پنجشنبه 11 مهر 1392 | 06:51
روحانی:
مردم مطمئن باشندحق هسته‌ای ایران قابل مذاکره نیست
 مردم مطمئن باشندحق هسته‌ای ایران قابل مذاکره نیست
رئیس جمهور روز گذشته پس از جلسه هیئت دولت به میان خبرنگاران آمد و طی سخنانی ابعاد مختلف سفر هیئت ایرانی به نیویورک را تشریح کرد و در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"حجت‌الاسلام حسن روحانی درحاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به این‌ که یکی از بااهمیت‌ترین برنامه‌های دولت از ابتدا تعامل مؤثر با جهان بوده است، گفت: مسئله تعامل مؤثر با جهان را به‌عنوان یکی از بخش‌های گفتمان خود مطرح کرده بوده‌ایم و در 45 روز گذشته، در 3 مرحله در بحث تعامل سازنده با جهان قدم‌هایی به پیش گذاشته‌ایم.
حضور مقامات کشورهای خارجی و رایزنی با آنها در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، حضور ایران در اجلاس شانگهای و سفر هیئت ایرانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل 3 مرحله‌ای بود که رئيس‌جمهور بدان اشاره داشت.
وی با اشاره به سفر نیویورک افزود: بسیاری از مقامات کشورها در جریان این سفر جهت ملاقات با هیئت ایرانی خود پیش قدم شدند و آنها نیز می‌گفتند که تحریم‌ها ناکارآمد است و حتی برخی از آنها می‌گفتند که غیرعادلانه است.
روحانی گفت: به نظر می‌رسد که فضای بین‌المللی اینگونه است که تحریم‌ها باید کنار گذاشته شود.
وی به برگزاری اجلاس 5+1 در نیویورک با حضور وزرای خارجه این کشورها و همچنین وزیر خارجه ایران در نیویورک اشاره و تصریح کرد: وزرای خارجه شش کشور نیز به حقوق هسته‌ای ایران اذعان کردند و این در صحبت‌های آن مشهود بود، بنابراین ما یک قدم پیش گذاشتیم.
رئيس جمهور با اشاره به این‌که اجلاس بعدی در این زمینه در ژنو برگزار خواهد شد، گفت: در اجلاس بعدی در ارتباط با ریز مسائل بحث و گفت‌وگو می‌شود و این‌که اولین مرحله در این زمینه چگونه باید انجام شود.
وی تصریح کرد: در این مذاکرات مقامات دیگر کشورها نیز تاکید داشتند که جنگ جدید در منطقه به نفع منطقه نیست. مقامات ارشد اروپایی نیز به این موضوع اعتراف داشتند که مسئله سوریه باید با اتکا بر آرای عمومی مردم سوریه حل شود و هیچ مقام خارجی حق ندارد که برای مردم سوریه تصمیم بگیرد، حتی آمریکایی‌ها نیز در ملاقاتی که با وزیر خارجه ایران داشتند تاکید کرده بودند که کسی حق ندارد نسبت به حکومت و آینده سوریه تصمیم بگیرد.
5 پیام برای ملاقات
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که مقامات آمریکایی اصرار داشتند که بین دو رئيس جمهور ایران و آمریکا ملاقاتی صورت بگیرد، تصریح کرد: از چند روز قبل از سفر به نیویورک پیام‌هایی را در این زمینه ارسال کردند.
اولین پیام روز جمعه قبل از سفر ارسال شد و پیام‌های بعدی تا قبل از آغاز سفر ارسال شد. در مجموع قبل از سفر پنج پیام در این زمینه از سوی آمریکایی‌ها ارسال شدند و ما پاسخی به این پیام‌ها ندادیم و به دوستانم در وزارت خارجه گفتم که وقتی وارد نیویورک شدیم در این زمینه تصمیم می‌گیریم. در آنجا نیز این پیام‌ها و صحبت‌ها وجود داشت، ولی فرصت توافق روی جزئیات تمام ابعاد و زوایای این موضوع نبود.
روحانی گفت: بعد از 35 سال قرار بود که دو رئیس جمهور برای اولین بار مذاکره کنند، ولی همان طور که گفتم مقدمات و شرایط لازم در این زمینه فراهم نبود و عده‌ای نیز درصدد بودند که از این فضای گل‌آلود ماهی بگیرند و معتقد بودیم که اگر این موضوع ترمیم شود بلامانع است.
وی گفت: در جریان این تماس چند دقیقه‌ای تلفنی صحبت کردیم و تاکید بر این شد که در مورد ایران و آمریکا مسائل بسیار فراوانی وجود دارد. من به آقای اوباما در این تماس تلفنی گفتم که در طول 35 سال گذشته مسائل زیادی به وجود آمده است و در موارد مختلفی مردم ما با عملکردی که آمریکا از خود نشان داده مخالف بوده است و مسائلی که بین دو کشور وجود دارد کوتاه مدت حل نمی‌شود. آنها نیز تاکید داشتند که یک شبه این مسائل حل نمی‌شود.
روحانی با بیان این که در این تماس تلفنی عمده مسائل، مسئله هسته‌ای بود، تاکید کرد: من در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردم که این موضوع باید در زمان کوتاهی حل و فصل شود و آقای اوباما نیز گفت که این موضوع را قبول دارم.
آقای اوباما در این تماس تلفنی به ما گفت که شما در سخنرانی‌تان تاکید کردید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستید و رهبر ایران نیز بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکید داشته‌اند و با توجه به این موضوعات راه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باز است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مردم باید بدانند که مسائل سیاسی خارجی پیش رو راه همواری نیست و ما راه دشواری پیش‌رو داریم و نمی‌شود مشکلات هشت ساله و یا 10 ساله را در 10روز حل و فصل کرد. فراز و نشیب زیادی در دنیای سیاست وجود دارد.
رئيس جمهور همچنین با تاکید بر این‌که باید حواسمان باشد در میان مردم انتظار قدم آخر را ایجاد نکنیم، تصریح کرد: رسانه‌ها حواسشان باشد و فکر نکنند با یک سفر ملاقات، 35 سال مشکلات و یا 10 سال مشکلات هسته‌ای حل شده است و فکر نکنند همه مسائل تمام شده است.
وی با بیان این‌که در حد زمان خود به نظر من این سفر و راه جمهوری اسلامی ایران، موفق بوده است تصریح کرد: آنچه به نظر من موفق بوده است کار و اراده و حضور مردم و تدبیر مقام معظم رهبری بوده است.
روحانی افزود: وقتی تحریم‌ها برداشته شود، اعتماد دو طرفه ایجاد شود، برد هر دو خواهد بود و امیدواریم اجلاس آینده ژنو با موفقیت انجام شود و سنای آمریکا دچار خطای گذشته نشود.
رئیس جمهور همچنین در جواب سؤالی در مورد منتقدان مذاکره با آمریکا و این‌که این اقدام شما اشتباه تاکتیکی خوانده شده است، تصریح کرد: انتقاد از دولت آزاد است و افتخار ما این است که انتقادپذیر هستیم پس هر کس با هر لحنی می‌تواند انتقاد کند، البته ما دلمان می‌خواهد لحن مؤدبانه و اخلاقی باشد و اعتراض در چارچوب قواعد بازی باشد.
نظرسنجی درباره نظر مردم
وی افزود: از دو دستگاه مهم نظرسنجی خواسته‌ام نظر مردم را بگیرند که با حرکت دولت موافق هستند و آنهایی که مخالف هستند چند درصد هستند؟ و حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند آن یک درصد حق دارند و باید نقد کنند اما همه باید یادمان باشد، در نقد منافع ملی را مد نظر داشته باشیم و نقدمان سازنده و اخلاقی باشد.
پاسداری از حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی
رئیس جمهور همچنین در مورد طرح توقف غنی‌سازی 20 درصد یادآور شد: مردم مطمئن باشند اصل فناوری و اصل غنی‌سازی در ایران قابل گفت‌وگو نیست، اما در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات باید وارد بحث شویم، اصول ما این است که در برابر آژانس درهای سایت‌های هسته‌ای را بازگذاشته‌ایم و آنها می‌توانند نظارت کنند. وی افزود: در آمریکا در مصاحبه‌ای گفتم ما چیزی برای پنهان کردن در موضوع هسته‌ای نداریم و دستمان پاک است چون وقتی مقام معظم رهبری به عنوان مرجع تقلید و رهبری انقلاب اسلامی استفاده از سلاح هسته‌ای را منع می‌کنند آبروی نظام و کشور گذاشته شده است و این بهترین اعتماد را برای آنها ایجاد می‌کند پس اصول حقوق هسته‌ای به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.
درباره فاز دوم هدفمندی
روحانی همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: 4 کمیته برای بررسی و اصلاح مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تشکیل داده‌ایم و ما فکر می‌کنیم در مرحله اول اجرای هدفمندی اصلاحاتی لازم است و بررسی‌ها انجام شده اما هنوز نتایج نیامده است و احتمالاً در لایحه بودجه سال 93 بخشی از این اصلاحات ظاهر شود.
وی افزود: تصمیم دولت این است تا زمانی که مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها کاملاً اصلاح نشده است وارد فاز دوم نشویم و برای فاز دوم هم برنامه‌ریز‌ی‌هایی انجام خواهد شد.

 

انتهای خبر/

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.