا می‌داند.

 

ضرورت اهمیت دادن به تفسیر در کنار تلاوت قرآن

 

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان ماه ضیافت‌الله، خطبه معروف پیامبر اکرم‌(ص) در جمعه آخر ماه شعبان را مورد گوشزد قرار داد و با بیان اینکه برای ورود با معرفت به ماه خدا آماده شویم که خداوند پذیرایی‌اش را در این ماه روزه قرار داده است، از روزه به عنوان نماد اخلاص نام برد و گفت: روزه تنها عبادتی است که هیچ نمود بیرونی ندارد.

 

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بهار قرآن در کشور ما شکل گرفته و در ماه مبارک رمضان در گوشه و کنار شاهد برپایی جلسات باشکوه قرآنی هستیم، با تشکر از ابتکارات ستودنی سیما و صدای جمهوری اسلامی در پخش قرآن ترتیلی، ابراز امیدواری کرد که در کنار تلاوت، تفسیر قرآن هم بازار گرم‌تری پیدا کند.

 

وی همچنین از روزه‌داران خواست که با اهتمام جدی به قرائت دعاهای ماه مبارک رمضان همچون دعای ابوحمزه ثمالی، دعای سحر امام باقر‌(ع)، دعای افتتاح و دعای روزها که به تعبیر عرفا قرآن صادق است و اهل بیت‌(ع) معارف بلندی را در مناجات با خدا بیان کردند، ‌سحرهای ماه رمضان را با خواندن با معرفت این دعاها معطر کنند.

/ پايان خبر /   رسا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.