یکشنبه 3 آذر 1392 | 09:47
سید عبدالرسول علم الهدی
مذاکره از کربلا تا ژنو / آقای ظریف خنده و قدرت را چاشنی مذاکره کنید
مذاکره از کربلا تا ژنو / آقای ظریف خنده و قدرت را چاشنی مذاکره کنید
برخورد قاطع و جدی ظریف در ساعات آخر مذاکرات ژنو که پس از ارائه درخواست‌های زیاده‌خواهانه از سوی طرف‌های غربی به‌ویژه فرانسه بروز کرد، باعث تعجب اعضای تیم مذاکره‌کننده 1+5 شده است.

 

به گزارش " بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"امام حسین علیه السلام و یارانشان در تمام مقاطع و لحظات جریان عاشورا و حتی قبل از روز عاشورا از اتمام حجت و مذاکره با دشمن برای روشن کردن مسیر حق دریغ نکردند. حتی حضرت به یاران خود اجازه ندادند که آغاز کننده جنگ باشند. البته این سیره امیرالمومنین(ع) و همه اولیای الهی است که جنگ نظامی با دشمن را تا آخرین لحظات برای اتمام حجت به تأخیر می انداختند. در جنگ نهروان، امیرالمومنین علی(ع) علیه خوارج تا زمانی که دست به شمشیر نشدند و فساد و ناامنی در حکومت اسلامی نکردند، جنگ نکرد و با ایشان به محاجه و مناظره می پرداخت.

حضرت امام خمینی رحمه الله علیه نیز در مقابل درخواست نیروهای سپاه، اجازه حمله موشکی به بغداد در پاسخ به حملات وسیع موشکی به شهرهای مختلف ایران را نداد و فقط برای تذکر به صدام که ایران می تواند بغداد را بزند، پالایشگاه کرکوک مورد حمله موشکی ایران قرار گرفت. بسیاری از عملیات ها، مانوری از قدرت بالفعل جمهوری اسلامی ایران در آن زمان بود.

امروز نیز شاهد دست و پنجه نرم کردن غرب و در رأس آنها آمریکا بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران و تحریم ها و قطعنامه های مختلف هستیم. در این میان، نوع تعامل و سخنرانی های مقامات آمریکایی در برابر حسن نیت ایران قابل تأمل است.

باراک اوباما در گردهمايي شوراي مديريت وال‌استريت‌ژورنال گفت: به نوعي به خاطر اين که تحريم‌ها بسيار موثر بود ما توانستيم ايران را به صورت جدي به ميز مذاکره بازگردانيم، منتظر باشيد ببينيد آنها(ايراني‌ها) چگونه به جامعه بين المللي تضمين مي‌دهند که در حقيقت يک برنامه تسليحاتي هسته‌اي را دنبال نمي‌کنند. من نمي‌دانم ما اين هفته يا هفته آينده مي‌‌توانيم به يک قرارداد نزديک شويم. ما با ايراني‌ها حتي درباره قرارداد موقت درباره آنچه که انتظار آن را داريم بسيار جدي بوده‌ايم... اجازه دهيد اين موضوع را در شش ماه آينده بررسي کنيم و ببينيم در حالي که اصل تحريم هاي ضروري را حفظ مي کنيم، مي‌توانيم اين موضوع را به روش ديپلماتيک حل کنيم يا خير و من به عنوان رئيس جمهور آمريکا همه گزينه‌ها را براي جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي حفظ مي‌کنم.(1)

از این سخنان و بسیاری از سخنان دیگر مسئولان آمریکایی و اروپایی مشخص می شود که آنها به این جمع بندی رسیده اند که تغییر مواضع و لحن جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ناشی از تحریم های فلج کننده اقتصادی بوده است، هرچند از سوی مسئولین ایران نیز سخنانی در مورد خالی بودن خزانه و عدم فروش نفت و مشکلات نقل و انتقال پول در دو ماه اخیر شنیده می شود، اما کشوری که تجربه پیشرفت های چشمگیر با وجود بیش از 30سال تحریم های یکجانبه اقتصادی را دارد با فاصله قدرت نزدیک تری باید در مذاکرات حاضر شود.

باراک اوباما در بخشی از سخنانش در یک کنفرانس خبری مدعی شد که تحریم‌ها اقتصاد ایران را «فلج» کرده و در هرگونه توافقی تنها کمی تخفیف در  این تحریم‌ها در نظر گرفته می‌شود. وی تصریح کرد: «اگر ما درباره به کارگیری دیپلماسی جدی هستیم، نیازی نیست که  تحریم‌های جدیدی به تحریم‌هایی که هم‌اکنون بسیار موثرند و ایرانی‌ها را بر سر میز مذاکره آورده‌اند، بیافزاییم.» (2) از این سخنان فهمیده می شود که مذاکرات از سوی طرف مقابل تهدید به تحریم جدید و عدم اجرای آن در صورت قبول برخی اقدامات اعتماد جویانه و یک طرفه از سوی طرف ایرانی است. در حقیقت، وضعیت کنونی از لحاظ تحریم ها تغییری نخواهد کرد و این راهبرد مدیریت آمریکا در مذاکرات فقط از لحاظ فاصله قدرت بالادستی نسبت به ایران رخ خواهد داد!!

اینکه قبل از شروع مذاکرات کنونی ژنو، بر تحریم ها پافشاری شود چه معنایی را در میز مذاکره به ذهن متبادر می کند؟ (3) جز اینکه طرف مقابل در حال تنظیم فاصله قدرت خود با ایران است.

دستور خداوند متعال به مومنین این است که باید فاصله قدرت شما از دشمنان خدا و دین همیشه بالاتر باشد « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ ...»(4) و اساسا مذاکره با جبهه باطل جز در این وضعیت امکان پذیر نیست و الا آنها بر جامعه اسلامی مسلط خواهند بود که با سنت الهی همخوانی ندارد «... وَلَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»(النساء/141)

اما در مذاکرات پیشین ژنو مشخص شد که طرف ایرانی فاصله قدرت را حفظ کرده است. برخورد قاطع و جدی ظریف در ساعات آخر مذاکرات ژنو که پس از ارائه درخواست‌های زیاده‌خواهانه از سوی طرف‌های غربی به‌ویژه فرانسه بروز کرد، باعث تعجب اعضای تیم مذاکره‌کننده 1+5 شده است. آنها می‌گفتند ما تاکنون تنها یک روی سکه ظریف را که با لبخندها و شوخ‌طبعی در مذاکرات حاضر می‌شود دیده بودیم و روی دیگر سکه ظریف را در این مذاکره آخر دیدیم.(5)

هم اکنون نیز تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران جز با تکیه برمنابع قدرت خود نمی تواند در بازی برد-برد مدیریت داشته باشد. منابعی همچون: پیشرفت های مختلف ایران در عین 34سال تحریم، حمایت از سوی رهبر انقلاب اسلامی و مردم، قدرت بالفعل در حل مسائل منطقه ای همچون عراق و افغانستان و سوریه و ... و البته با تأکید بر ضعف های طرف مقابل می توان او را نیز حداقل در یک میز برابر قرار داد. ضعف هایی همچون: بحران های اقتصادی داخلی، نارضایتی های عمومی داخلی از مسئولان کشورهای غربی، تابعیت از خواسته های صهیونیست ها و عدم استقلال در جهت گیری و ...

تیم مذاکره کننده مورد حمایت همه مردم است و به توفیق الهی فاصله قدرت جمهوری اسلامی ایران با طرف های مذاکره کننده را حفظ می کند.

 

پی نوشت:

1- اصل تحريم هاي ضروري را حفظ مي کنيم/ همه گزينه‌ها برای مقابله با ايران روی میز است

2- تحریم‌هایی که برداشته می‌شود ناچیز است/ توسعه برنامه هسته‎ای ایران متوقف خواهد شد

3- تحریم های 7بانک تمدید شد

4- (انفال/60) هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!

5- برخورد قاطع و جدی ظریف در ساعات آخر مذاکرات ژنو 

انتهای پیام

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.