یکشنبه 19 آبان 1392 | 10:35
چوب فرانسه لای چرخ مذاکرات هسته‌ای/گردش چرخ اقتصاد فرانسه در ایران
چوب فرانسه لای چرخ مذاکرات هسته‌ای/گردش چرخ اقتصاد فرانسه در ایران
فرانسه در حالی با پیروی از مواضع صهیونیست ها به مانعی در برابر حل پرونده هسته ای ایران تبدیل شده که پنجمین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپاست و در مقایسه با سایر اعضای این اتحادیه حضور پررنگی در اقتصاد ایران دارد.

 

به گزارش " بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"جدیدترین دور مذاکرات هسته ای ایران روز گذشته بدون امضای توافقی در ژنو به پایان رسید. در حالی که همه از تهیه پیش نویس توافقی خبر می دادند و با نهایی شدن بحث ها وزرای خارجه 5+1 وارد ژنو می شدند رژیم صهیونیستی با سر و صدای بسیار این توافق را معامله قرن برای ایران خواند و بر نارضایتی خود از  این توافق تاکید کرد. در کمال تعجب صدای این رژیم از حنجره فابیوس فرانسوی درآمد که از مخالفت فرانسه با پیش نویس توافق خبر داد و شروطی را مطرح کرد که برای ایران غیرقابل پذیرش بودند.
نکته جالب اینجاست که نماینده این کشور از ابتدای مذاکرات در جریان بحث هایی که منجر به تهیه این پیش نویس شد حضور داشته بنابراین تغییر موضع ناگهانی فرانسه در این مورد از زبان وزیر خارجه این کشور را بیش از آن که بتوان با هدف تغییر محتوا و متن توافقات دانست باید در جهت به بن بست کشاندن مذاکرات و بازگشت به نقطه آغاز ارزیابی کرد یعنی همان چیزی که صهیونیست ها به دنبال آن بودند.
سوای این که فرانسه در سیاستی مستقل اقدام به اتخاذ این رویکرد کرده یا در چارچوب تاکتیکی مذاکراتی و در تقسیم کار با سایر اعضای 5+1 این کار را انجام داده است باید واکنش مناسب و متناسبی علیه این کشور از سوی ایران انجام گیرد که می تواند در سطح دیپلماتیک، اقتصادی یا فرهنگی باشد.
فرانسه در حالی مجری طرح های صهیونیست ها در مذاکرات هسته ای شده که یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپاست و در میان 4 کشور غربی حاضر در مذاکرات پس از آلمان بیشترین مبادلات با ایران را دارد. فرانسه در سال 2012 به عنوان پنجمین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا شناخته شده و 930 میلیون یورو با ایران مبادله تجاری داشته است که 815 میلیون یورو از این رقم مربوط به صادرات فرانسه به ایران بوده است. در 8 ماه نخست سال جاری میلادی نیز این کشور با وجود تحریم ها 330 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده و تنها 20 میلیون یورو کالا از ایران وارد نموده است.
  متاسفانه صنعت خودروسازی ایران عملا در انحصار شرکت های فرانسوی قرار گرفته و کارخانجات ایران هنوز طرح های دهه 90 شرکت های فرانسوی را در تیراژ بالا تولید می کنند و با وجود همه خباثت ها و خصومت های الیزه نشینان علیه ملت ایران اراده تامه ای در ایران برای کاهش وابستگی به تکنولوژی خودروسازی فرانسه دیده نمی شود. شرکت رنو که خودروی لوگان تولیدی این شرکت با نام ایرانی تندر در ایران تولید می شود با وجود تحریم ها در نیمه نخست سال جاری میلادی 30 هزار دستگاه از این خودرو را به ایران صادر کرده است. این شرکت در آماری که نشان دهنده گستره بازار ایران برای خود است اذعان کرد فقط در سه ماه یعنی سه ماهه سوم سال جاری میلادی 260 میلیون یورو از تحریم ها علیه ایران زیان کرده است.
در بخش نفت نیز این کشور منافع بالقوه گسترده ای در ایران دارد. شرکت توتال تا پیش از تحریم ها گسترده ترین فعالیت ها را در منابع غنی نفت و گاز ایران داشت و یکی از آخرین شرکت های غربی بود که تحت فشار تحریم ها خاک ایران را ترک کرد. رئیس این شرکت فرانسوی با اشاره به گشایش های اخیر در روابط بین الملل ایران و احتمال لغو تحریم ها اشتیاق خود را برای فعالیت مجدد در میادین نفت و گاز ایران را پنهان نکرده است.
در هر حال علمکرد تخریبی فرانسه در مذاکرات هسته ای نباید بدون پاسخ گذاشته شود و تجارب سال های گذشته نشان می دهد حرکت در خلاف جهت منافع ملی ایران به یک استراتژی و سیاست بلندمدت در فرانسه تبدیل شده و امیدی برای تغییر این سیاست وجود ندارد چه آن که در دولت سارکوزی از حزب راست میانه شاهد خصومت های فرانسه علیه ملت ایران بودیم و چه در دولت سوسیالیست اولاند.
بر این اساس ایران نیز باید با تغییر رویکرد خود در برابر این کشور، به ویژه حضور فرانسه را در عرصه فرهنگ و اقتصاد کشور کمرنگ کند.
انتهای پیام//

منبع:تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.