سه شنبه 5 شهریور 1392 | 15:07
سخنگوي وزارت خارجه:
حمله شيميايی كار گروه های تروريستی است
حمله شيميايی كار گروه های تروريستی است
سخنگوي وزارت امور خارجه يادآور شد: در روزهاي اخير به بهانه اين كه حملات شيميايي در سوريه توسط دولت اين كشور انجام شده است، فضاسازي گسترده اي را درباره حمله نظامي به اين كشور انجام داده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"«سيدعباس عراقچي» در ادامه نشست خبري امروز (سه شنبه) خود در پاسخ به سوالي درباره زمينه سازي برخي از كشورهاي غربي و عربي براي حمله نظامي به سوريه با ادعاي استفاده دولت اين كشور از سلاح شيميايي عليه مخالفين اظهارداشت: كشورهاي غربي سياست دوگانه اي دارند و به هيچ معياري پايبندي عميقي ندارند. 

وي افزود: در هر كجا كه تروريست ها در خدمت منافع غرب باشند آنها از اين گروه ها حمايت مي كنند. 
سخنگوي وزارت امور خارجه يادآور شد: در روزهاي اخير به بهانه اين كه حملات شيميايي در سوريه توسط دولت اين كشور انجام شده است، فضاسازي گسترده اي را درباره حمله نظامي به اين كشور انجام داده اند. 
عراقچي خاطرنشان كرد: تمامي تسليحات كشتار جمعي خلاف اسلام، اخلاق و انسانيت است. 
وي با بيان اين كه دلايل و اسنادي وجود دارد كه اين حملات توسط گروه هاي تروريستي صورت گرفته است، ادامه داد: دولت روسيه اسنادي را در اين زمينه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد به نمايش گذاشت. 
معاون وزير امور خارجه همچنين نسبت حملات نظامي عليه سوريه به شدت هشدار داد و گفت: اين اقدام مسلما تبعات خطرناك و عواقب وخيمي را به دنبال خواهد داشت. 
عراقچي افزود: دامنه عواقب حمله به سوريه به اين كشور محدود نخواهد ماند و كل منطقه را دربرمي گيرد؛ منطقه ما به آرامش نياز دارد تا راهكارهاي سياسي براي مشكلات كنوني را پيدا كند. 
وي اظهاراميدواري كرد: عقلانيت كافي در بين رهبران آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي درباره هرگونه اقدامي عليه سوريه به وجود بيايد زيرا كه شوراي امنيت سازمان ملل تاكنون مجوزي را در اين زمينه صادر نكرده است و بنايي نيز براي صدور اين مجوز ندارد. 

** منطقه خاورميانه احتياج به آرامش، مدارا و خويشتنداري دارد 
سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال ديگري درباره واكنش ايران به هرگونه حمله احتمالي به سوريه از سوي كشورهاي غربي اظهارداشت: منطقه خاورميانه منطقه اي بسيار حساس است كه احتياج به آرامش، مدارا و خويشتنداري دارد. 
عراقچي تاكيد كرد كه نبايد اقداماتي صورت بگيرد كه دامنه درگيري ها در سوريه افزايش يابد چراكه تبعات وخيمي براي جامعه بين المللي خواهد داشت. 
وي اظهاراميدواري كرد: همه طرف هاي درگير به راهكار سياسي از طريق گفت و گوهاي ملي و همچنين برگزاري نشست بين المللي ژنو ۲ درباره سوريه بازگردند. 

** موضع دبيركل سازمان ملل و فرستاده وي شركت ايران در ژنو۲ است 
معاون وزيرامورخارجه همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره دعوت «جفري فلتمن» معاون سياسي دبيركل سازمان ملل از ايران براي شركت در نشست بين المللي ژنو۲ خاطرنشان كرد: تلاش ها براي برگزاري نشست ژنو۲ شدت گرفته و ديدارهايي بين مقامات آمريكايي، روسي و اعضاي سازمان ملل برگزار شده است. 
عراقچي با بيان اين كه در شرايط فعلي احساس نياز به برگزاري اين اجلاس وجود دارد، افزود: فلتمن معاون دبيركل سازمان ملل به دنبال برگزاري اين نشست است زيرا كه باني و برگزاركننده نشست ژنو۲ سازمان ملل متحد است. 
وي تصريح كرد: موضع دبيركل سازمان ملل و فرستاده ويژه درمورد سوريه مبتني بر حضور ايران در نشست ژنو۲ است. 

** همزماني سفر سلطان قابوس و جفري فلتمن کاملا تصادفي است
عراقچی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا همزمانی سفر سلطان قابوس و جفری فلتمن به ایران ارتباطی وجود دارد یا خیر گفت: جفری فلتمن به عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به کشورمان سفر کرده است و ما هیچ ارتباطی بین مأموریت وی با ملیت و سوابق دیپلماتیک‌اش قائل نیستیم. 
وی تأکید کرد: همزمانی دو سفر سلطان قابوس و جفری فلتمن کاملا تصادفی است چرا که هر کدام با هدفی مجزا به کشورمان سفر کرده‌اند. 
وی افزود: فلتمن در خصوص مسائل منطقه بویژه سوریه گفتگو کرد و از مدتی پیش قرار بود وی به ایران سفر کند که به تأخیر افتاد که بالاخره دیروز وارد تهران شدند و با وزیر امور خارجه کشورمان و معاونین دیدار و گفتگو کردند. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در این دیدار پیرامون مسائلی در خصوص منطقه گفتگو شد و جمهوری اسلامی ایران نیز دیدگاه‌های خود را در خصوص اتفاقات چند روز اخیر در سوریه و هر گونه استفاده از ابزار نظامی و تبعات جبران ناپذیر آن در منطقه اعلام کرد. 

** خبري ازتشكيل كارگروه حل بحران سوريه در مجلس ندارم 
خبرنگاري از سخنگوي وزارت امورخارجه درباره تشكيل كارگروه حل بحران سوريه در مجلس شوراي اسلامي سوال كرد كه وي از تشكيل اين كارگروه اظهاربي اطلاعي كرد. 
وي گفت: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همواره موضوعات مرتبط با سياست خارجي را درنظر داشته است. 
سخنگوي وزارت امور خارجه با يادآوري بحث و بررسي مسايل مرتبط با سياست خارجي در اين كميسيون تخصصي مجلس با حضور وزيرامور خارجه، معاونان يا كارشناسان اين وزارتخانه افزود: حضور هفته گذشته بنده در مجلس نيز در اين راستا بود و درباره مواضع وزارت امورخارجه پيرامون مسايل گوناگون بحث كرديم و به منظور پيگيري برخي مسايل تبادل نظر شد. 

** رژيم صهيونيستي بزرگ ترين دارنده تسليحات كشتارجمعي در منطقه است 
عراقچي در پاسخ به سوالي درباره ادعاهاي «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهونيستي مبني بر وجود تسليحات شيميايي در ايران گفت: اظهارات وي بي ارزش است و لازم به پاسخگويي به آنها نيست. 
وي افزود: ما همكاري هاي لازم را درمورد تسليحات شيميايي با نهادهاي بين المللي داشته ايم و هيچگونه سلاح شيميايي در ايران وجود ندارد و اين موضوع به تاييد سازمان هاي بين المللي رسيده است. 
معاون وزير امور خارجه، رژيم صهيونيستي را بزرگ ترين دارنده تسليحات كشتارجمعي در منطقه خواند كه موجوديت خود را از طريق كشتار، تهديد و ارعاب فلسطينيان به دست آورده است. 
عراقچي يادآور شد: ادعاهاي نتانياهو در اين زمينه مضحك و خنده دار است كه ارزشي براي پاسخگويي به آنها وجود ندارد. 

** اعتقاد راسخ داريم حمله شيميايي در سوريه كار گروه هاي تروريستي بوده است 
سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال ديگري در باره اظهارات «محمدجواد ظريف» در گفت و گوي تلفني خود با «احمد داوود اوغلو» همتاي ترك خود مبني بر اين كه دلايل قطعي در استفاده گروه هاي تروريستي در سوريه از سلاح شيميايي داريم، يادآور شد اعتقاد راسخ داريم كه اين اقدام كار گروه هاي تروريستي بوده است.
عراقچي با بيان اين كه انسان عاقل اقدامي عليه خود نمي كند، تصريح كرد در زماني كه بازرسان بين المللي در سوريه حضور دارند، خيلي منطقي است كه تروريست ها بخواهند از اين مساله سوءاستفاده و از سلاح شيميايي استفاده كنند. 
وي با يادآوري پخش برخي از تصاوير ماهواره اي توسط دولت روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل، افزود: تلويزيون دولتي سوريه نيز گزارشي از برخي مواد شيميايي، ماسك هاي مقابله با تسليحات شيميايي به دست آمده از تروريست ها پخش كرد كه متاسفانه نام برخي كشورها بر روي ظروف مواد شيميايي ديده مي شد. 
معاون وزيرامورخارجه با بيان اين كه پشت سر اتهامات وارده به دولت سوريه ايجاد بهانه اي براي حمله نظامي به اين كشور است، گفت: در مورد برخي عكس هاي منتشر شده از كشته شدگان تشكيك به وجود آمده است. 
وي ادامه داد: به دوستان خودمان در تركيه و كشورهاي منطقه مي گوييم كه مراقب باشيد آنچه در سوريه در حال رخ دادن است تنها در جهت منافع رژيم صهيونيستي و حمله به اين كشور نيز تنها منافع اين رژيم را تامين خواهد كرد. 
عراقچي اضافه كرد: همه بايد هوشيار باشند تا دامنه درگيري ها در سوريه گسترده نشود. 

** اولين سخنگو و سفير زن در وزارت امور خارجه
عراقچی در ادامه در مورد سخنگوی جدید وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما در وزارت خارجه همکاران خانم در سطوح بالای مدیریتی و کارشناسی را دارا هستیم و حتما حضور این خانم‌ها می‌تواند حضوری موفق باشد. 
وی ادامه داد: دو مدیرکل حقوق بشر و دیپلماسی عمومی و همکاران خانم در وزارت خارجه هستند و در ادارات مختلف دیگر نیز در داخل کشور خانم‌ها حضور چشم‌گیری دارند. 
عراقچی افزود: وزیر امورخارجه کشورمان علاقه مند بود در دو سمت برای اولین بار از خانم‌ها استفاده کند. یکی سخنگو و دیگری سفیر. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تصور می کنم این مسئله به وقوع بپیوندد و اولین سفیر و اولین سخنگوی خانم در وزارت امور خارجه شروع به کار کند و انشاء الله این حرکت حرکتی رو به جلو در سیاست خارجی باشد و قطعا همه معاونین جدید ظرف یک هفته آینده اعلام خواهند شد. 
عراقچی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد از حقوق هسته‌ای خود کوتاه بیاید گفت: سخنگو موظف نیست به هر اظهارنظری که از سوی شخصی بیان می‌شود پاسخ دهد، آنچه مهم است مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است که دکتر روحانی و محمد جواد ظریف نیز آنها را اعلام کردند. 
وی افزود: هیچ شخصی حاضر نیست از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کوتاه بیاید آنچه مدنظر است ورود کشورمان به مذاکرات بوده آن هم در قالب یک تعامل برد برد است که وزیر امور خارجه کشورمان نیز به این مهم اشاره کردند. 
عراقچی تأکید کرد: که کسی در گوشه ای اینگونه اظهارنظری می کند ارزش پاسخگویی ندارد.

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.