شنبه 25 آبان 1392 | 07:51
با عقده گشايي سرپرست سابق وزارت علوم عليه نمايندگان ملت
توفيقي راه استيضاح فرجي دانا را هموار مي‌كند
توفيقي راه استيضاح فرجي دانا را هموار مي‌كند
قابل پيش‌بيني بود كه تندروهاي نزديك به دولت يازدهم با نوع مواضع، تحركات و انديشه‌هاي‌شان به زودي دست‌اندازي خواهند شد در مسيرتحقق شعارهاي دولت يازدهم و اين در حالي است كه بسياري از رسانه‌هاي وفادار به انقلاب از جمله روزنامه جوان، بارها هشدار داده بود كه جريان نفوذي در دولت و وزارتخانه‌ها در پي «ايجاد تخاصم و درگيري بين دولت با قوه مقننه» بوده و دولت يازدهم را دولتي «گذار» با هدف‌گذاري «بازگشت رسمي و قانوني تجديدنظرطلبان به قدرت» نگاه مي‌كند.

 

به گزارش " بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"قابل پيش‌بيني بود كه تندروهاي نزديك به دولت يازدهم با نوع مواضع، تحركات و انديشه‌هاي‌شان به زودي دست‌اندازي خواهند شد در مسيرتحقق شعارهاي دولت يازدهم و اين در حالي است كه بسياري از رسانه‌هاي وفادار به انقلاب از جمله روزنامه جوان، بارها هشدار داده بود كه جريان نفوذي در دولت و وزارتخانه‌ها در پي «ايجاد تخاصم و درگيري بين دولت با قوه مقننه» بوده و دولت يازدهم را دولتي «گذار» با هدف‌گذاري «بازگشت رسمي و قانوني تجديدنظرطلبان به قدرت» نگاه مي‌كند.

بارها تلنگر زده شد كه وابستگان به اين طيف، براي رسيدن به اهداف بالادستي خود، بايد دولت را از مسير اصلي خود كه حركت در جهت «مرتفع كردن مشكلات اقتصادي و معيشتي» و «برنامه چهارم وپنجم توسعه اقتصادي» است منحرف كرده و به مسائل فرعي و دسته چندم مانند «زدوخورد دولت با نمايندگان مجلس»و يا «لزوم مذاكره دوطرفه با مقامات سياسي امريكا» سرگرم كنند. گفته بوديم كه در اين طراحي برخي از فعالان و غوغاسالاران موظف هستند با اظهارات جهت دار و چالش برانگيز، رئيس دولت و وزراي وزارتخانه‌ها را در مقابل ساير مسئولان وكارگزاران نظام واز جمله برگزيدگان ملت قرار دهند. پس افراطي‌هاي ملازم رفرمسيم داخلي تلاش دارند با استفاده از تئوري‌هايي مانند «اصل غافل‌سازي» و «ايجاد تخاصم و درگيري بين قوا» دولت را از مسير اصلي منحرف كرده و به جاده‌اي صعب‌العبور بكشانند كه انتهاي آن به «بازگشت رسمي تجديدنظرطلبان به قدرت» مي‌رسد.

توفيقي‌ها دست‌اندازي در مسير حركت دولت

در راستاي پياده‌سازي هدف مورد اشاره جعفر توفيقي، سرپرست ديروز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و مشاور امروز فرجي دانا - كه نمايندگان مجلس با توجه به فعاليت پررنگش در فتنه 88 اجازه ندادند رئيس دولت وي را به عنوان وزير به مجلس معرفي كند- در مراسم ترحيم مادر محمدعلي نجفي با اظهاراتي اهانت‌آميز و توهين‌محور نسبت به منتخبان ملت مي‌گويد: انتصاب‌هاي آقاي فرجي‌دانا موردي نداشته و دلايلي نيز بر اين مسئله ارائه نشده است. اين انتصاب‌ها مورد استقبال جامعه دانشگاهي قرار گرفته و وزير علوم انتصاب‌هاي خود را از ميان چهره‌هاي نام آشنا و باتجربه انجام داده است و اطمينان دارم قدم‌هاي خوبي برداشته مي‌شود.

وي در بخش ديگري اظهار مي‌كند: قطعاً اين فشارها هيچ پشتوانه‌اي ندارد و مهم، استقبال جامعه دانشگاهي است. انتقاد نمايندگان بدون پشتوانه است، چون دليل قابل دفاعي ندارند و قطعاً خود آنها در آينده متوجه اين موضوع خواهند شد.

توفيقي درحالي اين اظهارات تنش زا وچالش محور را بيان مي‌كند كه فرجي دانا كه در همين مراسم حضور داشته با سكوت از كنار سؤالات خبرنگاران كه با همين محور پرسيده شده عبور مي‌كند.

البته با مرور برخي از مواضع چهره‌هاي تندرو‌ منسوب به جريان رفاه طلب در طول سه ماه اخير درمي يابيم كه وابستگان به اين طيف اصرار و الزام سيري‌ناپذيري براي بيان مواضع چالش‌برانگيز و تنش‌زا داشته‌اند كه اظهارات جدال آفرين توفيقي اولين آن نبوده و آخرين هم نخواهد بود.

عصبانيت توفيقي مخالفت عقلاني وصحيح نمايندگان را نشان مي‌دهد

اظهارات تند و توهين محور توفيقي قبل از آنكه نشان‌دهنده سناريوهاي پيچيده هوا‌خواهان ليبرالسيم در داخل باشد نمايانگر آن است كه مخالفت ديروز منتخبان ملت با معرفي توفيقي به عنوان وزير علوم، تحقيقات و فناوري از روي تدبير، عقلانيت و آينده‌نگري بوده و كمتر از يك ماه اثبات شد كه توفيقي شايسته آن نيست كه مديريت اين وزارتخانه مهم واستراتژيك را برعهده داشته باشد؛ چراكه تمام مجموعه‌هاي تحت نظارت اين وزارتخانه محيطي آرام، با نشاط و به دور از تنش‌هاي سياسي و حزبي را مي‌طلبد و قطعا وجود امثال توفيقي كه فردي سياسي‌كار، سياسي‌زده و صد البته فعال در فتنه‌هاي دست ساز عليه نظام بوده، در رأس اينگونه وزارتخانه‌ها، نه تنها مانع مسير پيشرفت و توسعه علمي است بلكه بستر دانشگاه‌ها را آبستن فتنه‌هاي ديگري مي‌كند.

توهين به جاي عذرخواهي از ملت

توفيقي كه بر اساس شواهد ومستندات يكي از تحريك‌كنندگان دانشجويان و جوانان در آشوب 88 بوده نه تنها از عموم جامعه و منتخبان ملت به خاطر گذشته تاريك خود اظهارندامت و عذرخواهي نمي‌كند بلكه در حركتي گستاخانه و تلافي‌جويانه از نمايندگان مردم، به آنها توهين مي‌كند بي‌آنكه بداند مخالفان وي در ساختمان مثلثي شكل ميدان بهارستان وكلاي مردمي هستند كه همفكران و دوستان توفيقي 9 ماه تمام امنيت، حقوق و آينده كشورشان را به بازي گرفته بودند و امروز همين نمايندگان موظف به رعايت حقوق موكلان خود در تحولات و اتفاقات گاه و بيگاه عرصه داخلي و بين‌المللي هستند. البته تندروهاي نزديك به طيف تجديدنظرطلب در حالي امروز به وكلاي ملت توهين مي‌كنند كه در طول هفته‌هاي گذشته بارها اصرار داشتند كه همگان پيام‌هاي انتخابات 24‌خرداد كه همان احترام به رأي مردم است را دريابند و اين در حالي است كه شخصيت‌هاي اين جريان تصميم ندارند كه احترام به نمايندگان مجلس را كه مساوي احترام به رأي مردم است، به عنوان يك اصل بديهي بپذيرند.

رئيس‌جمهور صداي اعتراض نمايندگان به وزير علوم را بشنود

بسياري از نمايندگان مجلس هم به سخنان تند و هتاكانه توفيقي واكنش نشان دادند، از جمله زهره طبيب‌زاده كه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخير جعفر توفيقي مبني بر غيرمنطقي بودن اعتراض نمايندگان به انتصابات اخير وزير علوم گفت: من فكر مي‌كنم آقاي توفيقي با روحيات ساختارشكنانه‌اي كه دارد، بعيد نيست مقررات را نشناسد. همچنين دور از انتظار نيست كه چنين فردي براي مجلس به عنوان بالاترين مرجع قانونگذاري اعتباري قائل نباشد. طبيب‌زاده با اشاره به سابقه وي در حمايت از متحصنين در جريان فتنه 88 اظهار داشت: از كسي كه به غرب گرا مي‌دهد كه بايد در مقابل نظام از شيوه‌هاي غيردموكراتيك مانند تحصن استفاده كرد، انتظاري نيست كه اعتباري براي نمايندگان قائل باشد و نسبت به نهادهاي قانوني و مدني توجه كند. وي نامه 150 نماينده مجلس به روحاني در اعتراض به انتصابات وزير علوم را نمونه روشن نظر اكثريت خواند و تصريح كرد: بر مبناي حرف آقاي رئيس‌جمهور كه گفتند كسي كه 40 درصد آراي نمايندگان را به دست آورد براي سمت‌هاي پايين‌تر از وزارت صلاحيت دارد، مي‌گوييم كه هم اكنون بيش از 50درصد نمايندگان به اين انتصابات معترضند. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه ما آقاي روحاني را به عنوان يك بزرگ‌تر خطاب قرار داديم نه ضلع سوم دعوا، گفت: وقتي آقاي روحاني خود را نماينده اكثريت مردم مي‌داند و ديگران را حامي تندروي معرفي مي‌كند هم اكنون نيز بايد نظر اكثريت نمايندگان مجلس را بپذيرد.

قاسم جعفري هم در گفت‌وگو‌ با تسنيم در اين باره گفت: اگر آقايان به رأي مردم اعتقاد دارند، بايد به رأي و نظر نمايندگان مجلس نيز احترام بگذارند. اينگونه نيست كه رأي مردم در شرايطي كه به نفع ماست، قابل‌احترام باشد و در جايي كه خلاف نظر ماست به آن توجه نكرد. اگر مجلس براي آقايان مهم نيست، اين مسئله را اعلام كنند و ديگر اظهاراتي مبني بر اينكه مجلس در رأس امور است كه مدام توسط رئيس‌جمهور مطرح مي‌شود را بيان نكنند.

وي با بيان اينكه حتي نظر يك نفر از نمايندگان مجلس نيز قابل احترام است، يادآور شد: اگر استدلال اين افراد منطقي است، قطعاً مجلس آن را مي‌پذيرد، اما اگر اظهاراتشان بنابر خودبزرگ‌بيني يا كم‌ ديدن ديگران است نمي‌توان امورات را به راحتي پيش برد.

برخورد قاطع با فرجي دانا پاسخ منتخبان ملت به توهين‌هاي توفيقي است

هرچند اظهارات عصبي و پرخاشگرايانه توفيقي در درجه اول نشان از آن دارد كه وي دل پري از منتخبان ملت دارد و در مرحله بعد نمايانگر يكي از سناريوهاي جريان تجديدنظرطلب براي ايجاد تخاصم و درگيري بين قوا و مشخصاً قوه مجريه و مقننه است اما بايد تأكيد كرد كه اين رفتار تنش زا، لزوم آگاهي خانه ملت و طيف دلسوزان و وفاداران به انقلاب را در مواجهه با استراتژي‌هاي اين جريان مي‌رسانده و در كنار آن ضرورت انكارناپذير «برخورد قاطع و قانونمند» وكلاي ملت با فرجي دانا را در روزهاي آتي مي‌رساند. چراكه اتخاذ مواضع توهين‌آميز توفيقي به واسطه پست و منصبي است كه فرجي دانا به وي اعطا كرده و چنانچه اين چهره تندرو تجديدنظرطلب سمت قانوني «مشاور عالي وزارت علوم» را نداشت نمي‌توانست به اين راحتي به برگزيدگان مردم توهين كند.

با توجه به آنچه آمد، منتخبان ملت بايد در برخورد با فرجي دانا كه اولاً تعهدات گذشته خود را زير پا گذاشته و ثانياً مجوز اينگونه اظهارات را به ملازمانش مي‌دهد، قاطع و قانونمندتر از گذشته عمل كنند تا هم حقوق عامه مردم رعايت شود، هم تندروهاي برانداز پس از اين اجازه مواضع تند و خصمانه را عليه موكلان ملت نداشته باشند.

نویسنده : محمداسماعيلي منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.